Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-26, 01:15
  #1
Medlem
Jag har köpt en soffa via Chilli.se

Soffan bar jag och en kompis in i lägenheten och la den i hallen, och den står där ännu omonterad. Dock så har vi slängt kartonger som soffan kom med i.

Men nu när jag är inne på chilli så ser jag min drömsoffa. Drömsoffa såg jag även innan men var alldeles för dyr men nu verkar det som att den soffan är på rea så den är sänkt med 5000:- och jag känner att det är den jag vill ha !!!

Men hur gör jag nu för att lämna den omonterade soffan som står i hallen? Är det ens möjligt? Någon som vet?
Citera
2018-06-26, 01:18
  #2
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag har köpt en soffa via Chilli.se

Soffan bar jag och en kompis in i lägenheten och la den i hallen, och den står där ännu omonterad. Dock så har vi slängt kartonger som soffan kom med i.

Men nu när jag är inne på chilli så ser jag min drömsoffa. Drömsoffa såg jag även innan men var alldeles för dyr men nu verkar det som att den soffan är på rea så den är sänkt med 5000:- och jag känner att det är den jag vill ha !!!

Men hur gör jag nu för att lämna den omonterade soffan som står i hallen? Är det ens möjligt? Någon som vet?
Har du slängt emballaget så är det förmodligen kört.
Lägg ut på blocket istället
Citera
2018-06-26, 01:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Har du slängt emballaget så är det förmodligen kört.
Lägg ut på blocket istället

Men soffan är ju fortfarande omonterad. Har ju inte ens rört den sen jag la den i hallen?

Så här står det på chillis hemsidan
Chilli erbjuder 365 dagars öppet köp (ångerrätt) för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om produkten eller emballaget ej skulle vara i originalskick, debiteras du som kund för värdeminskningen.
Citera
2018-06-26, 01:38
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Men soffan är ju fortfarande omonterad. Har ju inte ens rört den sen jag la den i hallen?

Så här står det på chillis hemsidan
Chilli erbjuder 365 dagars öppet köp (ångerrätt) för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om produkten eller emballaget ej skulle vara i originalskick, debiteras du som kund för värdeminskningen.
Kontakta då Chili och se hur mycket de anser värdeminskningen vara för en soffa utan emballage /märkning.

Kan bli rätt dyrt för dig då de inte längre kan sälja soffan som ny
Citera
2018-06-26, 01:38
  #5
Medlem
Hebrs avatar
Vad är det som hindrar dig från att kontakta företaget och redogöra läget för dom istället?

Ju förr desto bättre.
Citera
2018-06-26, 01:44
  #6
Medlem
Du får nog avdrag för värdeminskning, ring till dom å kolla vad det är?
Citera
2018-06-26, 02:04
  #7
Medlem
killawifes avatar
Om det är inom 14 dagar så spelar det ingen roll om du har emballage eller ej och du kan ej debiteras för någon värdeminskning. Om det är efter de lagstadgade 14 dagarna så är du helt beroende av vad företaget säger då din RÄTT att ångra dig försvinner men de ERBJUDER dig ångerrätt. Det brukar vara rimligt med att du får stå för kostnaderna av att returnera soffan vilket förmodligen blir en rätt häftig slant. Men eftersom du köper en annan soffa så kanske du kan kohandla lite med dom.
Citera
2018-06-26, 02:06
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Drömsoffa på Chili. Du skojar eller så drömmer du inte speciellt högt. Nåväl. Chili är kända för att vara lite jobbiga att ha å göra med när man vill reklamera, ångra eller byta. Men vem vet, kanske personen du talar med om du vänder dig till dom är trevlig och hjälper dig. Du vill ju trots att köpa en ny soffa av dom och inte bara lämna åter.

Jag tycker du skall gå in i butiken och höra efter.

Men varför inte nöja dig med den här soffan och spara till den soffan du verkligen ville ha? Den som var för dyr. Spara spara spara...
Citera
2018-06-26, 02:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om det är inom 14 dagar så spelar det ingen roll om du har emballage eller ej och du kan ej debiteras för någon värdeminskning. Om det är efter de lagstadgade 14 dagarna så är du helt beroende av vad företaget säger då din RÄTT att ångra dig försvinner men de ERBJUDER dig ångerrätt. Det brukar vara rimligt med att du får stå för kostnaderna av att returnera soffan vilket förmodligen blir en rätt häftig slant. Men eftersom du köper en annan soffa så kanske du kan kohandla lite med dom.

Det har ju inte gått 14 dagar? Knappt 1 vecka!
Citera
2018-06-26, 04:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag har köpt en soffa via Chilli.se

Soffan bar jag och en kompis in i lägenheten och la den i hallen, och den står där ännu omonterad. Dock så har vi slängt kartonger som soffan kom med i.

Men nu när jag är inne på chilli så ser jag min drömsoffa. Drömsoffa såg jag även innan men var alldeles för dyr men nu verkar det som att den soffan är på rea så den är sänkt med 5000:- och jag känner att det är den jag vill ha !!!

Men hur gör jag nu för att lämna den omonterade soffan som står i hallen? Är det ens möjligt? Någon som vet?

Du köpte alltså soffan osedd från deras hemsida med leverans hem till dig korrekt?
Då gäller distansköplagen och du har lagstadgad ångerrätt i 14 dagar, däremot kan de debitera dig för nytt emballage vilket sannolikt handlar om 500-1000kr.
Citera
2018-06-26, 07:25
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Det har ju inte gått 14 dagar? Knappt 1 vecka!

Nja, men du har ju slängt förpackningen som soffan kom i..
Liten lustifikation: "Igår köpte jag volvoaktier för en miljon, nu har aktierna sjunkit till 500.000.. Jag ångrar mig, lämnar tillbaka aktierna till börsen, får igen min miljon, och köper saabaktier, som jag egentligen ville ha!"
-Låter som typiskt kvinnligt beteende.. Nåväl, ta kontakt med Chilli, och kolla vad de godtar. Hoppas dig lycka till.
Citera
2018-06-27, 15:08
  #12
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Men soffan är ju fortfarande omonterad. Har ju inte ens rört den sen jag la den i hallen?

Så här står det på chillis hemsidan
Chilli erbjuder 365 dagars öppet köp (ångerrätt) för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om produkten eller emballaget ej skulle vara i originalskick, debiteras du som kund för värdeminskningen.
Originalemballage... det du slängt!!! Kontakta dem och kolla
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback