Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-26, 18:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
f= frekvensen.

L är väl en konstant för en viss elektrisk komponent, exempelvis en spole, eller har jag fel?
Aa, men L är inte givet. Förstår inte hur man ska få fram L utav märkdatan: 230V, 50Hz, 94W, cosφ = 0,42.
Citera
2018-06-26, 22:52
  #14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceZero
Aa, men L är inte givet. Förstår inte hur man ska få fram L utav märkdatan: 230V, 50Hz, 94W, cosφ = 0,42.

När strömmen I är bestämd kan du beräkna lysrörets reaktans Z ur sambandet U = Z*I.

I lysrörsarmaturen ingår bl.a. en reaktor (en spole med järnkärna) som är till för att begränsa strömmen genom lysröret.
Hittade mer info i Ny Teknik, Så fungerar lysrörsarmaturen
Plasmat, som bildas av kvicksilvergasen i lysröret, leder nu så pass mycket ström att lysröret i princip är kortslutet. En stor del av nätspänningen ligger alltså över reaktorn, som begränsar strömmen (utan reaktorn skulle det säga ”poff” i proppskåpet).
Vi kan alltså anse att reaktansen i det närmaste är helt induktiv, dvs Z = jωL.
Citera
2018-06-27, 09:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
När strömmen I är bestämd kan du beräkna lysrörets reaktans Z ur sambandet U = Z*I.

I lysrörsarmaturen ingår bl.a. en reaktor (en spole med järnkärna) som är till för att begränsa strömmen genom lysröret.
Hittade mer info i Ny Teknik, Så fungerar lysrörsarmaturen
Plasmat, som bildas av kvicksilvergasen i lysröret, leder nu så pass mycket ström att lysröret i princip är kortslutet. En stor del av nätspänningen ligger alltså över reaktorn, som begränsar strömmen (utan reaktorn skulle det säga ”poff” i proppskåpet).
Vi kan alltså anse att reaktansen i det närmaste är helt induktiv, dvs Z = jωL.
Tack för förklaringen! Undrar en sak, vad står j för?
Citera
2018-06-27, 12:03
  #16
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceZero
Tack för förklaringen! Undrar en sak, vad står j för?

I jω-metoden används symbolen j för den imaginära enheten, så j = √(-1).

Ni använder kanske någon annan metod i kursen?
Hur som helst är beloppet |Z| = |jωL| = ωL.
Citera
2018-06-27, 15:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
I jω-metoden används symbolen j för den imaginära enheten, så j = √(-1).

Ni använder kanske någon annan metod i kursen?
Hur som helst är beloppet |Z| = |jωL| = ωL.
Tack! Jag testade men det blev fel.
Citera
2018-06-28, 12:46
  #18
Medlem
Jag hoppar över den sålänge. Verkligen dåligt att man inte kan fråga efter hjälp på kursen, uppskattar all hjälp. Har en annan problem, hur räknar man strömmen i en parallelkoppling? Har provat flera olika metoder men får fel...

Enfas motor har följande märkdata: 230V, 4.6A, cosfi = 0.74, 0.6kW
Motorn koppas parallellt med ett element: 500W, 230V.
De ansluts till 230V, 50Hz
Beräkna strömmen.

Jag har provat I=S/U
S=sqrt(Q^2 + P^2)
Q=Q1+Q2
P=P1+P2
Citera
2018-07-01, 00:23
  #19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceZero
Jag hoppar över den sålänge. Verkligen dåligt att man inte kan fråga efter hjälp på kursen, uppskattar all hjälp. Har en annan problem, hur räknar man strömmen i en parallelkoppling? Har provat flera olika metoder men får fel...

Enfas motor har följande märkdata: 230V, 4.6A, cosfi = 0.74, 0.6kW
Motorn koppas parallellt med ett element: 500W, 230V.
De ansluts till 230V, 50Hz
Beräkna strömmen.

Jag har provat I=S/U
S=sqrt(Q^2 + P^2)
Q=Q1+Q2
P=P1+P2

OK, den här är både enkel och svår...

För det första; elementet drar 500/230 A

500/230=2,17

Sen blir det knepigt med märkdatan för motorn, den säger inte allt nämligen...

...lägg märke till att jag är lite berusad för tillfället...

Jag antar att 4,6 A är märkströmmen, dvs det är en av tillverkaren angiven konstant som egentligen bara säger hur tjocka lindningarna i motorn är.

Men om vi tar effekten 600 W / 230V=2,6 A

Men då har vi en effektfaktor på 0,74...

2,6/0,74=3,51

Alltså, för att motorn, med den effektfaktorn ska utveckla 600W måste den matas med 2,6 Ax0,74(upphöjt i minus 1, hur fan man nu skriver det på en smartphone)

Om man parallellkopplar två förbrukare är det bara att addera deras förbrukning, dvs; 2,17+3,51=5,68A
Citera
2018-07-01, 21:41
  #20
Medlem
När man adderar växelströmmar så kan man rita in dem som vektorer eller sidor i en triangel.
Strömmen i elementet har fasen = 0 och kan läggas in som en linje på x-axeln. Strömmen genom motorn har en vnkel vars cos-värde är 0.74. Rita in den som en linje med rätt vinkel. Addera sedan dessa vektorer så har du strömmens vinkel och belopp. Om du nu vet hur man ritar och adderar vektorer...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback