Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-26, 22:44
  #1
Medlem
Frilansar, tjänar typ 5k/månad juni, juli augusti, sedan typ 1k/månad resten av året innan det är färdigt, har varit lite seg med att fylla i rätt blanketter för skatteverket för arbetsgivaravgift m.m, men hört att om man är under typ 30k/år så behöver man inte skatta en sidoinkomst?
Har inget socialavgiftsavtal, men behöver ändå sköta allt själv, känns lite surt vid så låg inkomst, någon som vet vad jag behöver göra och inte, skatteverket gav riktigt kass hjälp.
Fyllt i papper om SA-skatt, sedan är jag lite osäker.
Citera
2018-06-26, 22:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livia213
Frilansar, tjänar typ 5k/månad juni, juli augusti, sedan typ 1k/månad resten av året innan det är färdigt, har varit lite seg med att fylla i rätt blanketter för skatteverket för arbetsgivaravgift m.m, men hört att om man är under typ 30k/år så behöver man inte skatta en sidoinkomst?
Har inget socialavgiftsavtal, men behöver ändå sköta allt själv, känns lite surt vid så låg inkomst, någon som vet vad jag behöver göra och inte, skatteverket gav riktigt kass hjälp.
Fyllt i papper om SA-skatt, sedan är jag lite osäker.
Tror du kan tjäna upp till 50k på hobbyverksamhet. Oavsett vad är detta småpengar vem bryr sig?
Citera
2018-06-26, 22:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Tror du kan tjäna upp till 50k på hobbyverksamhet. Oavsett vad är detta småpengar vem bryr sig?
Jag vet inte om jag borde bry mig heller, hur "hård" skatteverket är på sådant, därav också trådstarten.
Citera
2018-06-26, 22:49
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livia213
Frilansar, tjänar typ 5k/månad juni, juli augusti, sedan typ 1k/månad resten av året innan det är färdigt, har varit lite seg med att fylla i rätt blanketter för skatteverket för arbetsgivaravgift m.m, men hört att om man är under typ 30k/år så behöver man inte skatta en sidoinkomst?
Har inget socialavgiftsavtal, men behöver ändå sköta allt själv, känns lite surt vid så låg inkomst, någon som vet vad jag behöver göra och inte, skatteverket gav riktigt kass hjälp.
Fyllt i papper om SA-skatt, sedan är jag lite osäker.

Det finns faktureringstjänster (som givetvis inte är gratis) som minskar pappersexcersisen för dig, och du räknas mer eller mindre som "annställd". Sett reklam på bussen för sådan tjänst, kanske vore något för dig?

-Är ju tråkigt att lägga ner lika många arbetstimmar med all pappersexcersis som på själva jobbet, menar jag.
Citera
2018-06-26, 22:55
  #5
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livia213
Frilansar, tjänar typ 5k/månad juni, juli augusti, sedan typ 1k/månad resten av året innan det är färdigt, har varit lite seg med att fylla i rätt blanketter för skatteverket för arbetsgivaravgift m.m, men hört att om man är under typ 30k/år så behöver man inte skatta en sidoinkomst?
Har inget socialavgiftsavtal, men behöver ändå sköta allt själv, känns lite surt vid så låg inkomst, någon som vet vad jag behöver göra och inte, skatteverket gav riktigt kass hjälp.
Fyllt i papper om SA-skatt, sedan är jag lite osäker.

Uppdrag från andra som du tar betalt för är aldrig hobby, se Skatteverkets hemsida.
Citera
2018-06-27, 18:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Uppdrag från andra som du tar betalt för är aldrig hobby, se Skatteverkets hemsida.
Precis. Om det är en varaktig vinstdrivande verksamhet ska man skatta från första kronan.

Det är egentligen inget problem att du varit sen med att fylla i papper. När du registrerar dig för F-skatt så kan du välja ett datum bakåt i tiden där du gjorde din första affärshändelse. Sedan kan du bokföra ikapp allt så länge du sparat alla fakturor, kvitton m.m.(som du såklart måste spara ändå om du bedriver en affärsverksamhet).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback