Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-04, 08:02
  #13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Åk till affärn och kika, eller googla ^^
Ja, det är inte så lätt att redogöra för allt på några rader.

Inte ens om frågan endast gällde bara skiftnycklar, skulle frågan vara helt enkel att uttömma på några rader, nåja om man förenklar lite... i det senare fallet Min största av den varan heter Bacho 0675 18" och väger 1,5 kg

Basen för en mekare torde vara en hylsnyckelsats med spärrskaft och dragbom med 1/2" fyrkantfäste och tolvkanthylsor från 10mm upp till kanske 32 mm. Sedan har man en liten hylsnyckelsats som går från 5.0 mm upp till 12 mm.

Nu kan man behöva hylsor i tumstorlekar också. Är de stora, köper man dem en och en.

Och så kan man behöva sexkanthylsor som tål maskindragning, för motsträviga muttrar eller skruvar, såsom att lossa hjul eller bromsok/styrstag etc. Man använder dem även utan maskin, bara lite björnskitlukt, när saker sitter hårt fast.

Nu behöver du ett gäng blocknycklar/ringnycklar, gärna från 5,0 upp till 22 mm

Vill du vara lite elegant, skaffa också lednycklar 10, 11, 12, 13, 14 , 15, 17 och 18 Dyra dock. Trösten är att de vanligen är dubbla, så att det är 13 i ena änden och 14 i den andra.

Köp en stor jävla plastlåda full med nycklar och hylsor, så blir du nog ganska nöjd i början Finns på Biltema. 1000 spänn.

En vanlig hylsnyckelsats, kanske 250 spänn.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-04 kl. 08:29.
Citera
2018-07-12, 08:17
  #14
Avstängd
Sommarglads avatar
Jag mekar inte så mycket själv, men tum-gänga och tum-storlekar är verkligen inte något som vanliga hobbymänniskor vanligtvis springer på, såvida man inte mekar med äldre utländska bilar kanske.

Får jag ge ett litet tips, skulle jag nog försöka hitta en lite mindre hylsnyckelsats med bara millimeter-standard. Man blir bara förbannad när delar försvinner och man står där och gräver i lådan, och det enda som finns kvar är tumhylsorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback