Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-06-29, 22:34
  #85
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Och om så inte skulle vara fallet? (i mitt fall, pga skärmtak över portuppgången)
...så skulle det inte vara fråga om egenmäktigt förfarande. Det är oklart på vilket sätt skärmtaket minskar den olägenhet en ökad stöldrisk skulle utgöra, dock.

Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Och om så skulle vara fallet?
...så skulle rekvisiten för egenmäktigt förfarande vara uppfyllda och en domstol skulle vara tvungen att döma dig för det ifall fallet hamnade hos dem. Nu är det sällan sånt här hamnar i domstol, men otänkbart är det alltså inte.

Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Kan du se något scenario där en svensk domstol skulle döma mig till brott - när jag endast avvärjt en olaglig handling från plumpkvinnan , samt avvärjt en potentiell dödlig utgång för mig - och övriga hyresgäster?
Ja visst – om du begår brottet egenmäktigt förfarande och nödbestämmelserna inte är tillämpliga – till exempel för att ingen nödsituation förelåg. Det faktum att du kunde föreställa dig en framtida nödsituation är inte synonymt med att en nödsituation förelåg vid gärningstillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Vilket anser du slår högst?
Jag förstår inte frågans juridiska signifikans.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-06-29 kl. 22:47.
Citera
2018-07-01, 14:41
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag förstår inte frågans juridiska signifikans.
Är du autist?

Jag frågade dig vad du tyckte, inte om det hade "juridisk signifikans". Bara för vi befinner oss i juridikforat kanske inte allt måste rapas fram medelst fikonspråk. Kliv ned från dina höga hästar.
Citera
2018-07-01, 15:52
  #87
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Är du autist?

Jag frågade dig vad du tyckte, inte om det hade "juridisk signifikans". Bara för vi befinner oss i juridikforat kanske inte allt måste rapas fram medelst fikonspråk. Kliv ned från dina höga hästar.
Om det inte finns någon juridisk signifikans är det OT i det delforum du själv har valt att posta tråden i. Därav frågan.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-01 kl. 16:05.
Citera
2019-03-07, 12:59
  #88
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Allmänna anekdoter om saker ni funnit stå i trapphuset är inte ämnet.

/Mod
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback