Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-27, 21:41
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Jag har ett gammalt lån på 50.000 kr, med 22% ränta. Jag har betalat i ca två år ( då jag tog det, strax över t o m ), men endast haft min nuvarande bank i strax under 1,5 år, så kommer inte åt alla siffror, men de jag kommer åt har jag betalat strax över 38000 kr från nuvarande bank.

Jag har varje månad satt in några kronor över, förrän nu de senast gångerna två - fyra gånger om beloppet för att snabbare mata av detta lån. Kvar enligt senaste fakturan är 30.500 kr...

Det gör att jag troligtvis betalat runt 40 - 45 tkr, men inte ens betalat av 20.000 kr..

Detta måste väl vara stöld? För vart har pengarna tagit vägen?!

Hur går jag vidare med detta, ringer de och kräver uppgifter för hur mycket jag exakt betalat?

Om vilken bank är nödvändig så säger jag.

Om vi tar det så enkelt som möjligt. Det fungerar inte riktigt så här, men så att du ska förstå.

Lån 50 000.
Ränta 22% (vilket jävla skitlån, varför?)
Räntekostnad 11 000
Totalt 61 000
Du har betalat 1 400 per månad
Det blir 16 800 per år (1 400 x 12)
61 000 minus 16 800 blir 44 200
Trots att du betalat 16 800 har du bara minskat skulden med 5 800 (50 000 minus 44 200)

Som sagt, bara ett exempel för förståelse.

Förstår du ens ränta?
Citera
2018-06-28, 16:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Jag har ett gammalt lån på 50.000 kr, med 22% ränta. Jag har betalat i ca två år ( då jag tog det, strax över t o m ), men endast haft min nuvarande bank i strax under 1,5 år, så kommer inte åt alla siffror, men de jag kommer åt har jag betalat strax över 38000 kr från nuvarande bank.

Jag har varje månad satt in några kronor över, förrän nu de senast gångerna två - fyra gånger om beloppet för att snabbare mata av detta lån. Kvar enligt senaste fakturan är 30.500 kr...

Det gör att jag troligtvis betalat runt 40 - 45 tkr, men inte ens betalat av 20.000 kr..

Detta måste väl vara stöld? För vart har pengarna tagit vägen?!

Hur går jag vidare med detta, ringer de och kräver uppgifter för hur mycket jag exakt betalat?

Om vilken bank är nödvändig så säger jag.

Rimligtvis har du fått kontrolluppgift av utlånaren varje år. Där kan du se exakt vilken ränta du betalat. Förtrycks också i deklarationen.
Amorteringen kan du räkna ut genom att räkna skillnaden mellan vad du lånade och nuvarande skuld.
Om utlånaren tagit en annan avgift så är det kanske svårt att se.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback