Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-28, 17:27
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyralampor
Skulle vilja hitta en laptop med 8GB ram (iaf inte 4, 16 är inte nödvändigt om det blir mycket dyrare) och SSD-disk att köra Linux på. Skulle även uppskatta om den såg bra ut, då tänker jag mig att den är relativt tunn och gärna silverfärgad eller liknande. Är också ute efter ett svenskt tangentbord. Jag behöver en bra laptop för mina studier men med studentekonomin skulle jag ändå helst vilja slippa betala för ett OS som jag inte kommer använda. Har dock ingen aning om hur detta skulle gå till. Vart kan man vända sig för att få till detta? Något bra ställe som skulle kunna tänka sig sälja en liknande dator utan OS?

Vad som är snyggt är subjektivt. Men varför inte en Chromebook? (Dessa brukar dock ha rätt små SSD tyvärr). Men en bra Chromebook du installerar Linux på, torde vara vad du söker på ett ungefär. Men som övriga sagt redan, OS är nästan "gratis" idag, man sparar inget/inte mycket att köpa en burk utan OS, om vi snackar laptop, och det gör vi ju.
Citera
2018-06-28, 18:55
  #14
Medlem
:Ericuss avatar
Kanske en Asus Zenbook?

Kan inte ta gift på att den fungerar bra med linux, men jag har haft en tidigare variant av denna och det flöt på bra. Bra batteritid fick jag också med linux och lite tweaks. Smidig och lätt när man är ute och reser.

EDIT: Här är en som verkar ha den igång med Ubuntu:
https://www.reddit.com/r/linuxhardwa..._linux_review/
__________________
Senast redigerad av :Ericus 2018-06-28 kl. 19:06.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback