Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-25, 15:24
  #1
Medlem
SweShines avatar
Är det någon här som har genomfört metacholin- och torrluftsprovokation och kan berätta lite om hur det går till? Samt hur det kändes för er mm.
Citera
2018-06-25, 16:14
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Metakolin, andas in ett ämne som retar lungorna och sen mäts lungkapaciteten för att se hur känslig lungorna är samt om vidgande medicin har effekt, mer tidskrävande än påfrestande.
Citera
2018-06-25, 20:15
  #3
Medlem
SweShines avatar
Kan man upptäcka astma genom dessa tester?
Citera
2018-06-25, 20:37
  #4
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Testerna är bättre på att utesluta än bekräfta. Nu för tiden är metakolintester ovanliga. Vanligare är att man testar behandling och ser effekt på t ex PEF-dagbok eller bara symptom. Dels för att det är billigare och dels för att man inte kan jobba med metakolin hur mycket som helst utan att riskera att utveckla en astmaliknande sjukdom själv (arbetsmiljöproblem). Har man någon anledning att behöva vara extra säker är dock testet fortfarande bra, t ex om det rör yrkesmedicin eller forskning.
Citera
2018-06-25, 21:37
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweShine
Kan man upptäcka astma genom dessa tester?
Kan ja, när jag gjorde metakolintest så reagerade jag väldigt tidigt i testet och det ansågs vara en bekräftelse på att jag har mycket känslig astma, själv märkte jag knappt nånting under testet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback