Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 19:55
  #1
Medlem
Keffastes avatar
Som rubriken antyder har jag problem med routern/modemet här hemma och skulle vilja byta ut skiten. Den sitter kopplad från ett fiberuttag i väggen och sedan sladd till datorn och wifi till smart tv/smartphone. Denna har jag fått från telia då min brf har gjort någon deal med telia så internet från telia är billigt, ska jag byta kostar det bra mycket mer i månaden så det är jag inget vidare sugen på, har idag 100/100 för 99kr(eller 10/10 "gratis" genom hyran).

Går det att bara köpa en ny valfri router med wifi, koppla in i uttaget och köra? Har läst att vissa måste "brygga" osv.
Citera
2018-06-24, 20:46
  #2
Medlem
Om du har TV från Telia behöver du brygga routern, har du bara internet kan du koppla in vilken router som helst för att få WIFI.
Citera
2018-06-24, 21:49
  #3
Medlem
J.Ks avatar
Det lär väl vara ett vanligt TP uttag du har i din lägenhet som går från fiberkonvertern till telias router, om så är fallet är det bara att kasta telias skit genom fönstret och ställa dit valfri router.

ASUS RT-AC68U har stöd för IPTV om du nu envisas med att ha TV genom telia.

Telefoni kan jag inte svara för, men vem har hemtelefon nuförtiden?
Citera
2018-06-25, 04:02
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Du ber Telia att brygga routern. De gör det fjärrstyrt.

Sen ansluter du den egna routerns WAN-port till LAN-port 4 på Technicolor. Du bör ha Telias router om du har IP-TV för den använder virtuellt LAN, VLAN, så du behöver en tjänstedelare.

Jag själv har en Inteno tjänstedelare från Telia där jag kopplar in TV-boxen och min egen router.

https://www.youtube.com/watch?v=k586XeTj2oA
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-06-25 kl. 04:14.
Citera
2018-06-27, 16:26
  #5
Medlem
Keffastes avatar
Kanon då får det bli att brygga då jag har både tv och telefoni genom telia. Tackar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback