Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 03:13
  #13
Moderator
Ancistruss avatar
Jag vill påminna mig om att kvinnor har ett lite större sötsug än män, speciellt runt menstruation, p.g.a. att sockret behövs för att tillverka ett enzym som behövs för att uppta järn. Järn behöver kvinnor lite extra av då de förlorar blod och kroppen behöver göra nytt blod hela tiden. Men då det saknas en speciell järnsmak att känna sug efter känner kvinnor istället extra sug för söta saker. Jag gissar att detta är bakgrunden. Garanterat finns det andra på forumet som vet mer än jag om detta.

Själv gillar jag både öl, rött och vitt vin, cider, drinkar och rena spritsorter. Jag har ända sedan jag började dricka alkohol struntat fullständigt i vad andra tycker att jag "bör" dricka. Jag dricker både typiska "manliga" och "kvinnliga" drycker, men mest är det nog faktiskt öl.

(Jag är föresten man.)
Citera
2018-06-24, 07:27
  #14
Medlem
Geomeisters avatar
Löjligt.

Gillar inte killar söta saker? Varför är så sjukt många killar överviktiga av exempelvis läsk då? Att folk gör skillnad på alkoholdrycker är bara löjligt. Varför är något som smakar beskt eller surt "godare"? En drink innehåller väl ofta högre % än en öl också?

Folk får dricka vad dom vill och bör så göra. Att kommentera på sånt här känns som någon förlegad version av att vilja vara "bättre" än andra? Får dig mest att framstå som en grottmänniska istället...
Citera
2018-06-24, 07:43
  #15
Medlem
Raxzxs avatar
Dricker man alkohol för att det ska vara gott eller för ruset?

Gillar inte läsk, kan bli två coca cola på ett år.

Sen är det "grabb-snack", inte direkt som att polaren tror du är en anal-ryttare för att du beställer en rosa drink.

Sen kan man ta det omvända, är en person bög, osäker, saknar självförtroende för att han säger att det inte är ok att beställa rosa drinkar?

Ser ni inte dubbelmoralen i det?
Citera
2018-06-24, 09:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Du skulle kunna svara typ "Haha, tja, min manlighet inte är så låg att en öl är av betydelse", om du vill fortsätta spela på deras världsåskådning. Eller så kan du be dem beskriva den biologiska processen bakom hur ölen påverkar manligheten.

Eller bara dra på dig en klänning.
Citera
2018-06-24, 12:38
  #17
Medlem
mr.nymans avatar
Nu är det ju såklart bara min ynkliga iaktagelse men det känns som att det är vanligare att kvinnor dricker te och att män dricker kaffe. Både öl och kaffe är ju lite beskare i smaken. Och vem gillade kaffe och öl första gången dom drack det? Men man kommer över det stadiet om man fortsätter att dricka det.

Kvinnor brukar väl också köpa godis oftare än män?

Det är väl helt enkelt så att det är för att det är vanligare att synliga män dricker öl än söta drinkar som det anses som manligt i jämförelse? Har inget med fjolleri att göra, även fast det kan vara kul att skämta om det ibland.
__________________
Senast redigerad av mr.nyman 2018-06-24 kl. 12:44.
Citera
2018-06-24, 13:25
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.nyman
Nu är det ju såklart bara min ynkliga iaktagelse men det känns som att det är vanligare att kvinnor dricker te och att män dricker kaffe. Både öl och kaffe är ju lite beskare i smaken. Och vem gillade kaffe och öl första gången dom drack det? Men man kommer över det stadiet om man fortsätter att dricka det.

Kvinnor brukar väl också köpa godis oftare än män?

Det är väl helt enkelt så att det är för att det är vanligare att synliga män dricker öl än söta drinkar som det anses som manligt i jämförelse? Har inget med fjolleri att göra, även fast det kan vara kul att skämta om det ibland.
Min uppfattning är faktiskt snarare tvärtom. Känner fler män som vanedricker te än kvinnor som gör det. Men nu pratar jag alltså om torkade blad från tebusken, inte chai, inte rooibos eller såna där saker som förvisso ska dra i hett vatten och ger smak men inte innehåller något te.
Citera
2018-06-24, 13:46
  #19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Och det där med whiskey... Ingen kan väl på allvar mena när de, grabbgänget, står runt barskåpet och pratar om rökighet och hur god den där hundraåriga whiskeyn som tillverkats av enarmade, elallergiska munkar i syd-Tibet är. Det är bara larvigt!

Riktiga män vågar dricka färgglada drinkar!
Citera
2018-06-24, 14:06
  #20
Medlem
Mooons avatar
Fantomen är en riktig man och han beställer ett glas mjölk när han är på en bar!

Det är på grund av vana och förväntningar som vissa drycker kodas manliga och kvinnliga. Män gillar söta drycker och kan utan problem bälja i sig liter vis av läsk, så varför kan de inte dricka en sötdrink? Vad man gillar är individuellt. Jag föredrar alltid starksprit framför groggar och drinkar. Känner massor av kvinnor som föredrar öl framför vin och drinkar.

Det gäller att sälja så mycket som möjligt och då vill marknaden ha vissa drycker för män och andra för kvinnor.
Citera
2018-06-24, 21:29
  #21
Medlem
Ogdens avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2018-06-24, 22:09
  #22
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fast frågan är om det är såpass enkelt att det är så att biologiskt så gillar tjejer söta drinkar, och inte att det beror på att vi killar lär oss att "för att vara en riktig man ska man inte dricka såna tjejdrickor!", och därför går ifrån det, och i många fall tvingar sig själv att gilla öl för att det är förväntat av oss.

Jag tror mer på min teori, för ingen av oss GILLADE väl vår första öl, ärligt talat, och många av oss började just med söta drinkar för att de är/var goda?

Jag tror att alla biologiska varelser som kan känna sötma (katter kan det t ex inte tror jag?) dras till det, och att det nödvändigtvis inte är kopplat till just kön.


öl var gott från första klunken, cider gick också ner och som flesta drack fan mer cider än öl. rätt så snabbt tröttnade jag o flera av grapparna på sötman och gick över på enbart öl.

och jo katter älskar socker.
Citera
2018-06-25, 18:55
  #23
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Min uppfattning är faktiskt snarare tvärtom. Känner fler män som vanedricker te än kvinnor som gör det. Men nu pratar jag alltså om torkade blad från tebusken, inte chai, inte rooibos eller såna där saker som förvisso ska dra i hett vatten och ger smak men inte innehåller något te.

Okej. Min iaktagelse var väl kanske mest grundad på typ vilka som dricker kaffe och vilka som tar en liptontepåse på mina tidigare jobb. Men hur som så är det ju svårt att komma fram till någon säker förklaring till topic för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback