Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 20:54
  #1
Medlem
Har en dator med originalprogram och kan lösenordet för "gäst" så jag kan använda den.
Men det går inte att installera Bank id mm.
Då kommer det upp att man måste logga in som administratör, men jag kan inte lösenordet.

Finns det nåt sätt att ta reda på lösenordet eller kringgå det, så man kan ändra lösenord eller ta bort det?
Citera
2018-06-23, 21:05
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
https://www.top-password.com/blog/re...ware-ntpasswd/

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.45...l-ditt-windows
Citera
2018-06-23, 22:17
  #3
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fipplaren
Har en dator med originalprogram och kan lösenordet för "gäst" så jag kan använda den.
Men det går inte att installera Bank id mm.
Då kommer det upp att man måste logga in som administratör, men jag kan inte lösenordet.

Finns det nåt sätt att ta reda på lösenordet eller kringgå det, så man kan ändra lösenord eller ta bort det?
Har du ens försökt att googla?
Citera
2018-06-24, 07:18
  #4
Medlem
Alltså ...
I Windows 7 så är KONTOT Administrator / Administratör ofta(st) utan lösenord som default.

Så skriv alltså in

Administrator

eller om det är en svensk Win7

Administratör

som användarnamn när du loggar in (använd alltså INTE Gäst!), och tryck sen bara Enter/Return.

(Ser man inte den tomma rutan där man kan skriva in ett Användarnamn, utan ser bara ett redan föreslaget Användarnamn, så har jag för mig man trycker på
Ctrl Alt Del
samtidigt, så kommer den tomma rutan för Namn upp på skärmen.)

***OBS! OBS! OBS!***
KONTOT Administrator / Administratör är INTE samma som sak som att ge en Användare,
t ex Guest / Gäst
Administratörs-rättigheter.

Utan har man väl lyckats logga in med Administrator / Administratör så får man då gå till >>Kontrollpanelen>Användare / User Accounts, och tilldela de konton som ska ha Admin den behörigheten.

Men just Gäst-kontot är inte bra att göra till Admin, så när du ändå kan så skapa då ett nytt konto med lämpligt namn (ditt eget?) och tilldela det kontot Admin-rättigheter, så är det ditt problem löst.
Citera
2018-06-24, 08:16
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback