Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 10:55
  #1
Medlem
Madagascars avatar
Vad står på spel? Vilka är de stora politiska frågorna?

Kommer någon kunna utamana Erdogans och AKP:s hegemoni?
Citera
2018-06-24, 10:59
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad står på spel?

Turkiets framtid.

Citat:
Vilka är de stora politiska frågorna?

Ska Turkiet bli en islamistisk diktatur?

Citat:
Kommer någon kunna utamana Erdogans och AKP:s hegemoni?

Jag tror inte det. Dom har för stor makt, dom borde kunna göra vad dom vill med resultatet. Men går det att göra något så är det här sista chansen tror jag.
Citera
2018-06-24, 11:06
  #3
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ska Turkiet bli en islamistisk diktatur?

Jag tror inte det. Dom har för stor makt, dom borde kunna göra vad dom vill med resultatet. Men går det att göra något så är det här sista chansen tror jag.
1. Är det inte redan det!? Eller vad vill Erdogan ytterligare göra för att förtjäna epitetet diktator?

2. Guardian hyser vissa förhoppningar om İnce och CHP som utmanare. Inte du? Imponerande bild åtminstone på stor skara anhängare: https://www.theguardian.com/world/20...-erdogan#img-1
Citera
2018-06-24, 11:09
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Är det inte redan det!? Eller vad vill Erdogan ytterligare göra för att förtjäna epitetet diktator?

2. Guardian hyser vissa förhoppningar om İnce och CHP. Inte du? Imponerande bild åtminstone på stor skara anhängare: https://www.theguardian.com/world/20...-erdogan#img-1

Det är väl lite vågskål just nu. Valet får utvisa om det redan är en fullfjädrad diktatur. Helt klart är det som bäst en demokratur just nu, där Erdogan och hans gelikar kör med alla medel för att få oppositionen ur vägen. Det jag menar är att vinner han det här valet, då är det kört. När det är dags nästa gång, så kommer det absolut inte gå att byta ut honom. Kanske att det inte går nu heller, ens om det finns en majoritet för det, men jag har inte gett upp om chansen.
Citera
2018-06-24, 13:11
  #5
Medlem
Fris avatar
Det är alltså president- och parlamentsval och folkomröstning om konstitutionen samtidigt idag. Kan det bli ett blandat resultat?
Citera
2018-06-24, 15:50
  #6
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Vallokalerna stänger om några minuter.
Citera
2018-06-24, 18:26
  #7
Medlem
Madagascars avatar
Live resultat: http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-elections-2018/

Just nu
Erdogan: 57%
AKP: 49%
Citera
2018-06-24, 18:30
  #8
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Just nu
Erdogan: 57%
AKP: 49%
Jag misstänker valfusk direkt!
De redovisar inte folkomröstningsresultatet i samma länk. Eller är det inte ett separat val?
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-06-24 kl. 18:34.
Citera
2018-06-24, 18:34
  #9
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag misstänker valfusk direkt!
Behöver erdogan valfuska på valdagen!? Jag tror han kontrollerar media och statsapparaten i övrigt så att det inte behövs.
Citera
2018-06-24, 18:37
  #10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Behöver erdogan valfuska på valdagen!? Jag tror han kontrollerar media och statsapparaten i övrigt så att det inte behövs.
Och han har vunnit val som premiärminister många gånger. Men har de 106% röster i Turkiet? 57/29 ska det vara. Även parlamentsvalet är avgjort med 60% av platserna till Erdogans parti med knappt 50% av rösterna, p.g.a. att 20% av rösterna gått till partier under 10%-spärren.
Citera
2018-06-24, 18:40
  #11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Och han har vunnit val som premiärminister många gånger. Men har de 106% röster i Turkiet? 57/29 ska det vara. Även parlamentsvalet är avgjort med 60% av platserna till Erdogans parti med knappt 50% av rösterna, p.g.a. att 20% av rösterna gått till partier under 10%-spärren.
Siffran för Erdogan gäller presidentvalet och siffran för AKP gäller parlamentsvalet.
Citera
2018-06-24, 18:50
  #12
Medlem
Se om Erdogan fixar att få 400 platser i parlamentet så han kan ändra i konstitutionen utan att behöva rösta om det. 67% eller mer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback