Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 22:05
  #1
Medlem
Jag ser att många bär kostymer där slaget är dikt an mot kavajen, det ger ett något platt och livlöst intryck i mina ögon.
Här ges ett bild-exempel på detta: https://static1.squarespace.com/stat...a?format=1500w

Här kan vi se raka motsatsen, där slaget "poppar ut".
https://i.ytimg.com/vi/dwhSLZ9Jqns/maxresdefault.jpg

Återfinns det andra exemplarets slag endast hos bespoke-skräddare eller kan det gå att ordna genom MTM hos något särskilt märke?

Tack på förhand.
Citera
2018-06-25, 18:57
  #2
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Jag ser att många bär kostymer där slaget är dikt an mot kavajen, det ger ett något platt och livlöst intryck i mina ögon.
Här ges ett bild-exempel på detta: https://static1.squarespace.com/stat...a?format=1500w

Här kan vi se raka motsatsen, där slaget "poppar ut".
https://i.ytimg.com/vi/dwhSLZ9Jqns/maxresdefault.jpg

Återfinns det andra exemplarets slag endast hos bespoke-skräddare eller kan det gå att ordna genom MTM hos något särskilt märke?

Tack på förhand.
Camoshita brukar ha det (influenser från Liverano).
Citera
2018-06-25, 22:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Camoshita brukar ha det (influenser från Liverano).
Något märke som återfinns i de vanliga herrekiperingarna?
Kan man ordna det jag efterfrågar genom till exempel Belvest eller dylikt?

Bra med tips, fortsätt gärna! Jag är rätt ny på det hör men har mina estetiska preferenser.
Citera
2018-06-26, 21:26
  #4
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Något märke som återfinns i de vanliga herrekiperingarna?
Kan man ordna det jag efterfrågar genom till exempel Belvest eller dylikt?

Bra med tips, fortsätt gärna! Jag är rätt ny på det hör men har mina estetiska preferenser.
Du kan ju kolla hur olika tillverkare i regel skär sina slag. Eidos brukar även kunna ha denna typ av slag.
Citera
2018-06-26, 21:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Du kan ju kolla hur olika tillverkare i regel skär sina slag. Eidos brukar även kunna ha denna typ av slag.
Caruso såg jag också hade. Vill ha lite sprezzatura-vibe över det hela.
Citera
2018-06-28, 10:47
  #6
Medlem
masterpalms avatar
straight eller belly handlar om formen ytterkanten på slaget, inte hurvida det rullar eller är pressat platt-
Citera
2018-06-28, 14:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
straight eller belly handlar om formen ytterkanten på slaget, inte hurvida det rullar eller är pressat platt-
Jag syftar givetvis på volymen vid slagets nedre del.
Såvitt jag vet är "bellied rapel roll" något som främst förekommer på bespoke-kavajer, men jag är ändå på jakt på tillverkare som har den här estetiska egenskapen för konfektion/MTM.
Citera
2018-06-28, 19:49
  #8
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Jag syftar givetvis på volymen vid slagets nedre del.
Såvitt jag vet är "bellied rapel roll" något som främst förekommer på bespoke-kavajer, men jag är ändå på jakt på tillverkare som har den här estetiska egenskapen för konfektion/MTM.
"Belly" syftar inte till vilken volym slaget har i sin rullning.
Citera
2018-06-28, 20:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
"Belly" syftar inte till vilken volym slaget har i sin rullning.
Dina två bilder visar slagets "roll-line", det var inte det jag talade om. Med "bellied" syftar jag på hålrummet mellan slag och kavaj.
Givetvis är det en markant skillnad mellan double breasted och single breasted i slaget, men i ett rent illustrativt syfte när vi talar om kavajslagets undre del, dvs. "bellyn", blir det nästintill komiskt bara.

Sluta upp med att märka ord om du själv syftar på annorlunda grejer.
Citera
2018-06-28, 21:53
  #10
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Dina två bilder visar slagets "roll-line", det var inte det jag talade om. Med "bellied" syftar jag på hålrummet mellan slag och kavaj.
Givetvis är det en markant skillnad mellan double breasted och single breasted i slaget, men i ett rent illustrativt syfte när vi talar om kavajslagets undre del, dvs. "bellyn", blir det nästintill komiskt bara.

Sluta upp med att märka ord om du själv syftar på annorlunda grejer.
Jag märker ju ordet för att du frågar efter en sak, använder ett väletablerat begrepp, och sen har du mage att använda ordet "roll-line". Du letar efter ett slag som rullar, som inte är platt alltså. "Bellied" handlar om ifall slaget är skuret konvext eller konkavt.
Citera
2018-06-29, 02:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Jag märker ju ordet för att du frågar efter en sak, använder ett väletablerat begrepp, och sen har du mage att använda ordet "roll-line". Du letar efter ett slag som rullar, som inte är platt alltså. "Bellied" handlar om ifall slaget är skuret konvext eller konkavt.
Då ber jag om ursäkt, men som jag hade förstått det så betydde ”belly” något i stil med det jag skrev.
Citera
2018-06-29, 10:10
  #12
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Jag märker ju ordet för att du frågar efter en sak, använder ett väletablerat begrepp, och sen har du mage att använda ordet "roll-line". Du letar efter ett slag som rullar, som inte är platt alltså. "Bellied" handlar om ifall slaget är skuret konvext eller konkavt.

Man får nog leta länge efter ett konkavt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback