Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-25, 16:12
  #1
Medlem
arabias avatar
Har transporterat min cykel någon gång (3-5 gånger) via tåg i Skåne, det är inga problem eftersom vi har märkta "cykelvagnar" både på Öresundstågen och Pågatågen.

Problemet kommer när man är framme vid avsedd cykelplats och möts av ett bälte med en krok...
HUR FÄSTER MAN CYKELN MED DEN?

På Pågatågen är det lite enklare för det finns utöver bältet 2st remmar som man kan hänga en "herrcykel" i, men på Öresundstågen och när bältena saknas på Pågatågen har jag ingen aning hur man ska använda bältet utan att cykeln åker fram o tillbaka medans tåget bromsar och accelererar.


Om man söker lite på internet får man upp bilder som denna, men om man testar dessa lösningar i verkligheten så inser man att de fungerar inte alls.
Öresundståg

Någon som kan berätta hur man ska fästa cykeln, man tycker ju att det borde vara busenkelt men tänker på det varje gång jag åker tåg...
Citera
2018-06-25, 16:17
  #2
Medlem
Det är inte meningen att va dryg nu, utan jag är mest nyfiken. Varför frågar du inte personalen?

Tyvärr har jag inget vettigt svar.
Citera
2018-06-25, 16:17
  #3
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Har transporterat min cykel någon gång (3-5 gånger) via tåg i Skåne, det är inga problem eftersom vi har märkta "cykelvagnar" både på Öresundstågen och Pågatågen.

Problemet kommer när man är framme vid avsedd cykelplats och möts av ett bälte med en krok...
HUR FÄSTER MAN CYKELN MED DEN?

På Pågatågen är det lite enklare för det finns utöver bältet 2st remmar som man kan hänga en "herrcykel" i, men på Öresundstågen och när bältena saknas på Pågatågen har jag ingen aning hur man ska använda bältet utan att cykeln åker fram o tillbaka medans tåget bromsar och accelererar.


Om man söker lite på internet får man upp bilder som denna, men om man testar dessa lösningar i verkligheten så inser man att de fungerar inte alls.
Öresundståg

Någon som kan berätta hur man ska fästa cykeln, man tycker ju att det borde vara busenkelt men tänker på det varje gång jag åker tåg...


Köpa en karbinhake & en rem?
__________________
Senast redigerad av falconer8 2018-06-25 kl. 16:22.
Citera
2018-06-25, 16:24
  #4
Medlem
arabias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groople
Varför frågar du inte personalen?
Frågade en gång och det var då de uppmärksammade att man kunde hänga cykeln i remmarna (vet inte ens om remmarna är till för cyklar), med själva bältet förklarade den konduktören inte...
Citera
2018-06-25, 17:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Frågade en gång och det var då de uppmärksammade att man kunde hänga cykeln i remmarna (vet inte ens om remmarna är till för cyklar), med själva bältet förklarade den konduktören inte...

Okej. Om du inte skulle få något svar här så gör något av följande:

1. Fråga igen/be om en demostration.

2. Tjuvkika när någon annan gör det.
Citera
2018-06-25, 17:22
  #6
Medlem
Foton skulle hjälpa oss här känner jag.
Citera
2018-06-25, 17:25
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Öresundstågen är ju helt värdelösa på cykeltransporter, idioterna kunde väl fixa separat utrymme enbart för cyklar om dom nu erbjuder denna tjänst.

OM det ens är möjligt få med en cykel !! oftast är det smockfullt på dessa tåg, speciellt eftersom dom alltid drabbas av förseningar, banfel,signalfel eller vad dom kallar "kort tåg" pga vraken står på verkstad eller dom planerar så in i helvetets fel så det blir för lite vagnar runt storhelger, bilden du bifogar är där enda möjliga stället för en cykel, tyvärr oftast smockfullt.
Jag har sett folk med cyklar där (under lågtrafiktider)men då har dom oftast stått upp med cykeln bredvid pga alla sätena upptagna, samt någon ggr har jag sett dom binda fast cykeln i den smala gången mitt emot WC, där finns fästen men dessa är avsedda för dom som säljer kaffe/fika/bröd etc där dom fäster sin "landgång" av metall som dom rullar på och av vagnen med, flera ggr har cyklisterna fått lossa sina cyklar pga fika personalen kommit ombord med sin vagn, eller skall av och måste ha "landgången".

Har även sett folk med cyklar på perrongerna som INTE kommer med pga smockfulla tåg.

Nä jag rekommenderar INTE öresundstågen om man skall ha med cykel om man inte kan åka på udda lågtrafiktider.
Dom är helt värderlösa på kundservice! nedan är OT men känner jag måste ta upp det...
Avstängda dörrar, avstängda toaletter etc, AC som ej fungerar = Kokhett i vagnarna, WIFI = Katastrof! fungerar nästan aldrig!
Citera
2018-07-18, 23:42
  #8
Medlem
arabias avatar
Här är en bild på hur det ser ut på ett Öresundståg:
https://i.imgur.com/xH3ZwdX.jpg

Det är såhär jag brukar använda den, men OBS:
Det är väldigt dåligt "drag" i bältet så bältet hänger ofta lite löst.
Kan tänka mig att om man använder den som i bilden så är bältet endast effektivt om man har flera cyklar staplade framför varandra och drar bältet över alla cyklar och fäster vid den yttersta.

Men hur fäster man en damcykel? Under sadeln?
Citera
2018-07-21, 16:48
  #9
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Här är en bild på hur det ser ut på ett Öresundståg:
https://i.imgur.com/xH3ZwdX.jpg

Det är såhär jag brukar använda den, men OBS:
Det är väldigt dåligt "drag" i bältet så bältet hänger ofta lite löst.
Kan tänka mig att om man använder den som i bilden så är bältet endast effektivt om man har flera cyklar staplade framför varandra och drar bältet över alla cyklar och fäster vid den yttersta.

Men hur fäster man en damcykel? Under sadeln?
Dra ut så långt det går och linda upp överblivet, för att fästa med kortast möjliga icke upplindat.

Fäst längre ner,eller över pakethållaren.

Dra över styret och fäst i nedre delen av ramen.

Vet inte om det funkar, men några förslag ändå..
Citera
2018-09-16, 08:27
  #10
Medlem
Strychnos avatar
Cykel --> Resor: allmänt - ej specifika resmål
/Moderator
Citera
2018-09-19, 21:55
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Här är en bild på hur det ser ut på ett Öresundståg:
https://i.imgur.com/xH3ZwdX.jpg

Det är såhär jag brukar använda den, men OBS:
Det är väldigt dåligt "drag" i bältet så bältet hänger ofta lite löst.
Kan tänka mig att om man använder den som i bilden så är bältet endast effektivt om man har flera cyklar staplade framför varandra och drar bältet över alla cyklar och fäster vid den yttersta.

Men hur fäster man en damcykel? Under sadeln?
Västtrafiks pendlar (X61) samt några inlånade pågatåg (bland annat Zlatan) har liknande krok/rem fast där sitter remmen lägre och där finns en ögla i ungefär samma höjd som på din bild. Jag tror tanken är att man ska dra remmen genom ramen och fästa i öglan. Sedan kanske man bör låsa cykeln så att den inte rullar.
Citera
2018-09-24, 22:11
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Här är en bild på hur det ser ut på ett Öresundståg:
https://i.imgur.com/xH3ZwdX.jpg

Det är såhär jag brukar använda den, men OBS:
Det är väldigt dåligt "drag" i bältet så bältet hänger ofta lite löst.
Kan tänka mig att om man använder den som i bilden så är bältet endast effektivt om man har flera cyklar staplade framför varandra och drar bältet över alla cyklar och fäster vid den yttersta.

Men hur fäster man en damcykel? Under sadeln?
Kollade på en av Västtrafiks X61a nyligen. Likadan rem som i din länk är placerad under det fällbara sätena som är placerade med ryggen mot fönstret. Ovanför sätets ryggstöd finns en motsvarande ögla som kroken fästs i efter att ha dragits runt cykeln.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2953343

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback