Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 12:51
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
En lite bättre grej är nog att satsa på en kompressor med 3 fas motor istället. Då får den 400 V istället för 230 vilket avsevärt minskar behovet av Ampere.

Det är inte sällan som kompressor är den enda stora strömförbrukaren i garaget, och inte heller sällan att man måste säkra upp hela huset pga den.
Om du fixar 3 fas har du en riktigt bra lösning, som du kan ha användning av för svets o andra maskiner.

Skaffade en pinnsvets för massa år sedan, 10A-proppen gick i ett. Granen, elektriker, bytte säkring till 16A, tog fem minuter kostade mig en Pripps Blå 5,2.

Enfasen 16A räcker till både svets och kompressor, kraftig högtryckstvätt, belysning och en gammal rörradio jag har som sällskap när jag grejar i garaget. Har aldrig gått på typ 20 år. Ledningen var fullt tillräcklig sa han. (Fastigheten är från 1980-talet) 25-30m från elcentralen/proppskåpet till garaget.
Citera
2018-06-24, 13:51
  #14
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-06-24, 16:59
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Svaret är samma som i denna tråd: (FB) Får man säkra upp om man bor i hyreslägenhet?
Citera
2018-06-24, 18:14
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Svaret är samma som i denna tråd: (FB) Får man säkra upp om man bor i hyreslägenhet?

NEJ det får du inte utan att prata med fastighetsägaren.

Men det är lätt.
Köp passdel o passdelsnyckel på Bitema.

https://www.biltema.se/bygg/elinstal...lar-2000037969
Citera
2018-06-24, 18:40
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
NEJ det får du inte utan att prata med fastighetsägaren.

Men det är lätt.
Köp passdel o passdelsnyckel på Bitema.

https://www.biltema.se/bygg/elinstal...lar-2000037969

Ja, det är lätt, men säkringen måste ju anpassas till kabelarean om man inte vill att huset ska brinna upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback