Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-26, 14:51
  #13
Medlem
Ja, utsyr är på norska, ursäkta blandningen.
När man riggar ner en kran så använder man kranen som skall riggas ner. Samma när man riggar upp.
Om kranen skall flytta långt så kör man motvikter på lastbil. Skal den bara flyttas inom tex byggområdet, så kör kranen allt som den behöver själv.
Kan tillägga att jag jobbar med detta.
Citera
2018-06-26, 14:55
  #14
Medlem
Conams avatar
Nja jag är mer inne på att axeltrycket är för högt kanske med nån extra kranspets lr nåt och då monteras extra axel!
Citera
2018-06-26, 21:28
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Ja, utsyr är på norska, ursäkta blandningen.
När man riggar ner en kran så använder man kranen som skall riggas ner. Samma när man riggar upp.
Om kranen skall flytta långt så kör man motvikter på lastbil. Skal den bara flyttas inom tex byggområdet, så kör kranen allt som den behöver själv.
Kan tillägga att jag jobbar med detta.
Kan du förklara lite mer ingående? Tar man bort de här enheterna från fram och bakänden och använder dem någon annanstans? Man kan väl inte gärna ha motvikterna stående i fronten vid pågående lyft, där gör de ju ingen vidare nytta.

Hur jag än letar kan jag inte hitta någon sida som beskriver det du talar om med något som liknar det på bilden.
Citera
2018-06-26, 22:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kan du förklara lite mer ingående? Tar man bort de här enheterna från fram och bakänden och använder dem någon annanstans? Man kan väl inte gärna ha motvikterna stående i fronten vid pågående lyft, där gör de ju ingen vidare nytta.

Hur jag än letar kan jag inte hitta någon sida som beskriver det du talar om med något som liknar det på bilden.
Det finns en hel del olika sorters utstyrs kärror, dom på bilden är av den mindre sorten. Förmodligen för att kranen på bilden har inte fullt med motvikter på.
Om du tittar bakom bommen, (den gråa saken som pekar snett uppåt) så ser du ett mellan rum mellan två blåa tjocka plattor. Där ska motvikter sitta.
Det betyder att denna kranen har inga tunga saker att flytta med sig.
Bara plattorna som ligger under stötte benen skulle jag tippa.
Motvikterna, när kranen är riggad sitter fast i botten på bommen, när kranen svänger bommen, följer motvikterna med, så att de alltid blir mitt i mott lasten.
Kärran på bilden, är bara ett hjälpmedel för att kunna flytta kranen enkelt. Har ingenting med själva kran driften att göra
Citera
2018-06-26, 22:34
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Det finns en hel del olika sorters utstyrs kärror, dom på bilden är av den mindre sorten. Förmodligen för att kranen på bilden har inte fullt med motvikter på.
Om du tittar bakom bommen, (den gråa saken som pekar snett uppåt) så ser du ett mellan rum mellan två blåa tjocka plattor. Där ska motvikter sitta.
Det betyder att denna kranen har inga tunga saker att flytta med sig.
Bara plattorna som ligger under stötte benen skulle jag tippa.
Motvikterna, när kranen är riggad sitter fast i botten på bommen, när kranen svänger bommen, följer motvikterna med, så att de alltid blir mitt i mott lasten.
Kärran på bilden, är bara ett hjälpmedel för att kunna flytta kranen enkelt. Har ingenting med själva kran driften att göra
Jag är ledsen men det du skriver är fortfarande obegripligt. Om du verkligen vet hur det funkar så uppskattar jag en beskrivning men du måste uttrycka dig tydligare i så fall.

När jag tittar lite närmre så är inte ovansidan på de här "kärrorna" helt plan utan det sticker upp ett par små luckor av bockad aluminiumdurkplåt. Då kan man ju inte gärna ställa motvikter på "kärrorna", då skulle man mosa dessa luckor. Sedan ser jag också att "kärrorna" är försedda med riktig fjädring vilket tyder på att de ska användas vid körning på väg, inte vid långsam förflyttning på ett arbetsområde.

Det är väl inte så att du sitter och skojar med mig bara?
Citera
2018-06-27, 06:15
  #18
Medlem
Jag redigerade mig själv tidigare i tråden.
Inte till för motvikter utan bara utrustning.
Som plattor, stroppar kjätting och dyligt.
Citera
2018-06-27, 07:00
  #19
Medlem
Det är, som nån skrev innan, för att fördela vikten så man kan köra på mindre vägar.
http://generator.firmanett.no/(j0j5x...?PID=11272&M=0
Sjunde bilden uppifrån.
Citera
2018-06-27, 07:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det är, som nån skrev innan, för att fördela vikten så man kan köra på mindre vägar.
http://generator.firmanett.no/(j0j5x...?PID=11272&M=0
Sjunde bilden uppifrån.
Det var som fan!
Vi var 4 man här på jobbet, och alla var överens om att det var en sorts utstyrs kärror.
Då lärde vi oss något nytt i dag, tack så mycket.
Citera
2018-06-27, 09:38
  #21
Medlem
Sent på pucken, men fast jag inte jobbar med kranar så förstod jag direkt bara av det man såg på bilderna att det inte var utstyrsvagnar, utan högts sannolikt just extra axlar för att fördela fordonets vikt över större yta.

Har visserligen sett massor med mobilkranar både i färd och i arbete, redigt feta jäklar med på ca 600 tons kapacitet. Men aldrig själv sett nån med sådana extra axlar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback