Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 15:38
  #1
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Ser på blocket att det finns sprillans nya Dodge charger/challanger hellcats med 707 hk hemi v8 för runt 800k. Är inte detta enormt prisvärt? med tanke på att en BMW M5, Audi R8 mm som alla är långsammare kostar en halv miljon extra om inte mer.
Så om man är på jakt efter en bil som är vrålsnabb i omkörningarna på motorvägen och inte bryr sig så mycket om kurvtagningsförmåga, är Hellcat den perfekta bilen? Eller vilka problem medföljer en sådan bil? Är dom galet driftosäkra? Kostar service skjortan (jämfört med andra högprestandabilar alltså)? Svårt att hitta ställen som servar så exotiska bilar? Nån som äger en hellcat eller typ en zr1 som kan dela med sig av sina erfarneheter?
Citera
2018-06-24, 15:42
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Ser på blocket att det finns sprillans nya Dodge charger/challanger hellcats med 707 hk hemi v8 för runt 800k. Är inte detta enormt prisvärt? med tanke på att en BMW M5, Audi R8 mm som alla är långsammare kostar en halv miljon extra om inte mer.
Så om man är på jakt efter en bil som är vrålsnabb i omkörningarna på motorvägen och inte bryr sig så mycket om kurvtagningsförmåga, är Hellcat den perfekta bilen? Eller vilka problem medföljer en sådan bil? Är dom galet driftosäkra? Kostar service skjortan (jämfört med andra högprestandabilar alltså)? Svårt att hitta ställen som servar så exotiska bilar? Nån som äger en hellcat eller typ en zr1 som kan dela med sig av sina erfarneheter?

Om du bara vill kunna göra bullriga snabba omkörningar på motorväg och inte bryr dig om körglädje eller hur du framstår kan jag rekommendera en trimmad Volvo 740. För en bråkdel av budgeten kan säkerligen någon truckerkeps-prydd ung herre från provinserna tillgodose detta ditt behov.

Det lite seriösare svaret är att visst, mycket motor för pengarna men knappast något mer än just det. Har du sett hur de ser ut i kupén? Beklämmande är ett ord som dyker upp i skallen.
Citera
2018-06-24, 15:46
  #3
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om du bara vill kunna göra bullriga snabba omkörningar på motorväg och inte bryr dig om körglädje eller hur du framstår kan jag rekommendera en trimmad Volvo 740. För en bråkdel av budgeten kan säkerligen någon truckerkeps-prydd ung herre från provinserna tillgodose detta ditt behov.

Det lite seriösare svaret är att visst, mycket motor för pengarna men knappast något mer än just det. Har du sett hur de ser ut i kupén? Beklämmande är ett ord som dyker upp i skallen.
Fast Volvo är så mycket tråkigare och töntigare än den i mitt tycke sexiga hellkatten sen lär den trummade Volvo motorn explodera efter typ en vecka gissar jag
Citera
2018-06-24, 15:48
  #4
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Aldrig hört talas om Tesla? Lägg på 200' och få en riktig bil istället. Minst lika snabb, bättre väghållning. Mer krocksäker. Bättre för miljön. Går att sälja om 5 år.
Gäsp. Elbilar intresserar mig inte ett dugg. Snabbhet och teknik är inte allt. Vill ha rått motorljud och karaktär
Citera
2018-06-24, 15:49
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Fast Volvo är så mycket tråkigare och töntigare än den i mitt tycke sexiga hellkatten sen lär den trummade Volvo motorn explodera efter typ en vecka gissar jag

Om du gillar bilen och den ger dig vad du vill ha så slå till. Vad jag och andra tycker är ju egentligen helt utan värde. Man ska lyssna till sig själv
Citera
2018-06-24, 15:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Gäsp. Elbilar intresserar mig inte ett dugg. Snabbhet och teknik är inte allt. Vill ha rått motorljud och karaktär
Trodde du ville ha en bra och snabb bil
Citat:
Så om man är på jakt efter en bil som är vrålsnabb i omkörningarna på motorvägen ...
Du kunde lagt till: "Vill ha något old-school, något som påminner om när jag var liten."
Glöm inte att kolla om man kan få den med kasettbandspelare och utan ABS. :-)
Citera
2018-06-24, 15:53
  #7
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om du gillar bilen och den ger dig vad du vill ha så slå till. Vad jag och andra tycker är ju egentligen helt utan värde. Man ska lyssna till sig själv
Absolut. Men vill ju veta vad den har för negativa egenskaper, speciellt när den är misstänksamt billig
Citera
2018-06-24, 15:55
  #8
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Absolut. Men vill ju veta vad den har för negativa egenskaper, speciellt när den är misstänksamt billig

Har aldrig ägt någon amerikanare själv, så kan inte ge särskilt djuplodande svar. Min bild är i vilket fall att kvalitén och känslan är lidande. Mycket plast avsaknad av finess, det är mitt intryck.
Citera
2018-06-24, 15:57
  #9
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Trodde du ville ha en bra och snabb bil

Du kunde lagt till: "Vill ha något old-school, något som påminner om när jag var liten."
Glöm inte att kolla om man kan få den med kasettbandspelare och utan ABS. :-)
En snabb bil ja, inte en snabb dammsugare. Att köra en Tesla är väl typ som att knulla en sexrobot. Ger säkert en skön orgasm men det är inte riktigt samma sak som en riktig kvinna.
Citera
2018-06-24, 16:11
  #10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Aldrig hört talas om Tesla? Lägg på 200' och få en riktig bil istället. Minst lika snabb, bättre väghållning. Mer krocksäker. Bättre för miljön. Går att sälja om 5 år.

Och inredning i klass med en Ford Focus för en bil med nypris på över miljonen...
Citera
2018-06-24, 16:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Aldrig hört talas om Tesla? Lägg på 200' och få en riktig bil istället. Minst lika snabb, bättre väghållning. Mer krocksäker. Bättre för miljön. Går att sälja om 5 år.

Haha, jojo de där batterierna lär ju vara jättebra om fem år... Tesla verkar mest vara en bluff och ett luftslott, nyligen kunde man läsa att de verkar ha flyttat kostnader mellan sina bolag så att marginalerna ska se bättre ut för bilarna.

Sedan har jag inget emot e-bilar i sig, om de fungerar och erbjuder genuint värde snarare än flum om miljövänlighet (de är inte speciellt miljövänliga p.g.a alla utsläpp i produktionsprocessen, som tidningen Wired t.ex. beskrivit). Sanningen är snarare att Tesla gått all in på en teknik som inte är färdig och nu sitter man med skägget i brevlådan. Det behövs ett ordentligt tekniskt genombrott på batterisidan innan någon på allvar bör överväga att köpa en elbil. Om man kan producera billiga batterier som räcker avsevärt längre än idag och inte behöver bytas, och jag kan köra för ett par kronor milen så gärna för mig. Då är jag den första att köpa elbil. Men inte idag. Absolut inte.
Citera
2018-06-24, 19:23
  #12
Avstängd
Assault12s avatar
Hade nog köpt en cheva camaro 67-69 och hinkat i en 572:a med kompressor. Roligare, och en bättre affär övertid😊
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback