Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-26, 00:02
  #1
Medlem
fonders avatar
Hej,

Om man inte har någon partner och är trött på små stadens skvaller och låga status, är det möjligt att köpa en etta/två på Östermalm?

Här pratar vi alltså om någon som inte har massa pengar, men som kan leva väldigt snål och betala in det mesta av sin lön till banken varje månad.
__________________
Senast redigerad av fonder 2018-06-26 kl. 00:04.
Citera
2018-06-26, 00:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hej,

Om man inte har någon partner och är trött på små stadens skvaller och låga status, är det möjligt att köpa en etta/två på Östermalm?

Här pratar vi alltså om någon som inte har massa pengar, men som kan leva väldigt snål och betala in det mesta av sin lön till banken varje månad.
Menar du att du får hög status av att leva över tillgångar så har du fel. Det finns olika typer av klass. Förstår du inte dem så är det dumt att bli en lismande fattiglapp i fint område. Skaffa en bostad efter dina ekonomiska förutsättningar istället. Dessutom ytterst märkligt att fråga på Flashback och inte mäklare.
Citera
2018-06-26, 00:15
  #3
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Menar du att du får hög status av att leva över tillgångar så har du fel. Det finns olika typer av klass. Förstår du inte dem så är det dumt att bli en lismande fattiglapp i fint område. Skaffa en bostad efter dina ekonomiska förutsättningar istället. Dessutom ytterst märkligt att fråga på Flashback och inte mäklare.

Visst, men i så fall lever ju nästan hela Sverige över sina tillgångar eller? Hur många hus-och bostadsrättsägare har haft råd med ens 1/3 av beloppet de betalat?

Har du levt på en liten ort i hela ditt liv så borde du förstå varför man är redo att leva över sina tillgångar. Bortser man från detta så lever jag aldrig över mina tillgångar, men just att flytta till ett finare ställe och lämna allt det gamla bakom sig skulle vara helt underbart.
Citera
2018-06-26, 00:15
  #4
Medlem
321js avatar
https://www.stockholmdirekt.se/bosta...ICURKhSbiCMzw/

För att bankerna enligt dagens gällande kreditregler ska bevilja lån för en genomsnittlig etta på 30 kvadratmeter i Stockholm, förutsatt att det finns en kontantinsats, krävs en månadslön på minst 36000 kronor, enligt SBAB:s beräkningar.
Citera
2018-06-26, 00:20
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.stockholmdirekt.se/bosta...ICURKhSbiCMzw/

För att bankerna enligt dagens gällande kreditregler ska bevilja lån för en genomsnittlig etta på 30 kvadratmeter i Stockholm, förutsatt att det finns en kontantinsats, krävs en månadslön på minst 36000 kronor, enligt SBAB:s beräkningar.

Det kan väl en socionom tjäna utan problem i 08-land? Kanske inte helt nybakad förvisso. Däremot har TS ingen kontantinsats och då är det tvärkört.

TS, du får jobba ett tag, och sen flytta.
Citera
2018-06-26, 00:23
  #6
Moderator
tobess avatar
Om du inte har några tillgångar? Troligen inte. Din lönenivå kommer gissningsvis inte att räcka till, såvida du nu inte är villig att bokstavligen bo i en garderob.

Om du har tillgångar och/eller någon rik person i din närhet som går i borgen eller liknande, kanske.
Citera
2018-06-26, 00:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Visst, men i så fall lever ju nästan hela Sverige över sina tillgångar eller? Hur många hus-och bostadsrättsägare har haft råd med ens 1/3 av beloppet de betalat?

Har du levt på en liten ort i hela ditt liv så borde du förstå varför man är redo att leva över sina tillgångar. Bortser man från detta så lever jag aldrig över mina tillgångar, men just att flytta till ett finare ställe och lämna allt det gamla bakom sig skulle vara helt underbart.
Jag är fattig och lever i en större stad. Däremot skrattar även vi som saknar tillgångar åt hur folk skämmer ut dem själva genom att låtsas vara märkvärdiga. En hårt arbetande och flitig arbetare är mer respektabel än vissa som desperat vill ha klass.

Köp något du har råd med. Lev anständigt och njut av livet. Absolut att du kan flytta och byta upp dig lite klass men ta något inom rimliga proportioner istället.
Citera
2018-06-26, 00:47
  #8
Medlem
Du måste väl ha 10% på sparkontot till kontantinsatsen eller är det 15% nu?
Citera
2018-06-26, 01:01
  #9
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddzuz
Du måste väl ha 10% på sparkontot till kontantinsatsen eller är det 15% nu?

Säg att jag köper en för max 2 miljoner, hur mycket är då jag ska ha om det är 10% respektive 15%?
Citera
2018-06-26, 01:26
  #10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Säg att jag köper en för max 2 miljoner, hur mycket är då jag ska ha om det är 10% respektive 15%?

Vet du själv inte vad 10 respektive 15 procent av 2.000.000 kronor är? Då ska du nog inte låna pengar...
Citera
2018-06-26, 01:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Säg att jag köper en för max 2 miljoner, hur mycket är då jag ska ha om det är 10% respektive 15%?


Du är nyss utexaminerad socionom. Men du kan inte lösa matteproblem på mellanstadienivå ?
Du borde nog prata med en mäklare istället för Flashback.

Vad är 10% av 2 miljoner ?
Vad är 15% av 2 miljoner ?

Vad är 2 miljoner värt idag, jämfört med ett år från nu, om det går inflation I pengarna ?
Vad är en liten etta värd om ett år om bostadsbubblan spricker I helgen ?
Du skulle kunna sätta in så mycket som möjligt av din lön på ett sparkonto I ett år och se hur mycket du har då. Då kanske du kan täcka kontantinsatsen.
Citera
2018-06-26, 01:40
  #12
Medlem
hahaha för en etta på säg 35m2 på östermalm måste du slänga upp iallafall ~4-5 miljoner. Du kanske kan få lån på 1,5 beroende på kontantinsats och lön, men som singel blir det inte lätt. Finns andra trevliga områden utanför stockholm city som inte är lika dyra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback