Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 19:19
  #1
Medlem
Tja
Sen i morse har jag känt något konstig i tolvfingertarmen som om något rör sig där. Jag äter mycket fisk och undrar om det kan vara bandmask? Brukar de befinna sig i tolvfingertarm?
Citera
2018-06-23, 19:20
  #2
Medlem
franges avatar
Hur vet du att det är just i tolvfingertarmen det känns?
Citera
2018-06-23, 19:32
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Tja
Sen i morse har jag känt något konstig i tolvfingertarmen som om något rör sig där. Jag äter mycket fisk och undrar om det kan vara bandmask? Brukar de befinna sig i tolvfingertarm?

Låter osannolikt. Dagen efter midsommaraftonens festligheter brukar folks magar kännas underliga. Festade du mycket igår?

Men fisk ska enligt svenska rekommendationer frysas innan den exempelvis gravas, just för att ta död på eventuella parasiter. Har du ätit gravad fisk (hemgravad) som inte varit fryst innan gravning?
Numera äter man också sushi (rå fisk) som också ska vara en parasitkälla, men följs reglerna så ska den också ha varit fryst innan den serveras. Ätit fisk som varit färsk och rå möjligen?

Gå till VC om besvären kvarstår. Finns avmaskningsmedel, men vet inte om dessa säljs till människobruk utan recept, tror man ska undvika receptfria veterinära varianter för hund och katt..
Citera
2018-06-23, 21:32
  #4
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Tja
Sen i morse har jag känt något konstig i tolvfingertarmen som om något rör sig där. Jag äter mycket fisk och undrar om det kan vara bandmask? Brukar de befinna sig i tolvfingertarm?

Du får inga akuta symptom av mask från fisk. Först efter några år av infektion så kan du få en typ anemi (megaloblastisk).

Dessutom har du ingen känsel i tarmarna så du kan omöjligt veta ifall något rör sig där inne....
Citera
2018-06-23, 22:13
  #5
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Du får inga akuta symptom av mask från fisk. Först efter några år av infektion så kan du få en typ anemi (megaloblastisk).

Dessutom har du ingen känsel i tarmarna så du kan omöjligt veta ifall något rör sig där inne....

Ingen känsel i tarmarna ? nej men runtom.. kör upp något i röven och säg att du inte känner något, i dare you.
Citera
2018-06-23, 23:08
  #6
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Ingen känsel i tarmarna ? nej men runtom.. kör upp något i röven och säg att du inte känner något, i dare you.

Du har känsel någon cm upp i anus, mer specifikt under "dentate line". Som ett experiment: be valfi person att köra upp ett finger i röven på dig och sedan skrapa fingret mot din anusvägg. Säg sedan till när du känner att personen rör fingret mot väggen.
Citera
2018-06-26, 00:17
  #7
Medlem
Tack för svaren. kom fram till att det var nog bara muskel eller nervryckningar. Brukar vara lite hypokondrisk när det gäller mask i magen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback