Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-26, 23:49
  #25
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ja men jag sa ju det var bättre då...

Det är sant läste fel, då är vi överens
Citera
2018-06-27, 03:47
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jobben verkar vara den stora anledningen folk dras till städer som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala.

Men finns det folk som faktiskt vill bo där bland bostadsbristen, höga hyrorna, dyra priserna, folkmassorna, stressen, trafiken, brottsligheten osv?

Högre hyror gäller väl främst nyproduktion? Det gäller då inte bara storstäder, då det byggs nytt i hela landet. Bostadsbrist finns för övrigt i hela landet, inte bara i storstäderna. Man märker av det i mindre städer och samhällen också.

Dyra priser på vad? Livsmedel och andra varor? Sådant blir automatiskt inte billigare bara för att man bor i mindre städer. Sedan är det vanligt att folk får högre kostnader för transport, inte bara till/från jobbet, utan man ska skjutsa ungarna till olika aktiviteter, handla mat etc. Speciellt om man bor på landet, så att säga.

Trafiken kan vara hemsk även om man inte bor i en storstad. Har exempelvis bott i en mindre stad där avfarten/påfarten till motorvägen/europavägen låg drygt 100 meter bort (från min bostad), och det var alltid mycket trafik i området. Troligen pga motorvägen. Det går inte alltid att ignorera heller, att sitta på balkong eller uteplats och inte se på trafiken går ju. Men man hör alltid trafikljud som attans. Har märkt av mycket trafik på andra platser än storstäder också (har mestadels bott i mindre städer samt olika samhällen på landet). Så man behöver inte bli skonad från trafik bara för att man inte bor i en storstad.
Citera
2018-06-27, 23:06
  #27
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
"Dyra priserna" är inte ett argument. Ett argument som belastar landsbygden är däremot bensinpriserna som du å andra sidan tar igen på bokostnaderna.

Det beror såklart på men bor man på landet har man väl fortfarande bara 15-20 min till jobbet, det blir inte så mycket pengar i bensin. Kanske några hundralappar extra i månaden jämfört med kollektivtrafik
Citera
2018-06-28, 03:43
  #28
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Det beror såklart på men bor man på landet har man väl fortfarande bara 15-20 min till jobbet, det blir inte så mycket pengar i bensin. Kanske några hundralappar extra i månaden jämfört med kollektivtrafik

Borlänge-Hedemora tex. 4 mil, 8 mil per dag. 4 liter väl, 60 kr per dag, 1200 kr bensin i månaden. Finns nog många som har längre till jobbet. Finns givetvis de som har närmare.
Citera
2018-06-28, 04:23
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jobben verkar vara den stora anledningen folk dras till städer som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala.

Men finns det folk som faktiskt vill bo där bland bostadsbristen, höga hyrorna, dyra priserna, folkmassorna, stressen, trafiken, brottsligheten osv?

Jag förstår att du är en s.k gammpojk, och behöver motivera varför du skall fortsätta med det
Citera
2018-06-28, 04:33
  #30
Medlem
75190255508s avatar
Född och uppvuxen i en förort till en "mellanstor" svensk stad.
Sedan flyttade jag till en stad på 10 miljoner invånare. Det var som natt och dag.
Nu bor jag i en rätt så liten stad på ungefär 300,000 invånare, men med en ganska så stark storstadskänsla.

I och med att jag har blivit så van att ha allting så nära 24/7 så kommer jag nog aldrig kunna bo till en svensk förort igen, än mindre landsbygden. Tristessen skulle ta kål på mig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback