• 42 528 online
  • 1 193 480 medlemmar
  • 61 834 805 inlägg
2018-06-26, 19:59
Medlem
cmdQs avatar
Jag försöker hålla mig under runt 2000 Kcal/dag, är det viktigt att intaget sprids ut över dagen eller är det okej att snåla lite på frukosten för att vara lite rikare och kunna äta pizza till middag? :P

Om frågan känns muppig så tänker jag nämligen såhär "min förbränning går ner när jag är hemma på kvällen då jag inte gör av med speciellt mycket energi och därför kanske det är dumt att ha ett högt intag just då"
Citera
2018-06-26, 20:04
Medlem
Har gått ner runt 30 pannor sedan i oktober, käkar ett tillfredsställande mål mat på kvällen istället för att försöka hålla igen vid flera mindre mål under dagen, lättare så här för min del.
Citera
2018-06-26, 20:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nej, det spelar ingen större roll hur du fördelar dina måltider förutsatt att kaloriintaget är detsamma. Man bör dock undvika att äta nattetid, och det är nog att rekommendera att äta näringsrikt, men det är en annan diskussion.

Vissa med stor aptit föredrar 1-2 större måltider.
Citera
2018-06-26, 20:42
Medlem
MRZnr1s avatar
Håller med alla ovan. Men jag tycker du resonerar lite konstigt. Fundera på när du är mest aktiv och om du drar fördel av att äta några timmar innan dess. Testa dig fram. Själv vill jag ha energi på jobbet och träning med mera. Mat är viktigt för att jag ska må bra och fungera i de sammanhang jag är.

Om jag äter sent på dagen och får en sockerkick när jag ska avsluta dagen vid datorn/tvn? Skulle inte tro de.
Citera
2018-06-26, 20:54
Medlem
Sunimods avatar
Nej det måste man inte

Se på Tommy som bara äter en gång om dagen och då rejält

http://www.tommytappar.se/?page_id=31

Själv föredrar jag att äta flera gånger om degen och inte ren LCHF som Tommy men han har fått ordning på sin kropp genom detta. Intressant inlägg i hur kosten kan fungera.
Citera
2018-06-27, 00:54
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurrgit
Har gått ner runt 30 pannor sedan i oktober, käkar ett tillfredsställande mål mat på kvällen istället för att försöka hålla igen vid flera mindre mål under dagen, lättare så här för min del.
Samma här. Lättare att somna då. Och eftersom det är bra att äta efter träning, och jag tränar oftast på kvällen. Men jag måste äta åtminstone några smulor på morgonen, 1-2 ggr på dagen och innan träning, annars får jag huvudvärk.

Till TS. Andra svarade bra. Vill bara tillägga en sak. Om din fråga gäller vilka tider som kaloriupptaget är som störst, och liknande, så nej, det spelar mycket liten roll vilka tider du äter. Kroppen är lika effektiv (=mycket effektiv) på att absorbera näring vilken tid som helst. Anledningen till att det är lite sämre att äta på natten är att kroppen ska vila när man sover. Hela kroppen, även tarmarna.
Citera