Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 01:13
  #1
Medlem
Har någon kört genom Danmark till Tyskland och sen hem till Sverige utan pass utan några svårigheter vid gränskontroll? Ett körkort fungerar perfekt vid gränskontrollen i Sverige men jag är duktigt osäker på hur det är när jag ska hem från Tyskland. Frågan lyder om jag kommer hem till Sverige med bara körkort eller jag måste skaffa ett pass?
Citera
2018-06-27, 01:16
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Har någon kört genom Danmark till Tyskland och sen hem till Sverige utan pass utan några svårigheter vid gränskontroll? Ett körkort fungerar perfekt vid gränskontrollen i Sverige men jag är duktigt osäker på hur det är när jag ska hem från Tyskland. Frågan lyder om jag kommer hem till Sverige med bara körkort eller jag måste skaffa ett pass?
Du kan resa inom hela EU med enbart ett giltigt ID, glömde mitt pass på hotellet i Spanien. Men var inga som helst svårigheter att flyga med enbart körkort och boardingpass.
Citera
2018-06-27, 01:35
  #3
Medlem
Jag reste runt under en månad en gång i Europa (västra) med mc när det var gränskontroller mellan alla länder utan att visa passet en enda gång men andra gånger har jag fått visa passet överallt. Du kan bli stoppad var som i ett land och avkrävd ditt pass, eller nationellt id-kort, då du alltid måste ha det på dig.

Jag hamnade en gång i en trafikkontroll direkt i Tyskland och då var en sak de ville titta på passet. Utan pass så lär du bli inlåst för vidare utredning om vem du är och sedan avvisad ur landet. Ett svenskt id-kort eller ens körkort talar inte om vilket medborgarskap du har. Skulle inte rest utomlands utan ett pass, sånär på Norden där ett körkort räcker, då det skapar stora problem och kanske kostnader om man blir kontrollerad.
Citera
2018-06-27, 06:57
  #4
Medlem
Flög precis igenom till konferens i Tyskland.
Behövdes inte något pass eller legitimation.

Men när jag skulle hem ville hon se på legitimation. Jag hade mitt pass, men flera i mitt sällskap hade bara körkort.


Med bil körde jag i 2015 till alperna och hade inte några problem i det hela taget, förutom hem till Sverige eftersom man här kollar alla, och inte går efter hudfärg.
Citera
2018-07-03, 12:14
  #5
Medlem
tack för svar.. jag fick tid i Halmstad hos polisen för att fixa ett nytt pass.. Så nu är tysklandresan räddad!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2953738

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback