Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-03, 17:45
  #37
Medlem
Dominiuss avatar
Men förstår inte varför muskel anabolismen ökar av att ligga på ett överskott?
Citera
2018-07-03, 17:55
  #38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Men förstår inte varför muskel anabolismen ökar av att ligga på ett överskott?
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=133737&page=5
Även här diskuteras det.
http://www.body.se/forum/allmant-om-...-varfor-268637
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ht=%F6verskott
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164859
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...16&postcount=7
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-07-03 kl. 18:37.
Citera
2018-07-03, 18:34
  #39
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=133737&page=5

Okej tack. Men nu fattar jag inte detta med positiv och negativ proteinsyntes eller vad det kallades. Vad innebär det att proteinsyntesen är positiv/negativ?

Och någon som är fet redan och vill bygga muskler - ska denne bulka också? Eller vad gör en fet person isåfall? I och med att bulkningen leder till snabbare muskeltillväxt enligt den användaren du länkade (King Grub): så är det bäst att bulka, men de ökar även fettet varav en fet person lär bli fetare?
Citera
2018-07-03, 18:42
  #40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Okej tack. Men nu fattar jag inte detta med positiv och negativ proteinsyntes eller vad det kallades. Vad innebär det att proteinsyntesen är positiv/negativ?

Och någon som är fet redan och vill bygga muskler - ska denne bulka också? Eller vad gör en fet person isåfall? I och med att bulkningen leder till snabbare muskeltillväxt enligt den användaren du länkade (King Grub): så är det bäst att bulka, men de ökar även fettet varav en fet person lär bli fetare?
Det är proteinbalansen som helst ska vara positiv. Proteinbalansen är uppbyggnad-nedbrytning, proteinsyntes är nybildning (uppbyggnad), är proteinbalansen större under en längre tidsperiod så ökar muskelmassan, är proteinbalansen negativ så minskar muskelmassan.

Är man redan överviktig så bör man lägga sig på kaloribalans alternativt kaloriunderskott, inte äta sig ännu fetare, en oönskad fettmängd är inget som gynnar muskeltillväxt.

Vill man öka snabbast i muskeltillväxt så är ett kaloriöverskott bättre än balans och underskott, det är korrekt, men inte alla som har lust att lägga på sig en onödig mängd fettmassa på köpet.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-07-03 kl. 18:45.
Citera
2018-07-03, 18:43
  #41
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Okej tack. Men nu fattar jag inte detta med positiv och negativ proteinsyntes eller vad det kallades. Vad innebär det att proteinsyntesen är positiv/negativ?

Och någon som är fet redan och vill bygga muskler - ska denne bulka också? Eller vad gör en fet person isåfall? I och med att bulkningen leder till snabbare muskeltillväxt enligt den användaren du länkade (King Grub): så är det bäst att bulka, men de ökar även fettet varav en fet person lär bli fetare?

En fet person behöver inte bulka för att öka i muskelmassa.
Man kan t o m öka muskelmassa som fet även om man inte äter ngt alls under en tid.
Citera
2018-07-03, 18:43
  #42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
En fet person behöver inte bulka för att öka i muskelmassa.
.
+1.
Citera
2018-07-03, 20:09
  #43
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är proteinbalansen som helst ska vara positiv. Proteinbalansen är uppbyggnad-nedbrytning, proteinsyntes är nybildning (uppbyggnad), är proteinbalansen större under en längre tidsperiod så ökar muskelmassan, är proteinbalansen negativ så minskar muskelmassan.

Är man redan överviktig så bör man lägga sig på kaloribalans alternativt kaloriunderskott, inte äta sig ännu fetare, en oönskad fettmängd är inget som gynnar muskeltillväxt.

Vill man öka snabbast i muskeltillväxt så är ett kaloriöverskott bättre än balans och underskott, det är korrekt, men inte alla som har lust att lägga på sig en onödig mängd fettmassa på köpet.

Tack. Nu fattar jag. Men hur gör du själv? Ligger du på balans då? Och vad händer om jag ena dagen ligger i balans och andra dagen i underskott? Är det bättre än om jag ständigt ligger på underskott ur muskelbyggnadsperspektiv?
Citera
2018-07-03, 20:09
  #44
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
En fet person behöver inte bulka för att öka i muskelmassa.
Man kan t o m öka muskelmassa som fet även om man inte äter ngt alls under en tid.

Är det för att den fete har rikligt med reserver i kroppen?
Citera
2018-07-03, 20:15
  #45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Tack. Nu fattar jag. Men hur gör du själv? Ligger du på balans då? Och vad händer om jag ena dagen ligger i balans och andra dagen i underskott? Är det bättre än om jag ständigt ligger på underskott ur muskelbyggnadsperspektiv?
Jag ligger på kaloribalans året runt, givetvis är det inte exakt varje dag, vissa dagar ligger jag över och andra under. Det är som sagt vad du gör under en längre tidsperiod som spelar roll, inte någon/några enstaka dag/dagar. Nej, balans är "bättre" än kaloriunderskott ur muskeluppbyggnadsperspektiv (bäst/snabbast är överskott men då kanske man får räkna med en viss mängd fettmassa). Så det beror på ditt utgångsläge, är du i dagsläget överviktig så skulle jag lägga mig på ett kaloriunderskott, hålla proteinintaget någorlunda högt och styrketräna. Är du dock smal, inte tidigare varit överviktig och har genetiken till din fördel så kan styrketräning i kombination med överätning resultera i minimal ökning av fettmassa och ökningen kommer till stor del vara fettfri massa istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Är det för att den fete har rikligt med reserver i kroppen?
Eller för den överviktiga inte har någon nämnvärd muskelmassa till att börja med.
Citera
2018-07-03, 20:44
  #46
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag ligger på kaloribalans året runt, givetvis är det inte exakt varje dag, vissa dagar ligger jag över och andra under. Det är som sagt vad du gör under en längre tidsperiod som spelar roll, inte någon/några enstaka dag/dagar. Nej, balans är "bättre" än kaloriunderskott ur muskeluppbyggnadsperspektiv (bäst/snabbast är överskott men då kanske man får räkna med en viss mängd fettmassa). Så det beror på ditt utgångsläge, är du i dagsläget överviktig så skulle jag lägga mig på ett kaloriunderskott, hålla proteinintaget någorlunda högt och styrketräna. Är du dock smal, inte tidigare varit överviktig och har genetiken till din fördel så kan styrketräning i kombination med överätning resultera i minimal ökning av fettmassa och ökningen kommer till stor del vara fettfri massa istället.


Eller för den överviktiga inte har någon nämnvärd muskelmassa till att börja med.

Tack för alla inlägg du gör. Just nu väger jag 78kg och är närmare 190cm. Går på low-carb-diet (som vart väldigt strikt hittills) men har börjat släpp på det lite och får i mig ca 1700 kcal om dagen nu. Jag styrketränar varje dag med ganska tunga vikter sett till min kapacitet, ligger på cirka 6-8 reps på varje set (4st) på varje övning jag gör (4 per muskelgrupp).

Vad vill jag nå? Först och främst vill jag bara definiera min kropp. Vill inte se ut som en jävla tvättbräda. Jag vill få ut bröstet från kroppen och samtidigt ordna axelpartiet så jag får en snygg överkropp.

Hur har allt funkat hittills? Bra skulle jag säga! Jag har ökat i styrka i alla muskelgrupper jag tränat hittills, speciellt bröst där jag nu i hantelpress ex. kan ta ca 5kg mer x8 än när jag började, utan problem.

Mina bröst har kommit ut lite, men fortfarande inte jättestor skillnad. Däremot har dom hårdnat som fan. För två månader sen var de bara mjukt hur mycket jag än spände. Nu är det stenhårt på vissa områden i bröstet. Mittenbröst och underbröst är fortfarande lite ”mjukt” att känna på, men med lite motstånd. Sidobröstet är stenhårt det med. Det är från profil jag tydligt ser stor bröstskillnad.

Jag är dock fundersam till biceps. Där har jag blivit svagare, eller att jag inte orkar lika tungt när jag lyfter en hantel på bredden (för att göra kulan rund). Men hammercurls är jag fortsatt stark i.
__________________
Senast redigerad av Machiavelly 2018-07-03 kl. 20:54.
Citera
2018-07-03, 20:50
  #47
Medlem
Machiavellys avatar
Vill också tillägga att jag har volym som fan i mina armar. I triceps finns det maskiner som jag maxar all vikt på utan problem. Sjukt vilka gener jag måste ha i ARMAR om jag har så lätt för styrka/volym där. Vad jag har svårt för gällande armarna är definition. Vet inte om de ligger mycket fett där nu men jag har stora armar och även om jag inte ser vältränad ut i övrigt säger nästan alla att jag har fina armar, även om dom inte är så definerade alls.

Jag vill ha ut en bicepskula och tydliga definitioner av triceps och den muskeln som man genom hammercurls stärker. Men men..
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback