Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-26, 17:15
  #1
Medlem
Nu när Steam har sommarrea kan man köpa en Steam Link för 18 euro (inklusive frakt). För 50 euro får man en Steam Controller till.

Är det värt det? Vore ju trevligt att kunna sitta i soffan och spela vissa spel med kontroll men problemet är att jag kan ej dra in en kabel till vardagsrummet så jag kommer behöva streama på trådlösa nätverket (5G förvisso).

Sen Steam Controllern, den ser ju rätt otymplig ut. Är det någon som har spelat med en sån? Har trådade Xbox 360-kontroller till PCn i nuläget och tänkte att det kunde vara skönt med en trådlös.

Hör gärna lite åsikter om detta.
Citera
2018-06-26, 19:17
  #2
Medlem
Jag använder en Raspberry pi 3 till samma sak, med trådlösa 360-handkontroller. Funkar helt okej i 1080p, men det beror mycket på prestandan på framför allt grafikkortet i den stationära datorn. Använder dock trådat ethernet; det brukar rekommenderas att inte använda WiFi då du kan få lite knasig latency.

Tänkte ifall du vill testa med en billigare variant först.
Citera
2018-06-27, 09:50
  #3
Medlem
Köpte bara Steam Link, är lite på chans eftersom jag kommer köra på trådlöst men å andra sidan kostade den 180:- med frakt så det är inte så mycket att bråka om. (Har både trådade xbox 360-dosor och PS4-dosor).

Kan vara kul att spela lite plattformsspel i soffan.
Citera
2018-06-27, 12:56
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Försent att svara nu men priset på Steamlinken är ju ännu billigare än när jag köpte, är ju dock frakten som är problemet, 500 kr till visste jag inte att det blev med kontrollern men kanske är det så.

Bäst är ju om du bara drar en HDMI-kabel och kan köra trådlös kontroll direkt emot PCn, minst latens och bäst bildkvalitet då.

I fallet med Steamlinken är det ju bra om du kan köra kabel eftersom den skickar på video i runt 50 mbps normalt och det är ju duglig kvalitet.

Trådlöst skall folk få lite sämre bildkvalitet. Vad du tycker om den och latensen vet inte jag.

Vad gäller kontrollern så har jag en Steamkontroller med men har knappt använt någon av kontrollrarna och vet inte var jag har den nu. Jag är av åsikten att spelen som är gjorda för en kontroller normalt är gjorda för Xboxkontrollern och de styranordningar som finns där liksom grafiken i spelen så då är det ju bra att ha just en Xboxkontroller och spelen som inte är gjorda för kontroller de är inte det så då blir det eventuellt inte så bra att spela med Steamkontrollern ändå. Så jag tycker väl att den senaste trådlösa Xboxkontrollern som är kompatibel med Steam linken (kolla) är bäst.

Vill man sen ha en Steamkontroller som andra kontroller att experimentera med så visst. Steamkontrollern har kostat 399 kr på cdon och så så du kan antagligen få den för typ 500 här i Sverige om du bestämmer dig för att du vill ha en ändå.

Nuförtiden stödjer Steamapplikationen för mobiltelefoner strömning med så ansluter du sådan USB till HDMI-kabel till telefonen eller kör Miracast från den till TVn så kan du ju köra Steam på Android och strömma till telefonen istället. Han som körde Rapsberry Pi kanske gör det med Steam för Linux istället?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback