Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 22:12
  #1
Avstängd
Jag är ett mongo som vuxit upp framför en dator. Gymmade mycket i tonåren, men inte nu de senaste åren. Jag vill börja med kondition och styrka i hela kroppen, samt sköta min kost bäst möjligt.

Tyvärr så använder jag kosttillskott, men det är mestadels för att verkligen försäkra mig om att jag får i mig tillräckligt. All predikan om att kosttillskott ej gör skillnad undanbedes vänligen, men tack!

Min vikt är ca 80kg med målvikt 85-100kg eller vad som är optimalt med min längd på 175cm?

Idag så tränar jag kroppen genom att varje morgon köra armhävningar, situps, squats osv. Före detta värmer jag upp med hjälp av hopprep och promenad / joggingtur. Då min kondition är jättedålig så gör jag så gott jag kan utan större målsättning.

Jag äter frukost tillsammans med en gainer och aminosyror. Jag äter även lunch, middag och kvällsmat. Till kvällsmaten tar jag en till gainer.

Nu undrar jag vad förväntat resultat av detta blir? Blir det för mycket med gainern? Alltså min konditionsträning är ju tänkt att öka konditionen samt minska i kroppsfett, gör jag då fel att "äta som jag gör"?

Mvh
Citera
2018-06-23, 22:18
  #2
Medlem
du gör fel i att äta massa konstgjord skit. ät naturligt. rå färsk mat.
Citera
2018-06-23, 22:19
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
du gör fel i att äta massa konstgjord skit. ät naturligt. rå färsk mat.
Har inte råd för tillfället. Annars äter jag mestadels rå paleo.
Citera
2018-06-23, 22:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Har inte råd för tillfället. Annars äter jag mestadels rå paleo.

vet inte vad det innebär riktigt. rått kött?

det finns billig frukt nu, försök inte.
Citera
2018-06-23, 22:25
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Jag är ett mongo som vuxit upp framför en dator. Gymmade mycket i tonåren, men inte nu de senaste åren. Jag vill börja med kondition och styrka i hela kroppen, samt sköta min kost bäst möjligt.

Tyvärr så använder jag kosttillskott, men det är mestadels för att verkligen försäkra mig om att jag får i mig tillräckligt. All predikan om att kosttillskott ej gör skillnad undanbedes vänligen, men tack!

Min vikt är ca 80kg med målvikt 85-100kg eller vad som är optimalt med min längd på 175cm?

Idag så tränar jag kroppen genom att varje morgon köra armhävningar, situps, squats osv. Före detta värmer jag upp med hjälp av hopprep och promenad / joggingtur. Då min kondition är jättedålig så gör jag så gott jag kan utan större målsättning.

Jag äter frukost tillsammans med en gainer och aminosyror. Jag äter även lunch, middag och kvällsmat. Till kvällsmaten tar jag en till gainer.

Nu undrar jag vad förväntat resultat av detta blir? Blir det för mycket med gainern? Alltså min konditionsträning är ju tänkt att öka konditionen samt minska i kroppsfett, gör jag då fel att "äta som jag gör"?

Mvh
Din vikt är 80 kg och din målvikt är 100 kg, du tänkte öka konditionen och samtidigt förlora kroppsfett? Det går inte ihop. Vill du minska ditt kroppsfett så får du lägga dig på ett kaloriunderskott, tillskott eller inte. Det har inte med gainern i sig att göra, det är en fråga om kalorier in och kalorier ut.

Tillskott av aminosyror finns det antagligen ingen mening med så länge du inte går på väldigt kalorirestriktiv diet.
Citera
2018-06-23, 22:28
  #6
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Jag...
Det är teoretiskt möjligt att öka i muskler och minska i fett samtidigt, men det är extremt svårt. Jag rekommenderar att du gör en sak i taget, förslagsvis minska i fett först. Det gör du enklast genom att äta mindre. Om du vill kan du göra någon träning också för att öka förbränningen, men det är sekundärt. Om du inte vill tappa muskler under tiden du går ner i vikt så ska du styrketräna samtidigt.

Om du gör fel i att äta som du gör? Det har vi ingen aning om, eftersom vi inte vet vad och hur du äter. Men gainer tycker jag att du gott kan skippa helt och hållet (hellre proteinpulver) - om du hade tänkt att öka dina muskler alltså. Men eftersom du vill gå ner i vikt så ska du absolut inte ta någon gainer.

Vilken vikt som är optimal för din längd kan ingen av oss svara på. Det beror på hur mycket av det som är muskeler, och även på egna preferenser.

En del nybörjare får skador i knän eller fötter när de börjar springa. Det märks inte direkt, men är svårt att bli av med. Du får själv avgöra hur pass lugnt du ska springa i början, men se upp med knän och fötter säger jag bara.
Citera
2018-06-23, 22:32
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det är teoretiskt möjligt att öka i muskler och minska i fett samtidigt, men det är extremt svårt. Jag rekommenderar att du gör en sak i taget, förslagsvis minska i fett först. Det gör du enklast genom att äta mindre. Om du vill kan du göra någon träning också för att öka förbränningen, men det är sekundärt. Om du inte vill tappa muskler under tiden du går ner i vikt så ska du styrketräna samtidigt.

Om du gör fel i att äta som du gör? Det har vi ingen aning om, eftersom vi inte vet vad och hur du äter. Men gainer tycker jag att du gott kan skippa helt och hållet (hellre proteinpulver) - om du hade tänkt att öka dina muskler alltså. Men eftersom du vill gå ner i vikt så ska du absolut inte ta någon gainer.

Vilken vikt som är optimal för din längd kan ingen av oss svara på. Det beror på hur mycket av det som är muskeler, och även på egna preferenser.

En del nybörjare får skador i knän eller fötter när de börjar springa. Det märks inte direkt, men är svårt att bli av med. Du får själv avgöra hur pass lugnt du ska springa i början, men se upp med knän och fötter säger jag bara.
+1.
Citera
2018-06-23, 22:43
  #8
Medlem
Utopiantoss avatar
Ingen överkroppsträning i syfte att förstora musklerna går upp mot styrketräning på gym/hemmagym. Men som otränad går armhävningar, situps osv utmärkt i början. Ja, du behöver naturligtvis aldrig gå på gym om du inte vill.

Och ingen konditionsträning går upp mot löpning. Intervaller sägs vara snäppet ännu vassare, men det sliter lite mer, speciellt som nybörjare. Men även cykling, simning, hopprep och crosstrainer är bra konditionsträning - och det kan skona knän och fötter att i början vara varsam med löpningen.
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Din vikt är 80 kg och din målvikt är 100 kg, du tänkte öka konditionen och samtidigt förlora kroppsfett? Det går inte ihop. Vill du minska ditt kroppsfett så får du lägga dig på ett kaloriunderskott, tillskott eller inte. Det har inte med gainern i sig att göra, det är en fråga om kalorier in och kalorier ut.

Tillskott av aminosyror finns det antagligen ingen mening med så länge du inte går på väldigt kalorirestriktiv diet.
+1
Citera
2018-06-23, 22:51
  #9
Avstängd
Jag vill alltså omvandla mitt fett till muskler och på så sätt öka i vikt.
Citera
2018-06-23, 22:55
  #10
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Jag vill alltså omvandla mitt fett till muskler och på så sätt öka i vikt.
Okay. Ja, alltså man kan inte omvandla fett till muskler. När man förbränner fett så omvandlas det till energi, koldioxid och vatten. Inget annat. Man kan säga att fett är koldioxid och vatten, ihopslaget. Så man andas och kissar bokstavligen ut fettet.

Börja med att antingen minska i fett (=gå ner i vikt) eller öka i muskler (=balans/gå upp i vikt pyttelite). När du ökar i muskler så är trixet att bara öka pyttelite i vikt (=bara muskler, typ inget fett). Om det visar sig att du har gått upp i vikt för mycket så får du efter några månader eller år växla om till att gå ner i vikt igen.

Fast vissa tycker om att bulka+deffa riktigt ordentligt (=jojo-banta i kombination med styrketräning), men det är individuellt.
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2018-06-23 kl. 23:20.
Citera
2018-06-23, 22:56
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Jag vill alltså omvandla mitt fett till muskler och på så sätt öka i vikt.
Att omvandla fett till muskler går inte. Du kan dock förbättra din kroppssammansättning och det gör du med styrketräning och proteinrik/näringsrik kost. Jag skulle rekommendera att du ligger kvar på kaloribalans och börjar fokusera på styrketräning, alternativt ett kaloriunderskott för att bli av med kroppsfett, 100 kg på 175 cm och till stor del muskelmassa är svårt att uppnå.
Citera
2018-06-24, 08:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Jag vill alltså omvandla mitt fett till muskler och på så sätt öka i vikt.

Då har du och jag samma mål. Jag ser att herrarna ovan svarat på ditt inlägg och hjälpt dig med upplägget. Det du gjorde var fel så det var tur att du skrev på FB och frågade hur man genomför en lyckad viktnedgång!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback