2018-06-27, 01:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Tvivlar fortfarande starkt på att en gammal Fiat kostar 7000kr att serva och gällande värde är jag som sagt tveksam, jag tror att de flesta gör sin service för att de är rädda om sin bil. Självklart kan man göra den själv, men att tro att det skulle ha något värde genom att skriva det i sin servicebok är urbota korkat.

Sen vad du säger om "nyare bil"... Visst är servicen viktig om du vill ha kvar nybilsgarantin, men annars är resonemanget korkat. Varför skulle man liksom anlita någon för att få sitt sovrum tapetserat, varför skulle man anlita någon för att spränga berg när man vill bygga ut, anlita en revisor, gå på restaurang eller vad som helst?

Vill bara förtydliga att alla inte gick fordonstekniska på gymnasiet och att ni som kan meka anser det onödigt att lämna bilen på service köper nog inte mina argument att det är onödigt att köpa bröd eftersom man kan baka det själv.

Men för att vara konkret till TS så skulle inte jag bry mig det minsta om serviceboken om det finns en historik kring vad som gjorts...

Som sagt, grannen är tyvärr faktaresistent och lättblåst. Som jag tidigare skrev, så givetvis märkesverkstad så länge man har kvar garantin på bilen, annars inte. Har man "tummen mitt i handen", finns det alternativa verkstäder som gör ett bra jobb för en spottstyver i sammanhanget.
Turkverkstaden som jag tipsade honom om, och som jag själv har goda erfarenheter av (är själv på plats och övervakar mekandet) duger inte åt hans "fina" bil, han ska ha FIAT-stämplar i serviceboken, minsann! Suck..
Citera
2018-06-27, 04:10
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dock så är många presumtiva köpare likadana, och vill kolla serviceboken. Själv kör jag bara med verkstadsservice så länge nybilsgarantin gäller, därefter byter jag olja, vätskor och filter själv. Knepigare reparationer, då de (sällan) behövs, överlåter jag numer till diverse "turkfirmor" för billig peng. (Förr gjorde jag mer eller mindre allt själv, nu är jag för lat/har råd att lämna bort).

Men serviceboken är klart överskattad. (Har en granne som har en tio år gammal Fiat, han är religiös gällande serviceböcker, lämnar in bilen på dyr originalservice för att "bevara andrahandsvärdet" på sin skruttiga Fiat som kanske är värd 35000:- max, servicen kostar 7000/år..)

En full servicebok med märkesverkstadsstämplar kanske inte har betydelse för värdet på en 10 år gammal Fiat, men på en 50-60-årig gammal Fiat kan det nog ha betydelse.....
Citera
2018-06-27, 04:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
En full servicebok med märkesverkstadsstämplar kanske inte har betydelse för värdet på en 10 år gammal Fiat, men på en 50-60-årig gammal Fiat kan det nog ha betydelse.....

Good point, men gubben är 70+, så jag tror inte han kommer ha någon större glädje av stämplarna i boken när bilen uppnått den åldern.. För 99,9% av bilparken så saknar stämplarna större värde, om vi undantar bilar med nybilsgaranti då.
Citera
2018-06-27, 04:36
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Good point, men gubben är 70+, så jag tror inte han kommer ha någon större glädje av stämplarna i boken när bilen uppnått den åldern.. För 99,9% av bilparken så saknar stämplarna större värde, om vi undantar bilar med nybilsgaranti då.

Det är gamla gubbars uppgift här på jorden att vårda gamla bilar minutiöst och köra dem en halvmil till Lidl med käringen varje fredag. Så skapas början på en klassiker.

På Ts servicebok så hade jag gillat kvitton och en kråka, det visar ju att ägaren är nån som kan bilar förutom att grejerna är gjorda.
Citera
2018-06-27, 06:36
Medlem
godboys avatar
Som flera är inne på så har det ju viss betydelse för hur gammal bilen är. Att serva bilen själv under nybilsgarantin är ju inte så smart. Men är det en Volvo 940 från 95 så spelar det ju ingen roll.

Men bara för att ägaren påstår sig sevat bilen så behöver det ju inte vara sant. Skulle jag köpa mig en gammal häck så hade jag gjort en egen ordentlig genomgång efter köp och bytt det som jag bedömer behöva bytas.
Citera
2018-06-27, 09:13
Medlem
Dominiuss avatar
Jag skriver inte ner ett skit längre i någon bok då bilen rullat 30k mil. Det utomordentliga skicket på denna 20 år gammal bil borde vara ett tillräckligt bevis för hur bra jag tagit hand om den, aldrig varit på verkstad förutom vid kamremsbyte (förutom senast igår som jag lät en polare byta remmen på som tidigare jobbat för Volvo).

Min nästan nya tyska bil kommer jag dock aldrig slarva med vad gäller sånt. Dels för att försäkringarna har det som krav att allt ska vara utfört med stämpel och dels för att andrahandspriset inte får sjunka i onödan.
Citera
2018-06-27, 19:16
Medlem
PlutoJs avatar
Min gammelbil som rullat 31.000 mil får en notering i serviceboken varje servicetillfälle. Alla tillägg, som bränslefilter m.m., noteras också om de byts, med datum och mina initialer.

Bra för att ha koll på när kamremmen är bytt, drivremmar, bränslefilter, kupéfilter, tändspole etc.
Citera
2018-06-27, 19:28
Medlem
JohnJensens avatar
Alltså kvitton och sånt, det kan vara vem som helst som köpt det, till vilken bil som helst. Dokumentära vad du gjort, och kvitton där regnr förekommer är av vikt.
Citera
2018-06-27, 20:55
Medlem
Gå in hos närmaste Kebab och Pizza och låna deras firmastäpel och sätt i avsedd ruta i serviceboken

om man gjort en större service tex. kamremsbyte så spara/skriv ut fakturan för kamremskittet, anteckna datum och mätarställning på såväl faktura och servicebok

jag har en VW golf som dagsläget gått snart 15.000mil med ostämplad bok, men alla servicar nedskrivet på en separat A4, undra hur lång näsa en eventuell spekulant får den dagen den ska säljas

Citera
2018-06-28, 10:53
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag skriver mätarställning och vad jag gjort, i serviceboken.

Nu gör jag bara mindre grejer själv (oljebyten, filter, bromsbelägg, bromsskivor osv)
Men jag resonerar som så, att om en framtida köpare inte skulle lita på mina skills, så är det inte värre än att lämna in den på service och byta olja och filter samt be de kolla bromsar typ.

Jag själv skulle ju bli lite tveksam om det stod i serviceboken att han bytt vevaxeln själv (om jag inte kände personen). Men olja och sånt som är lätt att fixa/kolla skulle jag lita på. Beror ju givetvis på hur killen som säljer bilen ser ut och beter sig.

Men när jag köpte min traktor, sket jag i vad ägaren sade, mest för att han inte hade gjort det själv. Så jag bytte alla oljor (motorolja, bakhjulslager X 2, växellådsolja, hydraulolja), alla filter, spolade ur kylaren och fyllde upp med nytt, provkörde hydrauliken och smörjde varenda länkarm och lager på hela traktorn.
Men det är väl lite skillnad med traktorer..
Citera
2019-03-23, 11:43
Medlem
Jag har 6 olika stämplar jag använder beroende på bilmärke, till släkt vänner osv. Jag sköter alla service intervaller samt sparar alla kvitton. Jag säljer alla mina bilar som full "stämplad service bok" och det är inget olagligt pga att jag har aldrig sagt att jag servat hos auktoriserad verkstad. Och jag har ju inte kopierat någon befintlig verkstads stämpel. Ebay har mycket fina stämplar till alla slags fordon till mycket bra priser.
Citera
2019-03-23, 12:35
Medlem
Allt beror på.
Min första, nyare bil var en långmilare där första ägaren dagspendlat på motorväg. Tre år gammal med 17 000mil. Denna köpte jag på märkesfirman.
Så länge garantierna gällde så satt där stämplar. Efter det så stod bara ordet, Själv, samt datum o miltal.
En av de bästa bilar jag ägt.
Efter detta har jag gjort likadant med bilar som fortfarande haft ett hyffsat värde.
Jag har aldrig haft något tjafs med köpare om detta även om jag aldrig sparat kvitton. Jag vill tro att köparen förstått att jag är kunnig samt ärlig.

Samma sak nu.
Köpte mig ett nytt "vrak" häromdagen. Bilen är trots sina 25 000mil o 19 år fullstämplad fram till förra ägaren. Förra ägaren har bla bytt dragkrok samt renoverat bromsar.
Det finns kvitto på allt denna bil har råkat ut för genom åren men stämpel för senaste service är förre ägarens namn.
Tyvärr så är inte kamrem bytt så det blir en panikåtgärd o självklart kommer även jag spara kvitton.
Även jag kommer skriva mitt namn i serviceboken även om rosten börjat komma o att värdet på bilen är noll vid försäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in