Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-25, 10:35
  #1
Medlem
Skulle vilja hitta en laptop med 8GB ram (iaf inte 4, 16 är inte nödvändigt om det blir mycket dyrare) och SSD-disk att köra Linux på. Skulle även uppskatta om den såg bra ut, då tänker jag mig att den är relativt tunn och gärna silverfärgad eller liknande. Är också ute efter ett svenskt tangentbord. Jag behöver en bra laptop för mina studier men med studentekonomin skulle jag ändå helst vilja slippa betala för ett OS som jag inte kommer använda. Har dock ingen aning om hur detta skulle gå till. Vart kan man vända sig för att få till detta? Något bra ställe som skulle kunna tänka sig sälja en liknande dator utan OS?
Citera
2018-06-25, 11:57
  #2
Medlem
Mintafs avatar
https://pc-konsulten.se/

Här kan du köpa utan OS
Citera
2018-06-25, 12:51
  #3
Avstängd
Jag kan inte tänka mig att det skulle bli billigare att köpa en laptop utan OS, marknaden för dem är ju så liten att det ändå blir dyrare.
Citera
2018-06-25, 12:56
  #4
Medlem
Dell har några datorer som kommer med Ubuntu förinstallerat, kanske kan vara något att kika på. Om du fördrar någon annan dist så kommer den inte med Windows i alla fall!
Citera
2018-06-25, 14:21
  #5
Medlem
ischs avatar
Dells XPS är rätt trevliga.

http://www.dell.com/se/foretag/p/lap...5~0~399477&p=1
Citera
2018-06-25, 14:29
  #6
Moderator
vhes avatar
Programvara: övriga operativsystem --> PC: köpråd - bärbart
/Moderator
Citera
2018-06-25, 16:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Dells XPS är rätt trevliga.

http://www.dell.com/se/foretag/p/lap...5~0~399477&p=1

Går inte att få utan Windows.
Citera
2018-06-25, 18:05
  #8
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Går inte att få utan Windows.

Men det krävde inte TS.
Det är bara att installera Linux på den datorn.
Citera
2018-06-26, 10:10
  #9
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Går inte att få utan Windows.

Kollade du ens länken jag skickade med? Det går utmärkt att beställa med Ubuntu istället för Windows.
Citera
2018-06-28, 07:00
  #10
Medlem
mr.Floppys avatar
Jag köper bara datorer från Dell med Ubuntu förinstallerat numer. Funkar skitbra alltid. Dell har också bra supportsidor på svenska för sina datorer även för oss Linuxanvändare, vad gäller uppgraderingar, nyinstallationer, pill med BIOS, UEFI mm. Har aldrig något strul med Linux när det kommit på hårdvara med Ubuntu förinstallerat, en jävla skillnad mot förr när det alltid var något strul med nätverk och annat.
Gå in på Dells svenska hemsida och sök på Ubuntu, så får du upp alla datorer de levererar med detta. Alltifrån billiga standardmaskiner till toppmodeller. Nämnda XPS13 vore ju grym!
Det enda jag tycker är trist är att man inte kan välja någon annan smak på distron, själv installerar jag alltid om till Kubuntu, det hade ju varit trevligt att få det installerat direkt, men man får vara nöjd ändå när man slipper strul.
Citera
2018-06-28, 07:18
  #11
Medlem
Om man nu vill köra Windows kan man köpa helt legala återanvända licenser på ebay för 100 spänn. Ubuntu är suveränt men om man måste ha Windows behöver det inte bli dyrt.
Citera
2018-06-28, 17:22
  #12
Medlem
DR-Drunks avatar
Skulle köra Centos men det är bara jag som är en nörd och ett fääään. Två inlägg från 100 hehe
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback