Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-26, 15:48
  #1
Medlem
st33rs avatar
har behövt terapi pga livslång social nedstämdhet o depression
ansökte via vårdcentral - via psykiatrin skulle ta ett halvår
fick vissa förberedande samtal, skulle ta urinprov, träffa läkare osv

pga det tar så lång tid började jag hos privat terapeut som jag har mycket god kontakt med
har varit där 5 gånger, och han arbetar kbt-aktigt och vi har bra personkemi

dock kostar det tusentals kronor, så om jag går 12 gånger blir det 12000 kr

Det jag behöver är nån att prata med och bearbeta mina problem. Men får man den hjälpen via psykiatrin också eller är det mer medicin och diagnos-centrerat? Kan man styra över det i vilken grad det ska vara läkar-centrerat eller psykolog-centrerat? Är det det läkaren bestämmer?
hitta
Är inte så himla intresserad egentligen av en "diagnos" och att få reda på att jag har (typ) "infantil -melankolisk personlighetsstörning" (hitta på bara..) utan mer hjälp att hjälpa mig själv. Blir lite avskräckt det där med att man ska lämna blodprover och att den man fick prata med i första hand var en läkare
__________________
Senast redigerad av st33r 2018-06-26 kl. 16:05.
Citera
2018-06-26, 15:57
  #2
Medlem
farfars avatar
Det är hit or miss, .. det finns absolut många mediokra terapeuter i det offentliga, men privat är det en del som kör lite väl mycket eget race.

I Skåne finns det något som heter vårdval psykoterapi där man kan få en remiss till KBT till psykologer som har avtal med Region Skåne (dvs du kan själv be om att få den till en viss mottagning), tror det finns motsvarande i andra landsting?

Har du pengar så kan det helt klart vara värt att pynta för den där privata terapeuten som du har bra personkemi med, men det är långt ifrån självklart att det ger mer än den offentligfinanserade vården.

Jag har iaf fått i mitt perspektiv fullt godkänd KBT på en vanlig vårdcentral. Fick bara vänta strax under 3 mån på att börja.
Citera
2018-06-26, 16:08
  #3
Medlem
9rxs avatar
Det är ju toppen om du hitta någon som funkar för dig som du känner att du klickar med!
Om du värderar mötena högt tycker jag du borde fortsätta.
Har du jobb och så?
Om inte annat så försök fixa pengar till möten isf.
Är ju skitkul om du har fått träffa någon vettig jävel som är professionell.
Citera
2018-06-26, 16:37
  #4
Medlem
st33rs avatar
jo jag jobbar timmar så jag har dåligt med pengar, det är det värsta. Har lagt upp en plan på hur jag ska kunna betala igen. Får räkning med ett par månaders fördröjning. Känner efter 5 gånger att det kanske inte är så man behöver gå dit jätteofta, men typ 10-12 nånting

ialla fall. hur prioriterat är psykologisk terapi i psyiatrin? Det är inte så att läkarbesök och mediciner osv ses som det primära och psykologkontakt som sekundär?
Eller beror fr person till person kanske?
Förstår ju att folk som typ hör röster eller har intensiv ångest och självskadeproblem har medicin i fokus mer kanske.. då måste ju medicinen funka för överlevnad
Citera
2018-06-26, 20:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
hur prioriterat är psykologisk terapi i psyiatrin? Det är inte så att läkarbesök och mediciner osv ses som det primära och psykologkontakt som sekundär?

Skulle tro att det beror på hur du får dig själv att framstå. De flesta jag har lärt känna som sagt att de känner sig tvungna av psykiatrin att ta mediciner har varit människor som verkligen har behövt få rätsida på hjärnkemin, men som inte vill komma till insikt med det. Folk med ADHD, bipolära människor, sådant.

Du bör nog vara tydlig med att det är förståelse och medkänsla du vill ha, någon du kan prata med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback