• 1
  • 2
2018-06-26, 22:46
Medlem
Hur sammanflätar man ambitionen att serva sin bil själv med att vilja ha en fullständigt ifylld servicebok (för marknadsvärdets skull)?.
Citera
2018-06-26, 22:48
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Hur sammanflätar man ambitionen att serva sin bil själv med att vilja ha en fullständigt ifylld servicebok (för marknadsvärdets skull)?.

Spar kvitton så du kan visa upp vad du har bytt/servat för delar.
Citera
2018-06-26, 22:52
Medlem
Spara kvittorna, anteckna i service boken vad du gjort samt klista in kvittorna i den, med gem eller liknande.. Så är det gjort. Däremot så saknar det stämpel.. Vilket du borde vara noga med poängtera till framtida köpare, eller den dagen den ska in på verkstan.
Citera
2018-06-26, 22:57
Medlem
Gabriel2017s avatar
Skriv vad du har gjort i boken och spar kvitton.
Jag gör så själv, men kvittona är jag inte så noga med.
Bilen är gammal och har ändå lågt värde, men det är bra att kunna se i boken vad som gjorts.
Idag bytte jag själv bränslefiltret, skrev in det i serviceboken.
Citera
2018-06-26, 23:01
Medlem
PeterNosters avatar
En bok med alla stämplar säger mig att ägaren inte vet något om bilar.
Citera
2018-06-26, 23:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Spara kvittorna, anteckna i service boken vad du gjort samt klista in kvittorna i den, med gem eller liknande.. Så är det gjort. Däremot så saknar det stämpel.. Vilket du borde vara noga med poängtera till framtida köpare, eller den dagen den ska in på verkstan.

Stämpeln kan man, om man har skämtlynne (det har jag) beställa från stämpeltillverkare och stämpla själv i serviceboken. "Kalles Auktoriserade Bilservice Göteborg" exempelvis. Rätt kul, och ser bättre ut i serviceboken för en framtida köpare..

Haha, utvecklingen har tydligen gått framåt, tillverka egna stämplar med datorn hemma, att efterlikna originalstämplar torde dock räknas som förfalskning.
Citera
2018-06-26, 23:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Skriv in mätarställning, sätt en egen kråka och spara kvitton.
Citera
2018-06-26, 23:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En bok med alla stämplar säger mig att ägaren inte vet något om bilar.

Dock så är många presumtiva köpare likadana, och vill kolla serviceboken. Själv kör jag bara med verkstadsservice så länge nybilsgarantin gäller, därefter byter jag olja, vätskor och filter själv. Knepigare reparationer, då de (sällan) behövs, överlåter jag numer till diverse "turkfirmor" för billig peng. (Förr gjorde jag mer eller mindre allt själv, nu är jag för lat/har råd att lämna bort).

Men serviceboken är klart överskattad. (Har en granne som har en tio år gammal Fiat, han är religiös gällande serviceböcker, lämnar in bilen på dyr originalservice för att "bevara andrahandsvärdet" på sin skruttiga Fiat som kanske är värd 35000:- max, servicen kostar 7000/år..)
Citera
2018-06-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men serviceboken är klart överskattad. (Har en granne som har en tio år gammal Fiat, han är religiös gällande serviceböcker, lämnar in bilen på dyr originalservice för att "bevara andrahandsvärdet" på sin skruttiga Fiat som kanske är värd 35000:- max, servicen kostar 7000/år..)

Att din granne betalar 7000kr/ år för service på sin gamla Fiat låter inte rimligt men även om det skulle stämma gör han det säkert inte för andrahandsvärdets skull.

Långt ifrån alla är intresserade av att meka och ännu fler saknar kunskap. Många är dock intresserade av att hålla sin bil i ett någorlunda pålitligt skick oavsett ålder.
Citera
2018-06-27, 00:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att din granne betalar 7000kr/ år för service på sin gamla Fiat låter inte rimligt men även om det skulle stämma gör han det säkert inte för andrahandsvärdets skull.

Långt ifrån alla är intresserade av att meka och ännu fler saknar kunskap. Många är dock intresserade av att hålla sin bil i ett någorlunda pålitligt skick oavsett ålder.

Han är faktaresistent tyvärr. Han gör originalservice för att "få stämplarna i boken" för han är rädd om andrahandsvärdet enligt hans egna utsago. Har rekommenderat honom en "turkverkstad" som jag vet är okej, och gör samma för inte ens två tusen, men han ska minsann ha originalstämplar...

Men som sagt, stämplar i "boken" är enbart värdefulla om man har en nyare bil, och som det fortfarande är garanti på. Med tanke på hur många bilverkstäder (märkes) som fuskar, så är dessa stämplar av mycket tveksamt egentligt värde, men det fattar inte medelsvensson.
Citera
2018-06-27, 01:06
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Har du nybilsgaranti kvar så är det bäst att serva enligt rekommendationerna.

Äldre bil gör du själv.

En del nyare bilar är svårt då det behövs specialverktyg till dem och de behöver tydligen kopplas upp till en dator för att fungera optimalt.
Citera
2018-06-27, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han är faktaresistent tyvärr. Han gör originalservice för att "få stämplarna i boken" för han är rädd om andrahandsvärdet enligt hans egna utsago. Har rekommenderat honom en "turkverkstad" som jag vet är okej, och gör samma för inte ens två tusen, men han ska minsann ha originalstämplar...

Men som sagt, stämplar i "boken" är enbart värdefulla om man har en nyare bil, och som det fortfarande är garanti på. Med tanke på hur många bilverkstäder (märkes) som fuskar, så är dessa stämplar av mycket tveksamt egentligt värde, men det fattar inte medelsvensson.

Tvivlar fortfarande starkt på att en gammal Fiat kostar 7000kr att serva och gällande värde är jag som sagt tveksam, jag tror att de flesta gör sin service för att de är rädda om sin bil. Självklart kan man göra den själv, men att tro att det skulle ha något värde genom att skriva det i sin servicebok är urbota korkat.

Sen vad du säger om "nyare bil"... Visst är servicen viktig om du vill ha kvar nybilsgarantin, men annars är resonemanget korkat. Varför skulle man liksom anlita någon för att få sitt sovrum tapetserat, varför skulle man anlita någon för att spränga berg när man vill bygga ut, anlita en revisor, gå på restaurang eller vad som helst?

Vill bara förtydliga att alla inte gick fordonstekniska på gymnasiet och att ni som kan meka anser det onödigt att lämna bilen på service köper nog inte mina argument att det är onödigt att köpa bröd eftersom man kan baka det själv.

Men för att vara konkret till TS så skulle inte jag bry mig det minsta om serviceboken om det finns en historik kring vad som gjorts...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in