Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-23, 23:37
  #1
Medlem
Denoms avatar
I vilken region respektive land har flest männiakooffer skördats i krig genom all historia om bara kombatanter med konventionella vapen räknas?
Citera
2018-06-23, 23:39
  #2
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
I vilken region respektive land har flest männiakooffer skördats i krig genom all historia om bara kombatanter med konventionella vapen räknas?

Ryssland är troligen en stark kandidat. De har varit i krig med alla sina grannar, och båda världskrigen utkämpades till större delen på rysk mark.
Citera
2018-06-23, 23:41
  #3
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
I vilken region respektive land har flest männiakooffer skördats i krig genom all historia om bara kombatanter med konventionella vapen räknas?

Europa, lätt, det inkluderar Ryssland.
Citera
2018-06-23, 23:44
  #4
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ryssland är troligen en stark kandidat. De har varit i krig med alla sina grannar, och båda världskrigen utkämpades till större delen på rysk mark.
Med tanke på den kraftiga folkökningen de sista hundratalet år så misstänker jag att man kan räkna bort alla historiska krig. Du har då helt rätt i att det lär varit där de senaste stora krigen utspelats. Västra ryssland låter därför rätt troligt.
Citera
2018-06-23, 23:56
  #5
Medlem
Vivaruss avatar
Man ska inte stirra sig blind på antalet, utan mer hur och varför de dog ( eftersom som en ovan nämnde, befolkningsmängden har inte precis stått still ). Att vissa folkslag är bättre, effektivare och smartare än andra går nog inte att undkomma, och det ter sig så klart i siffrorna. Men tror nog de flesta hade valt en död på slagfältet, än i ett läger, bitvis isärplockad, tills man bönar och ber om att dö - en mer ärlig död är på slagfältet, där man åtminstone kan påverka sin överlevnad ( i viss mån ).

Skulle säga 100.000 misshandlade och bitvis torterade till sin död är mer hemskt än 10.000.000 människor som slogs sinsemellan ( på hyfsat lika villkor ) under samma tid/period.
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-24 kl. 00:02.
Citera
2018-06-24, 00:00
  #6
Medlem
Begntts avatar
Enligt engelska/Norska Wiki verkar det dött många i China.

Märkligt med 36–40 miljoner döda i Three Kingdoms War åren 184–280.
Men även Germanerna och Romarna krigade rejält under forntiden
Germanic Wars 15+ miljoner döda åren 113–596
__________________
Senast redigerad av Begntt 2018-06-24 kl. 00:35.
Citera
2018-06-24, 00:04
  #7
Medlem
Flaskhalsats avatar
Sett till hemskheter så har till och med FN på 60-talet förklarat 30-åriga kriget som det värsta kriget någonsin. Andra världskriget var inte så hemskt egentligen.
Citera
2018-06-24, 00:05
  #8
Medlem
Captinheros avatar
Var det inte i första världskriget en massa jävla människor dog ?
Citera
2018-06-24, 00:07
  #9
Medlem
Utopiantoss avatar
Ryssland ligger på en trolig andraplats. Men det blir orättvist eftersom det är världens största land. Naturligtvis har det inte dött lika många i t.ex. lilla Irland. Kina kniper nog förstaplatsen. Däremot om vi i stället frågar oss vilket land som är ansvarigt för flest dödsoffer, så skulle jag säga först Kina, sedan Mongoliet.

Djingis Khan med flera skapade världens genom tiderna näst största rike (bara Brittiska Imperiet blev större). Det sträckte sig från östra Ryssland till södra Kina till Turkiet till Sankt Petersburg. Det var det kanske grymmaste folket någonsin. Varhelst deras krigare red med sina hästar så brände och förstörde de alla byar och städer de nådde. Det var inte förrän de försökte tränga in i mellersta Europa som det tog stopp. Även andra faktorer spelade roll. Som att deras rike blev för stort och ohanterligt. Eller att deras flotta förstördes av kraftiga stormar när de skulle invadera Japan. Även Svarta Döden i mitten av 1300-talet drabbade hela Euroasien stenhårt.

Så jag tror att mongolerna är de som har tagit kål på överlägset näst flest någonsin. Bara kineserna tror jag slår dem. Kina vinner alltså båda tävlingarna.
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2018-06-24 kl. 00:18.
Citera
2018-06-24, 00:13
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Kina tror jag. Mongolerna mosade ju en hel nation där. En välbefolkad sådan. Fast det kanske räknas som folkmord snarare än som att döda i strid?
Citera
2018-06-24, 00:28
  #11
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Var det inte i första världskriget en massa jävla människor dog ?
Jo men influensan efteråt dödade fler.

War on Terror 272,000–1,260,000 döda.
(North Atlantic Terror Organization)

Usa har högst Kill ratio?
Tackvare deras lömska spel och allianser.
Usas krig/konflikter

Citat:
Trollfeeder
Kina tror jag. Mongolerna mosade ju en hel nation där. En välbefolkad sådan. Fast det kanske räknas som folkmord snarare än som att döda i strid?
Jo Kina borde ju ha drabbats hårt av mongol invasionen.
30-40 miljoner döda "Eurasia"
Citera
2018-06-24, 00:37
  #12
Medlem
Kolonns avatar
Men i Kina, var det inte mer att många dog av svält av Maos "stora språng"?

Jag vet att 20 miljoner Kineser dog under andra världskriget men lika många ryssar dog samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback