Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-23, 23:04
  #1
Medlem
Vivaruss avatar
Jag har ett gammalt lån på 50.000 kr, med 22% ränta. Jag har betalat i ca två år ( då jag tog det, strax över t o m ), men endast haft min nuvarande bank i strax under 1,5 år, så kommer inte åt alla siffror, men de jag kommer åt har jag betalat strax över 38000 kr från nuvarande bank.

Jag har varje månad satt in några kronor över, förrän nu de senast gångerna två - fyra gånger om beloppet för att snabbare mata av detta lån. Kvar enligt senaste fakturan är 30.500 kr...

Det gör att jag troligtvis betalat runt 40 - 45 tkr, men inte ens betalat av 20.000 kr..

Detta måste väl vara stöld? För vart har pengarna tagit vägen?!

Hur går jag vidare med detta, ringer de och kräver uppgifter för hur mycket jag exakt betalat?

Om vilken bank är nödvändig så säger jag.
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-23 kl. 23:07.
Citera
2018-06-23, 23:05
  #2
Medlem
Centauris avatar
Är det ett annuitetslån?
Citera
2018-06-23, 23:05
  #3
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Är det ett annuitetslån?

Vad är det, och hur får jag reda på det?

Googlade, om jag förstår det rätt, så ändras priset per månad genom åren, och jag har något vagt minne av att kostnaden ändras genom åren, ja. Men om jag betalar in i förtid, dessa pengar, vad sker med de? För de måste väl ändå tas ifrån skulden på ett eller annat sätt?

För jag räknade ut då vid tidpunkten att jag skulle hamna på runt 80 - 85 tkr i slutändan, om jag har betalat över hälften ( vilket jag inte tvivlar på, tror mellan 45 - 50 tkr eftersom jag hade ett halvår innan nuvarande bank ), så bör ju åtminstone skulden vara hälften så stor? D.v.s, runt 25.000 kr i skuld.
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-23 kl. 23:11.
Citera
2018-06-23, 23:10
  #4
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Vad är det, och hur får jag reda på det?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Annuitetsl%C3%A5n

Bör stå på ditt låneavtal alternativt kontakta långivaren.
Citera
2018-06-23, 23:10
  #5
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
https://sv.wikipedia.org/wiki/Annuitetsl%C3%A5n

Bör stå på ditt låneavtal alternativt kontakta långivaren.

Uppdaterade inlägg.
Citera
2018-06-24, 00:28
  #6
Medlem
Vivaruss avatar
När jag kollar min bank så har jag betalat en väldigt jämn kostnad varje månad ( 1400 kr ca ), sen jag skaffade nuvarande bank ( förutom när jag själv lagt på ). Frågan är däremot om räntan sjunkit under denna period? Har bara den senaste fakturan och den ser ut att överensstämma med tidigare, så inga större konstigheter från dagens till något år tillbaka.

Ska ringa på måndag, men kan jag kräva utdrag på hur mycket jag betalat? Kan det ha blivit ett missförstånd? Något verkar inte stämma i alla fall..
Citera
2018-06-24, 07:49
  #7
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Jag har ett gammalt lån på 50.000 kr, med 22% ränta. Jag har betalat i ca två år ( då jag tog det, strax över t o m ), men endast haft min nuvarande bank i strax under 1,5 år, så kommer inte åt alla siffror, men de jag kommer åt har jag betalat strax över 38000 kr från nuvarande bank.

Jag har varje månad satt in några kronor över, förrän nu de senast gångerna två - fyra gånger om beloppet för att snabbare mata av detta lån. Kvar enligt senaste fakturan är 30.500 kr...

Det gör att jag troligtvis betalat runt 40 - 45 tkr, men inte ens betalat av 20.000 kr..

Detta måste väl vara stöld? För vart har pengarna tagit vägen?!

Hur går jag vidare med detta, ringer de och kräver uppgifter för hur mycket jag exakt betalat?

Om vilken bank är nödvändig så säger jag.
Ja vad konstigt att du betalat 40-45’ och ändå har skulden bara minskat knappt 20’,,, du har ju taget ett skitlån med 22% ränta, du vet ränta är något man betalar på ett lån, 50’x22%=11000kr/år, sen tillkommer säkert fakturavgift eller nått annat konstigt. Som du säger längre ner så har du betalt 1400/månad, ja då är troligen räntan runt 900 och 500 avbetalning på lånet.

Så enkel matte,,,

Råd ta ett vanligt lån ex ett medlemslån om du är med i facket, då får du en ränta på 4,5% istället för 22%, sen till nästa lån du kommer ta kolla alltid med banken, det är alltid där du kan få den billigaste räntan.
Citera
2018-06-24, 12:37
  #8
Medlem
CC75s avatar
Om banken "stjäl" från dig är en filosofisk fråga som en del utan tvekan skulle svara "ja" på. Andra skulle säga att det är du själv som gått med på villkoren och ha inställningen att "en idiot och hans pengar kommer snart gå skilda vägar". Inte illa ment men lite åt det hållet. Även om 22% inte är en skyhög ränta jmf med vad en del andra långivare tar, så är det ändå en, enligt mig, mycket högt. Det innebär i praktiken att du på 4,5 år betalar lika mycket i ränta som hela lånet är på. Tänk på den meningen.

För att svara på din fråga vilket inte är helt lätt då viss fakta saknas. Jag tror inte banken lurar dig utan du har helt enkelt inte koll på hur mycket ränta du betalar för ditt lån. Jag förstår att du tycker att du betalar av mycket varje månad men av de 1 400 du betalar in går 2/3 till ränta varje månad. dvs strax över 900 kr.

Hur mycket ska du då betala till banken? Svaret är att det beror på löptiden på lånet. Desto längre löptid, desto mer betalar du till banken.

Om jag var du hade jag gjort allt jag kunnat för att betala av lånet så fort som möjligt eller alternativt se om jag kan få ett annat lån med lägre ränta.

// CC
Citera
2018-06-24, 13:13
  #9
Medlem
Sqeptisks avatar
Kommer säkert som en chock för många, men bankers affärsmodell har alltid, kommer alltid och går alltid ut på att "stjäla" från sina kunder.
För att minimera "stölderna" se alltid till att spela med flera banker samtidigt och välj den som erbjuder de bästa villkoren för just den affären. Gör vidare en årlig revision av för bankens "stöld" för att se om det inte går att ytterligare pressa ner kostnaden. Banker har nämligen en tendens att smyghöja kostnaderna efter att avtal ingåtts.
Byt bank(er) ofta! När banken är så pass trolös som den faktiskt är, vad hindrar att DU inte svarar med samma mynt?
Citera
2018-06-24, 15:54
  #10
Medlem
Tar du ett lån med 22% ränta får du räkna med att amorteringen tar sin tid.
Omförhandla lånet för detta är inte gjort med någon vanlig bank.
Finns ingen bank som lurar dig på pengar. Du får betala efter det avtal du har gått med på.
Citera
2018-06-27, 12:02
  #11
Medlem
TredjeSolens avatar
Låna av en annan bank med normal ränta 2-5%/år, betala av ditt "skitlån" med 22%.
Om inte det går, lev snålt och betala av maximalt tills du är av med det lånet.
Den typen av lån är gjorda för att suga ut maximalt med pengar.
Citera
2018-06-27, 21:21
  #12
Medlem
Ett annuitetslån på 5 år, 50000 kr, 22%, kostar 1381 kronor per månad, och efter t.ex 24 månader har du betalt 33144 kronor, men har en kvarvarande skuld på 36159, dvs mer än hälften av dina inetalningar har gått till räntor.

Det är dyrt att vara fattig...

Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Jag har ett gammalt lån på 50.000 kr, med 22% ränta. Jag har betalat i ca två år ( då jag tog det, strax över t o m ), men endast haft min nuvarande bank i strax under 1,5 år, så kommer inte åt alla siffror, men de jag kommer åt har jag betalat strax över 38000 kr från nuvarande bank.

Jag har varje månad satt in några kronor över, förrän nu de senast gångerna två - fyra gånger om beloppet för att snabbare mata av detta lån. Kvar enligt senaste fakturan är 30.500 kr...

Det gör att jag troligtvis betalat runt 40 - 45 tkr, men inte ens betalat av 20.000 kr..

Detta måste väl vara stöld? För vart har pengarna tagit vägen?!

Hur går jag vidare med detta, ringer de och kräver uppgifter för hur mycket jag exakt betalat?

Om vilken bank är nödvändig så säger jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Vad är det, och hur får jag reda på det?

Googlade, om jag förstår det rätt, så ändras priset per månad genom åren, och jag har något vagt minne av att kostnaden ändras genom åren, ja. Men om jag betalar in i förtid, dessa pengar, vad sker med de? För de måste väl ändå tas ifrån skulden på ett eller annat sätt?

För jag räknade ut då vid tidpunkten att jag skulle hamna på runt 80 - 85 tkr i slutändan, om jag har betalat över hälften ( vilket jag inte tvivlar på, tror mellan 45 - 50 tkr eftersom jag hade ett halvår innan nuvarande bank ), så bör ju åtminstone skulden vara hälften så stor? D.v.s, runt 25.000 kr i skuld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback