• 1
  • 2
2018-06-23, 23:07
Medlem
Jag har bytt personnummer och fick en fundering kring vad som händer med månadsfakturor hos Klarna & Qliro. Jag kontaktade dem för att jag tänkte att delbetalningarna på fakturorna måste överföras till det nya personnumret. Enligt dem så är det helt omöjligt överföra sådana från ett personnummer till ett annat. Då kom min frågeställning upp, kan något ens hända om jag inte betalar?
Det går inte logga in på mina sidor på det förra personnumret för har inget bankid till det gamla personnumret men fakturorna kommer på mail som angavs vid köp.
När jag loggar in på det nya personnumret, så står det att det finns inga köp registrerade.

Någonting säger mig dock att det inte kan vara så enkelt att slippa undan bara för att jag har bytt personnummer. Vad tror ni händer om jag inte betalar, någon med juridiskt kunnande kanske kan svara över vad som kan hända?
Citera
2018-06-23, 23:23
Moderator
Trixtons avatar
Det händer väl inget särskilt så länge man betalar dem...

Betalar du inte så får Kronofogden eller inkassobolaget försöka att räkna ut vilken person du är nu; det lär Skatteverket kunna bistå med ganska enkelt. Det kan ju knappast vara så att transvestiter som byter kön slipper ifrån alla gamla skulder, annars vore det ett intressant expressalternativ till traditionell skuldsanering.
Citera
2018-06-23, 23:24
Medlem
Sooks avatar
Du har inte bytt personnummer då detta inte går. (Jag antar att det går om man får skyddad identitet kanske eventuellt).

Men eftersom du inte bytt så är frågan ointressant.
Citera
2018-06-23, 23:24
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du har inte bytt personnummer då detta inte går. (Jag antar att det går om man får skyddad identitet kanske eventuellt).

Men eftersom du inte bytt så är frågan ointressant.

Det är väl bara att byta kön?
Citera
2018-06-23, 23:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är väl bara att byta kön?
Ja, det kanske är så ”enkelt” men jag tror ändå inte trådskaparen har gjort det
Citera
2018-06-23, 23:31
Medlem
Har genomgått ett juridiskt könsbyte, och därför har jag fått ett nytt personnummer tilldelat av skatteverket.
Citera
2018-06-23, 23:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ja, det kanske är så ”enkelt” men jag tror ändå inte trådskaparen har gjort det

Han kanske är ett ensamkommande flyktingbarn som har fått sin ålder korrigerad. Oavsett om TS har bytt personnummer eller ej så är det väl helt enkelt så att fakturorna skall betalas precis som vanligt. Jag ser inte riktigt hans problem.
Citera
2018-06-23, 23:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Han kanske är ett ensamkommande flyktingbarn som har fått sin ålder korrigerad. Oavsett om TS har bytt personnummer eller ej så är det väl helt enkelt så att fakturorna skall betalas precis som vanligt. Jag ser inte riktigt hans problem.
Tråden är en trolltråd, självklart kan man inte komma från räkningaroch självklart kan man inte byta personnummer annat än i extremfall.

Jag är övertygad om (jag vet dock inte) att man för att byta personnummer måste lösa ut sitt gamla nummer först (tex betala räkningar eller överföra lån och tillgångar till nya) innan man kan byta även om man byter kön.

Dvs, så det gamla numret är ”dött”.
Citera
2018-06-23, 23:38
Medlem
Personnummerbytet gick igenom, och det går inte överföra dessa fakturor till det nya personnumret enligt Klarna & Qliro själva. Jag ringde dem personligen och frågade hur det gick till.
Citera
2018-06-23, 23:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag är övertygad om (jag vet dock inte) att man för att byta personnummer måste lösa ut sitt gamla nummer först (tex betala räkningar eller överföra lån och tillgångar till nya) innan man kan byta även om man byter kön.

Hur skulle det gå till? Skatteverket, som ger dig det nya personnumret, kan omöjligt veta vad du har för skulder som skall betalas, så vem skall kontrollera om du har "löst ut" ditt gamla personnummer? Det är klart att det inte går till så.

Men jag förstår inte problemet med att betala räkningar som kom innan man bytte personnummer. Det finns ju inget som hindrar att man betalar räkningar åt andra. Jag har betalat räkningar åt min fru, och vi har då verkligen inte samma personnummer. Jag har betalat räkningar åt en död person. Jag kan betala grannens räkningar om jag vill också. Det är inte så svårt, om man inte väljer att krångla till det.
Citera
2018-06-23, 23:45
Medlem
Självklart går det att betala räkningar innan bytet och det moraliskt rätta är att betala månadsfakturorna månad efter månad.
Min fråga var mer hypotetisk, OM jag skulle strunta i att betala - kan något ens hända med mig då? Kan jag få några konsekvenser för det?
När räkningarna är till en person som inte existerar = likställt med att en person har dött.
Citera
2018-06-23, 23:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Självklart går det att betala räkningar innan bytet och det moraliskt rätta är att betala månadsfakturorna månad efter månad.
Min fråga var mer hypotetisk, OM jag skulle strunta i att betala - kan något ens hända med mig då? Kan jag få några konsekvenser för det?
När räkningarna är till en person som inte existerar = likställt med att en person har dött.

Du tror alltså att Skatteverket har dödförklarat personen som du var innan? Du har rätt livlig fantasi... Naturligtvis så finns det en notering i folkbokföringen om att du har bytt personnummer. Du lär få Kronofogden efter dig till slut om du inte betalar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in