Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 01:28
  #1
Medlem
BadCash81s avatar
Var och skulle inhandla några snabbkopplingar till trädgårdsslang idag. Kollade först runt på nätet, sedan i butiker. Slutade med att jag tog några Biltema för 24.90:- styck, då de var bland de billigaste och jag har några sedan tidigare så vet att de håller tätt.

Men alltså vad är detta? Är det nån jävla kartellbildning på dessa slangkopplingar? Priserna på budgetvarianterna ligger kring 25-30 spänn, märkesprylarna mångdubbelt mer. Det är ju för fan bara några plastbitar, kan ju knappt kosta en 1:-/st att masstillverka? Och till skillnad från det mesta andra här i världen så verkar det stört omöjligt att köpa flerpack och få det billigare. Kan nog inte komma på några andra simpla plastprylar som har så genomgående obegripligt hög lägsta prisnivå... Tycker ett intuitivt rimligt pris hade varit 20:- för en fyrpack eller så på typ Biltema.

Är det nåt jädrans patent som Gardena eller någon annan har som håller priserna på denna nivå? Eller är det jag som är snål?
Citera
2018-06-27, 02:51
  #2
Medlem
Europolitans avatar
Även jag har farit runt för att få tag på slangkopplingar till vettigt pris. Med någon förgrening och två droppslangar till rabatterna gick det på flera hundra på Jula. Man blir ju ruinerad.

I England har de metallkopplingar och bättre priser överlag på märkesgrejer i form av timers mm. Lönar sig nog inte att beställa slangkopplingar därifrån pga frakten.

Hozelockkopplingarna av OEM kanske är billigare än Gardenas dito om det nu är fråga om kartellbildning.
__________________
Senast redigerad av Europolitan 2018-06-27 kl. 02:55.
Citera
2018-06-27, 04:48
  #3
Medlem
Sunimods avatar
Givetvis är kopior av original billigare. De har inte någon utvecklingskostnad utan bara kopierar. Dessutom inte alltid kopplingsbara med originalen.

Undviker kopior då de sällan håller lika länge som original. Oftast bättre material i original, bättre passform o.s.v. Använder själv alltid Gardena då de håller i många år. För lite pengar att köpa kopior.

Jag själv ofta lite slarvig och slänger slangen med kopplingar och ibland sprutmunstycken på marken, drar i slangar med kopplingarna på över marken och stenbelagda gångar och givetvis förväntar man sig att de ska hålla. Köper också Gardena slangar då de håller bättre och klarar att hänga ute i solen utan att förstöras.

Kanske funkar med kopior men varför snåla på så liten kostnad?
Du kan ju fundera hur mycket en verklig tillverkningskostnad är och den vinst som fabrik, distributör och butik behöver samt moms och transportkostnader.

Prova du att köpa kopior så kommer du säkert till samma resultat efter ett tag.
Citera
2018-06-27, 07:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Var och skulle inhandla några snabbkopplingar till trädgårdsslang idag. Kollade först runt på nätet, sedan i butiker. Slutade med att jag tog några Biltema för 24.90:- styck, då de var bland de billigaste och jag har några sedan tidigare så vet att de håller tätt.

Men alltså vad är detta? Är det nån jävla kartellbildning på dessa slangkopplingar? Priserna på budgetvarianterna ligger kring 25-30 spänn, märkesprylarna mångdubbelt mer. Det är ju för fan bara några plastbitar, kan ju knappt kosta en 1:-/st att masstillverka? Och till skillnad från det mesta andra här i världen så verkar det stört omöjligt att köpa flerpack och få det billigare. Kan nog inte komma på några andra simpla plastprylar som har så genomgående obegripligt hög lägsta prisnivå... Tycker ett intuitivt rimligt pris hade varit 20:- för en fyrpack eller så på typ Biltema.

Är det nåt jädrans patent som Gardena eller någon annan har som håller priserna på denna nivå? Eller är det jag som är snål?

Flera delar som skall sättas ihop, gör att det blir dyrare än bara någon krona.
Men generellt så brukar det vara stora marginaler på koppling.

Kollade lite snabbt på ebay men där verka de bara säljas i kit där du får med en koppling du vill ha. Priset är ~15 kr, vilket kan ge en ledtråd till vad tillverkningskostnaden är.
Citera
2018-06-27, 13:32
  #5
Medlem
Korv-Bajss avatar
Ö&B brukar kunna vara några kronor billigare än Biltema.
Kvalitetsjämförelsen överlåter jag till någon annan.
Citera
2018-06-28, 08:51
  #6
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Är det nåt jädrans patent som Gardena eller någon annan har som håller priserna på denna nivå? Eller är det jag som är snål?

Japp Gardena har tonvis med patent på alla pryttlar, så en piratkoppling kan göras så den passar men den måste se lite annorlunda ut.

Precis samma diskussion uppstår alltid på hösten om calix motorvärmarsladdar.
Citera
2018-06-28, 09:16
  #7
Medlem
rayraviolis avatar
Är det så dyrt verkligen? Man får göra av med rätt många slangkopplingar för att det ska kännas i plånboken. Och det är nog förklaringen. Även om det skulle gå att få ner priserna finns det ingen anledning eftersom så få bryr sig.
Citera
2018-06-28, 16:20
  #8
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är det så dyrt verkligen? Man får göra av med rätt många slangkopplingar för att det ska kännas i plånboken. Och det är nog förklaringen. Även om det skulle gå att få ner priserna finns det ingen anledning eftersom så få bryr sig.

Hmm, har installerat lite droppslangar och vattenspridare i trädgårdslandet och det har gått åt en jädrans massa kopplingar till alla förgreningar och grejer. Totalt ca 15 st, men då har jag ändå satt en annan typ av T-kopplingar med slangklämmor på en del ställen där det kändes helt onödigt med 3 Gardena-kopplingar och en Gardena Y-förgrening... en sån förgrening kostar ju totalt över 100:- även med Biltemas billigaste skarvar (Y-skarv+3 snabbkopplingar). Det tycker iaf jag är dyrt för lite plastgrunkor som antagligen kostar en bråkdel att masstillverka i Kina, speciellt med tanke på att Biltema t.ex. brukar ha väldigt låga priser på andra grejer.
__________________
Senast redigerad av BadCash81 2018-06-28 kl. 16:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback