Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 02:45
  #1
Medlem
Ska försöka fatta mig kort:

Äger en del i en fastighet (arv) i en annan stad, som är uthyrd till andra. Den delar garage med ett intilliggande hus. Garaget rymmer 1 + 1 personbil och har helt platt tak. Tror det är täckt med papp. Runt om taket finns en träpanel, ca 50 cm hög. Det har inte underhållits på länge. Grannen erbjöd sig därför att anlita hantverkare för renoveringen, vilket vi tacksamt accepterade.

Nu har fakturan kommit och vi har blivit debiterade 1 hel arbetsvecka för vår takhalva, vilket jag spontant tycker låter mycket. Värre dock är posten ”Material och arbete plåtslagare” a’ 11.015 kr plus moms. För ett stuprör med montering, eller..?

Vi gav grannen fria händer och utgick från att hen begärde in olika offerter och valde den mest fördelaktiga. Nu är jag inte lika säker. Är det jag som överreagerar eller kan det vara något lurt?
Citera
2018-06-24, 02:50
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Vad för arbete har dom utfört?

En vecka för att byta ett stuprör? 11+ m för en veckas arbete inkl material låter billigt men att byta ett stuprör tar inte en vecka.
Citera
2018-06-24, 03:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Vad för arbete har dom utfört?

En vecka för att byta ett stuprör? 11+ m för en veckas arbete inkl material låter billigt men att byta ett stuprör tar inte en vecka.

Tack för svaret och ursäkta att jag var otydlig.

Dels har de debiterat en vecka (38 tim för att vara exakt) för själva takläggningen och brädkanterna. Dels har de debiterat drygt 11K för plåtslageriet, utan att specificera antal eller timpris. Den enda plåten jag känner till är stupröret med kringutrustning men det finns kanske på fler ställen..?
Citera
2018-06-24, 03:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ska försöka fatta mig kort:

Äger en del i en fastighet (arv) i en annan stad, som är uthyrd till andra. Den delar garage med ett intilliggande hus. Garaget rymmer 1 + 1 personbil och har helt platt tak. Tror det är täckt med papp. Runt om taket finns en träpanel, ca 50 cm hög. Det har inte underhållits på länge. Grannen erbjöd sig därför att anlita hantverkare för renoveringen, vilket vi tacksamt accepterade.

Nu har fakturan kommit och vi har blivit debiterade 1 hel arbetsvecka för vår takhalva, vilket jag spontant tycker låter mycket. Värre dock är posten ”Material och arbete plåtslagare” a’ 11.015 kr plus moms. För ett stuprör med montering, eller..?

Vi gav grannen fria händer och utgick från att hen begärde in olika offerter och valde den mest fördelaktiga. Nu är jag inte lika säker. Är det jag som överreagerar eller kan det vara något lurt?

Det rimliga är naturligtvis att du ringer grannen och frågar vilka hantverkare han anlitat och sedan kontaktar sagda hantverkare för att diskutera kostnaden. Då du gav grannen fria händer är du nog tyvärr illa tvungen att betala.
Citera
2018-06-24, 04:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det rimliga är naturligtvis att du ringer grannen och frågar vilka hantverkare han anlitat och sedan kontaktar sagda hantverkare för att diskutera kostnaden. Då du gav grannen fria händer är du nog tyvärr illa tvungen att betala.

Tack även för ditt svar! Ja, jag förstår att det bara är att bita i det sura äpplet och punga ut med pengarna. (En variant av Löfvens ”Vi har varit naiva”. Men eftersom grannen ska betala 50 o/o själv förutsatte jag att hen begärde in lite olika anbud. En totalsumma på ca 75.000 för ett platt tak till ett dubbelgarage känns inte helt optimalt på en konkurrensutsatt marknad.)

Vill dock gärna veta om jag har överreagerat eller om det är rimligt med t.ex 5-siffriga belopp för plåtslageri på ett garagetak, om det går att säga något generellt. Vet inget om bygg, vilket antagligen märks
Citera
2018-06-24, 06:48
  #6
Medlem
Fotbollspucks avatar
Gå upp på taket så ser du all plåt som bockats nitats osv ....
Citera
2018-06-24, 06:54
  #7
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för svaret och ursäkta att jag var otydlig.

Dels har de debiterat en vecka (38 tim för att vara exakt) för själva takläggningen och brädkanterna. Dels har de debiterat drygt 11K för plåtslageriet, utan att specificera antal eller timpris. Den enda plåten jag känner till är stupröret med kringutrustning men det finns kanske på fler ställen..?


Ta reda på vad som ingått i plåtarbetet. Kanske mycket mer än det stuprör du tror är det du ska betala för.
Behövde de bygga ställning?
Är det plåtar på takets kant de bytt?
Är det stupränna + stuprör de bytt?

Sedan 38 timmar, de kanske behövde vara 2 för jobbet och därav 38 timmar. Bygga ställning och och byta ut träpanel runt taket samt ta hand om ruttet material så går det åt en del tid.
Kanske ett bra pris du fått. Beror helt på vad som skulle göras.
Om det är träpanel som bytts kanske du behöver måla också.
Citera
2018-06-24, 07:01
  #8
Avstängd
Räkna med att fakturan + arbetstid är kryddad med det dubbla. Det är trots allt hantverkare vi har att göra med. I priset ingår deras luncher, hämtning/lämning av deras barn, framkörning, påsättning av frugan etc, etc...
Citera
2018-06-24, 08:06
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag bytte papptak på en del av vårat hus för ett par år sen, enkelgarage, carport och över köket, kan tänka mig runt 70-80m2.
Behövde inte byta brädorna på kanten och även den mesta av plåten var i bra skick och kunde återanvändas.

Betalade ca 25000kr för arbete och material och det tog dem en dag plus någon timme den andra dagen.

Ska de även byta brädorna så tillkommer en hel del målning och liknande som tar mycke tid.
Citera
2018-06-24, 08:12
  #10
Medlem
elmhedens avatar
Tycker det låter rimligt både vad gäller tid och kostnad. Har sett ett och annat bittert inlägg från folk som aldrig har byggt själva. Pröva själv att se hur långt man kommer två personer på 16 timmar. Räkna då också med att de mängda hur mycket material som behövs, åka och hämta det, bygga ställning (som någon skrev) o.s.v. För inte tänker man sig väl att de ska göra detta gratis?

Har de gått på löpande räkning kan du alltid be att få se deras materialfakturor. Dock har du ingen rätt att kräva att betala den summa de blivit fakturerade utan får finna dig i att de gör ett materialpåslag, 10-15% är standard över det börjar det bli orimligt.

Som sagt prata gärna med firman om det, men vill du ha ett konstruktivt samtal ska du nog inte gå in med inställning "JAG HAR BLIVIT BLÅST" för det har du inte. Det är fullt rimliga och troliga summor och tider du nämner.
Citera
2018-06-24, 08:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ska försöka fatta mig kort:

Äger en del i en fastighet (arv) i en annan stad, som är uthyrd till andra. Den delar garage med ett intilliggande hus. Garaget rymmer 1 + 1 personbil och har helt platt tak. Tror det är täckt med papp. Runt om taket finns en träpanel, ca 50 cm hög. Det har inte underhållits på länge. Grannen erbjöd sig därför att anlita hantverkare för renoveringen, vilket vi tacksamt accepterade.

Nu har fakturan kommit och vi har blivit debiterade 1 hel arbetsvecka för vår takhalva, vilket jag spontant tycker låter mycket. Värre dock är posten ”Material och arbete plåtslagare” a’ 11.015 kr plus moms. För ett stuprör med montering, eller..?

Vi gav grannen fria händer och utgick från att hen begärde in olika offerter och valde den mest fördelaktiga. Nu är jag inte lika säker. Är det jag som överreagerar eller kan det vara något lurt?

Jag antar att man bytte ut träpanelen till plåt. Att du i detta har det stora plåtarbetet. Det är nog vad det kostat. Jag tror inte grannen blåser dej. Men du förstod inte vilket stort jobb det var.
Citera
2018-06-24, 08:22
  #12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för svaret och ursäkta att jag var otydlig.

Dels har de debiterat en vecka (38 tim för att vara exakt) för själva takläggningen och brädkanterna. Dels har de debiterat drygt 11K för plåtslageriet, utan att specificera antal eller timpris. Den enda plåten jag känner till är stupröret med kringutrustning men det finns kanske på fler ställen..?
En plåtslagare säker 500 i timmen, 4000:- för en dag. Kan vara så enkelt att det var två st som kom och bytte allt plåt och det tog en dag. Ring den som äger andra halvan av garaget och kolla vad de gjort, hur många de var och hur lång tid tog det.

Sen håller jag med om att kosta allt 75’ så tycker tom jag att det låter lite i överkant för ett dubbelgarage med papp på och lite halvpanel...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback