Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 19:12
  #1
Medlem
Sweeper80s avatar
Vet någon vad det betyder när det på ett objekt jag köpte säger:

"Status: The cancellation is pending"

Jag har cancellerat föremål som köpare och har aldrig upplevt det här. På mitt Paypal-konto, som jag brukade betala för det med mitt bankkort, är statusen för mitt bidrag också "Pending".

Säljaren berättar via e-post att de har avbrutit ordern, gjort allt de kan och att det är Paypal som tar sin söta tid och betalar tillbaka pengarna. Men varje gång jag har betalat via betalkort, via Paypal, och avbrutit en order har återbetalningen skett genast. Det har aldrig hänt så här tidigare?

Jag brukar få ett e-postmeddelande från Ebay som bekräftar att säljaren har annullerat ordern, men jag har inte fått ett sådant e-postmeddelande i det här fallet. Inte heller finns det ett meddelande i min inkorg på mitt Ebay-konto, där jag också - vanligtvis - får ett meddelande om att säljaren har avbrutit ordern. Jag har också haft det här meddelandet i två dagar nu:

"The seller canceled your order and sent you a refund. We'll send an email confirmation soon"

Finns det inget mer - en knapp som de behöver trycka eller något - på säljarna slutar för att bekräfta avbokningen?

Finns det något jag kan göra?

Tack!
Citera
2018-06-23, 19:18
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Har aldrig behövt göra detta på Paypal då allt jag beställt levererats klanderfritt. Paypal lyder ju under KKL, men då det är en utländsk verksamhet kan det kanske krångla att hävda KKL. Då har jag löst det med dubbel säkerhet, dvs mitt svenska visa-kreditkort är alltså det jag betalar paypal med. Så jag har alltså KKL att hävda mot den svenska banken också, om paypal mot förmodan skulle krångla med ev. återbetalning. Men du har ett betalkort och inte ett kreditkort, kopplat till paypal om jag förstått saken rätt?
Citera
2018-06-23, 21:11
  #3
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har aldrig behövt göra detta på Paypal då allt jag beställt levererats klanderfritt. Paypal lyder ju under KKL, men då det är en utländsk verksamhet kan det kanske krångla att hävda KKL. Då har jag löst det med dubbel säkerhet, dvs mitt svenska visa-kreditkort är alltså det jag betalar paypal med. Så jag har alltså KKL att hävda mot den svenska banken också, om paypal mot förmodan skulle krångla med ev. återbetalning. Men du har ett betalkort och inte ett kreditkort, kopplat till paypal om jag förstått saken rätt?

Ja, det stämmer. Vad betyder det för det här fallet?

Och rent generellt: Är det bättre att jag byter från debitkort till kreditkort om jag handlar mycket på Ebay med Paypal?
Citera
2018-06-23, 21:15
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, det stämmer. Vad betyder det för det här fallet?

Och rent generellt: Är det bättre att jag byter från debitkort till kreditkort om jag handlar mycket på Ebay med Paypal?

Det ska normalt sett inte göra någon skillnad, då paypal "ska garantera" att du får pengarna tillbaka om något går fel, men med ett kreditkort är du skyddad av KKL i ett steg till om paypal skulle skita i din reklamation, vilket du inte är med ett debitkort/betalkort som dras direkt från ditt bankkonto.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback