Tjenare!
Kul att man har två olika program att välja på nu när man ändå är sugen på att studera och även ska göra det. Har ett dilemma och är antagen till två program. Värt att benämna är att det är båda yrkeshögskolor.
Applikationsutvecklare android & IOS, Kursplan
och den andra är Fullstack Developer.NET. Kursplan:
Så, till frågeställningen då. För mig spelar det inte så stor roll vad jag studerar så länge det är inom IT. Jag tycker att båda kurserna verkar intressanta men jag har fortfarande svårt att förstå vad jag kommer att bli bra på. Ja, jag kan givetvis läsa på dessa hemsidor men där vill dom oavsett vad att jag ska välja deras program, därför vill jag höra någon annans åsikt helt enkelt. Men för att vara lite konkret:
*Hur ser framtidsplanerna ut för respektive utbildning? Vilken kommer jag att klara mig längst på? Vill t. ex kunna flytta utomlands en dag och arbeta, vad skulle vara bäst för mig att ha i bagageluckan?
*Vilket program skulle du ha valt och varför?
*Vilket program ger mig bredast utbildning?
*Om jag vill sikta högt och bli väldigt välbetald, vilket program borde jag satsa på? Ta inte in i beräkningen att man skapar en app som superexploderar och laddas ner i miljoner, utan ta med att man kanske blir anställd och arbetar sig upp några år hos någon.
Detta är som sagt program jag kan tänka mig att läsa. Jag tycker båda verkar intressanta, att kunna få skapa en app t. ex är ändå en egenskap som jag skulle vilja besitta, eller möjligheten att kunna skapa en egen programvara. Att skapa en programvara som fyller en funktion i internet är med något lockande men som sagt, jag har svårt att bestämma mig och vill gärna ha input.
Tack till er som tar er tid att svara! :=)
//xx1
Kul att man har två olika program att välja på nu när man ändå är sugen på att studera och även ska göra det. Har ett dilemma och är antagen till två program. Värt att benämna är att det är båda yrkeshögskolor.
Applikationsutvecklare android & IOS, Kursplan
Kurs Poäng
Agil och traditionell utveckling 30p
C# Grund 20p
Examensarbete 20p
Internet grundkurs 10p
Java – Androidutveckling 50p
LIA 1 40p
LIA 2 80p
Objektorienterad analys & design 15p
Programmering iOS – ObjectiveC 25p
Programmering – Swift 25p
Programutveckling för iPhone och Android 50p
Rapportering och kommunikation med kravställare 10p
Projektstyrning och gruppdynamik 25p
Totalt 400p
Agil och traditionell utveckling 30p
C# Grund 20p
Examensarbete 20p
Internet grundkurs 10p
Java – Androidutveckling 50p
LIA 1 40p
LIA 2 80p
Objektorienterad analys & design 15p
Programmering iOS – ObjectiveC 25p
Programmering – Swift 25p
Programutveckling för iPhone och Android 50p
Rapportering och kommunikation med kravställare 10p
Projektstyrning och gruppdynamik 25p
Totalt 400p
och den andra är Fullstack Developer.NET. Kursplan:
Databashantering
Databasutveckling inom MS SQL
Dataåtkomster i .NET
Examensarbete
LIA 1
LIA 2
Programmeringsteknik C#
Utveckling i Windows Molntjänster
Utveckling med ramverket .NET
Webbutveckling
Webbutveckling i ramverket för .NET
Databasutveckling inom MS SQL
Dataåtkomster i .NET
Examensarbete
LIA 1
LIA 2
Programmeringsteknik C#
Utveckling i Windows Molntjänster
Utveckling med ramverket .NET
Webbutveckling
Webbutveckling i ramverket för .NET
Så, till frågeställningen då. För mig spelar det inte så stor roll vad jag studerar så länge det är inom IT. Jag tycker att båda kurserna verkar intressanta men jag har fortfarande svårt att förstå vad jag kommer att bli bra på. Ja, jag kan givetvis läsa på dessa hemsidor men där vill dom oavsett vad att jag ska välja deras program, därför vill jag höra någon annans åsikt helt enkelt. Men för att vara lite konkret:
*Hur ser framtidsplanerna ut för respektive utbildning? Vilken kommer jag att klara mig längst på? Vill t. ex kunna flytta utomlands en dag och arbeta, vad skulle vara bäst för mig att ha i bagageluckan?
*Vilket program skulle du ha valt och varför?
*Vilket program ger mig bredast utbildning?
*Om jag vill sikta högt och bli väldigt välbetald, vilket program borde jag satsa på? Ta inte in i beräkningen att man skapar en app som superexploderar och laddas ner i miljoner, utan ta med att man kanske blir anställd och arbetar sig upp några år hos någon.
Detta är som sagt program jag kan tänka mig att läsa. Jag tycker båda verkar intressanta, att kunna få skapa en app t. ex är ändå en egenskap som jag skulle vilja besitta, eller möjligheten att kunna skapa en egen programvara. Att skapa en programvara som fyller en funktion i internet är med något lockande men som sagt, jag har svårt att bestämma mig och vill gärna ha input.
Tack till er som tar er tid att svara! :=)
//xx1