Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-06-25, 22:51
  #49
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad som är mer imponerande är att en familjebil, Tesla, kör nästintill helt jämnt med den.
Vem blir imponerad? Har Tesla åstadkommit något tekniskt avancerat med avseende på accelerationsförmågan?
Citera
2018-06-25, 22:59
  #50
Medlem
Försäkring i Sthlm-förort 35-40 år och körsträcka 500-1000 mil per år ger mig 550 kr per månad. Då är det helförsäkring via Trygg Hansa och ett ”äkta” regnr.
Citera
2018-06-25, 23:01
  #51
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Really? https://youtu.be/OFmFr5boXvw
Med race-ecu, 100 oktan (mon?), smala däck fram och dragslicks bak klarar Hellcat Demon det på dryt 10 sek. Rätt långt från 9.65 med originalkomponenter. Imponerande ändå.
Vad som är mer imponerande är att en familjebil, Tesla, kör nästintill helt jämnt med den.

Ring då Teknikens Värld och säg åt dem att de är dumma lögnare om du nu blir så butthurt - det var därifrån jag tog siffrorna...
Citat:
Så många hästkrafter borde innebära schyssta prestanda, eller? Jo då, för vad sägs om 0-97 km/h (0-60 mph) på 2,3 sekunder? Den tiden gör Dodge Challenger SRT Demon till världens accelerationssnabbaste produktionsbil (sett till tillverkarnas officiella siffror). Den är alltså tiondelen snabbare än senaste versionen av Tesla Model S P100D med Ludicrous, den klarar sprinten på ”futtiga” 2,4 sekunder.
........
Kvartsmilen (402 meter) ska den avverka på 9,65 sekunder med en toppfart på 225 km/h. Den ska dessutom vara grym på att göra ”wheelies”, det vill säga köra på bakhjulen. Den har nämligen slagit nytt officiellt världsrekord i den grenen.
http://teknikensvarld.se/dodge-chall...-snabb-466303/
Citera
2018-06-25, 23:13
  #52
Medlem
pilatuspilatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Ser på blocket att det finns sprillans nya Dodge charger/challanger hellcats med 707 hk hemi v8 för runt 800k. Är inte detta enormt prisvärt? med tanke på att en BMW M5, Audi R8 mm som alla är långsammare kostar en halv miljon extra om inte mer.
Så om man är på jakt efter en bil som är vrålsnabb i omkörningarna på motorvägen och inte bryr sig så mycket om kurvtagningsförmåga, är Hellcat den perfekta bilen? Eller vilka problem medföljer en sådan bil? Är dom galet driftosäkra? Kostar service skjortan (jämfört med andra högprestandabilar alltså)? Svårt att hitta ställen som servar så exotiska bilar? Nån som äger en hellcat eller typ en zr1 som kan dela med sig av sina erfarneheter?


Hej!
Detta är kanske lite off topic men kan inte tygla mig när jag såg att du uppskattade Hellcat modellen. Jag har möjlighet att bistå med lite (lite) information angående körupplevelse insamlad från 2 st av varandra oberoende förare i utbyte mot att du svarar på frågan nedan.

Har du abonnemang på discovery channel eller annan amerikansk kabel tv och jobbar som eller rör dig i hantverks kretsar?
Citera
2018-06-26, 01:37
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Really? https://youtu.be/OFmFr5boXvw
Med race-ecu, 100 oktan (mon?), smala däck fram och dragslicks bak klarar Hellcat Demon det på dryt 10 sek. Rätt långt från 9.65 med originalkomponenter. Imponerande ändå.
Vad som är mer imponerande är att en familjebil, Tesla, kör nästintill helt jämnt med den.

Siffrorna han uppger finns att hitta typ överallt, jag har sett ganska många tidningar/artiklar mm. bekräfta de ungefärliga tiderna, men det är med "allt" maximerat (soppa, slicks osv.). Precis som att man kan hitta lika "offentliga" uppgifter på Tesla S P100D om 0-60mph på +-2,5s

Sen att kalla Tesla för en "familjebil" är ju en gigantisk överdrift, i synnerhet när det handlar om modellen du talar om som kostar ca +-1.8 miljoner ny.

Sist men inte minst så handlar det om coolhetsfaktorn. Även om jag faktiskt tycker att Tesla ser snygga ut så blir det ändå som typ en nördbil i mina ögon. Det blir helt enkelt inte coolt, det är fortfarande en plastig elbil. Men visst, ser i mina ögon snygg ut.

Men jag antar att det handlar om tycke och smak, i mina ögon en vrålande muskelbil (som är generellt sett en kass bil i övrigt) som ser sjukt aggressiv ut jämfört med en snyggt designad nördig elbil, typ "boner-factor" 0.

Avslutningsvis, glöm inte heller att man i nördbilen även måste stå och vänta som en nörd i typ 20-40 minuter på att batteriet ska bli varmt nog...
Citera
2018-06-26, 06:39
  #54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ring då Teknikens Värld och säg åt dem att de är dumma lögnare om du nu blir så butthurt - det var därifrån jag tog siffrorna...

http://teknikensvarld.se/dodge-chall...-snabb-466303/
De har väl helt enkelt tagit de officiella siffrorna.
Körningen på strippen i klippet jag länkade till visar ju att den långt ifrån klarar 9.65 utan modifikationer.
Jag lägger inte så stor värdering i det, men du verkar ta lite illa upp av det, butthurt nåt?
Jag känner inget direkt för nån av bilarna. Jag konstaterar fakta, en del av fakta är att Dodge har blåst upp sina siffror och promotat bilen nåt fruktansvärt, The American Way.

Det är alldeles säkert en jätterolig bil att gasa i, ett tag.
Citera
2018-06-26, 06:41
  #55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Siffrorna han uppger finns att hitta typ överallt, jag har sett ganska många tidningar/artiklar mm. bekräfta de ungefärliga tiderna, men det är med "allt" maximerat (soppa, slicks osv.). Precis som att man kan hitta lika "offentliga" uppgifter på Tesla S P100D om 0-60mph på +-2,5s

Sen att kalla Tesla för en "familjebil" är ju en gigantisk överdrift, i synnerhet när det handlar om modellen du talar om som kostar ca +-1.8 miljoner ny.

Sist men inte minst så handlar det om coolhetsfaktorn. Även om jag faktiskt tycker att Tesla ser snygga ut så blir det ändå som typ en nördbil i mina ögon. Det blir helt enkelt inte coolt, det är fortfarande en plastig elbil. Men visst, ser i mina ögon snygg ut.

Men jag antar att det handlar om tycke och smak, i mina ögon en vrålande muskelbil (som är generellt sett en kass bil i övrigt) som ser sjukt aggressiv ut jämfört med en snyggt designad nördig elbil, typ "boner-factor" 0.

Avslutningsvis, glöm inte heller att man i nördbilen även måste stå och vänta som en nörd i typ 20-40 minuter på att batteriet ska bli varmt nog...
Ja, jag har inga preferenser för nån av dem, inget jag kommer att köpa eller köra, men nog fungerar en Tesla betydligt bättre att bruksa, därav epitetet familjebil.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback