Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 18:51
  #1
Medlem
borrizs avatar
Eftersom vi har en pälsdjursallergiker i familjen, så har en typ grekisk landsköldpadda blivit allt mer intressant. Eftersom barnen är 8 & 10 år så skulle det fungera.
Jag har börjat kolla på nätet och har förstått att landsköldpaddor inte är helt lätta att få tag i.


Kort sagt skulle jag uppskatta all information och alla erfarenheter
Citera
2018-06-23, 18:55
  #2
Medlem
Uninteresteds avatar
Vilken art? Det finns ett par att välja på...

Här är en av dom vanligaste.

https://www.terrariedjur.se/careshee...les/s_pardalis
Citera
2018-06-23, 18:59
  #3
Medlem
Tänk på att det är ett stort ansvar med ett husdjur och det är väldigt vanligt att barn tröttnar efter ett tag så det är alltid ni vuxna som har ansvar och som får fortsätta ta hand om det så ni får ju också ha intresse för det. Sköldpaddor kan ju bli väääldigt gamla också...bättre att ni ser om ni kan passa något djur i några veckor först och ser om hela familjen verkligen har intresset osv
Citera
2018-06-23, 19:06
  #4
Medlem
En barndomsvän hade en som då var ca 10 år de kunde bli nästan lika gamla som människor. Den kunde gå lös på sommaren under uppsikt och brukade äta maskrosor.
__________________
Senast redigerad av kenozoikum 2018-06-23 kl. 19:13. Anledning: stavning
Citera
2018-06-23, 19:21
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivert
Tänk på att det är ett stort ansvar med ett husdjur och det är väldigt vanligt att barn tröttnar efter ett tag så det är alltid ni vuxna som har ansvar och som får fortsätta ta hand om det så ni får ju också ha intresse för det. Sköldpaddor kan ju bli väääldigt gamla också...bättre att ni ser om ni kan passa något djur i några veckor först och ser om hela familjen verkligen har intresset osv
Tack för dina synpunkter
Det där med åldern passar bra.
Jag vuxit upp med hund, problemet är att en hund lever en relativt kort tid och jag klarar inte av att en hund blir sjuk och dör.
Citera
2018-06-23, 20:25
  #6
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivert
Tänk på att det är ett stort ansvar med ett husdjur och det är väldigt vanligt att barn tröttnar efter ett tag så det är alltid ni vuxna som har ansvar och som får fortsätta ta hand om det så ni får ju också ha intresse för det. Sköldpaddor kan ju bli väääldigt gamla också...bättre att ni ser om ni kan passa något djur i några veckor först och ser om hela familjen verkligen har intresset osv

Leopardsköldpaddan i länken kan ju bli 100+ år. Men det var kanske inte en sådan som TS tänkt sig.
__________________
Senast redigerad av Android2000 2018-06-23 kl. 20:28.
Citera
2018-06-24, 02:24
  #7
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Eftersom vi har en pälsdjursallergiker i familjen, så har en typ grekisk landsköldpadda blivit allt mer intressant. Eftersom barnen är 8 & 10 år så skulle det fungera.
Jag har börjat kolla på nätet och har förstått att landsköldpaddor inte är helt lätta att få tag i.


Kort sagt skulle jag uppskatta all information och alla erfarenheter

Jag är uppväxt med en landsköldpadda.

Det var 35-40 år sedan den dog, då var jag ca 10 år, så det här är vad jag minns:

Dess skal var 20-30 cm långt. Utseendemässigt påminnde den om leopardsköldpaddan (se länken), men det var inte den, utan någon annan art.

Jag minns ej namnet på arten, det var så länge sedan (min barndom på 70-talet). Men den var inköpt av mina föräldrar som vildfångad vuxen (på tidigt 60-talet) när det ännu var lagligt att sälja och hålla vilda djur som tamdjur. Försäljning av den arten förbjöds visst senare. Så just den är nog ändå inte aktuell för er.

Den åt mest sallad. Men även lite andra grönsaker. Tydligen skulle den få lite protein ibland enl veterinären som rekomenderade bläckfisk (ingen aning om varför?). Den hade inga tänder och försökte aldrig bita någon. När den blev rädd stoppade den in huvudet och benen i skalet. Den kunde tydligen vara utan mat i veckor utan problem. Det var dock aldrig något vi utsatte den för.

På sommaren kunde vi ta ut den i gräset. Den gillade maskrosblad mm. Men man var tvungen att stå bredvid den hela tiden. Dels hade vi ingen bur och ett koppel gick ej att använda då huvudet var lika brett som halsen. Dessutom kom kråkor och skator fram direkt om man ej stod bredvid.

Ibland badade vi den. Då stack den upp huvudet över vattenytan. När den sov stack den in huvudet och benen i skalet. Den brukade lägga sig i ett hörn någonstans under ett bord eller annat skyddar ställe. Som jag minns brukade den inte gå runt på nätterna.

Den var väldigt trevlig och snäll. Dock hade den en intelligens jämförbar med en fisk. Den lärde sig definitivt aldrig sitt namn och kände nog inte igen någon familjemedlem tror jag, men det är svårt att veta förståss. Den lärde sig aldrig hitta i bostaden.

Den försökte inte gå runt saker utan gick rakt på dem och försökte klättra över. (Undantaget väggar som den ej gick rakt in i.) Den gick t.ex. inte runt mina leksaker utan gick rakt på dem. Men då jag ställt upp alla mina tennsoldater på golvet och såg den komma mot dem lyfte jag bara upp sköldpaddan och snurrade den ett halvt varv så gick den tillbaka åt samma håll den kom ifrån, så smart var den. Det var bara att flytta på den då den var lika farlig och aggressiv som en krukväxt. Ibland när den gick rakt på något ramlade den uppochner och låg med skalet ner och fötterna upp i luften. Den klarade dock att vända sig själv genom att sprattla med fötterna och komma i gungning. (Fast oftast hjälpte man den ju.)

Fann den en plats i bostaden där solen lyste på golvet la den sig gärna där. Den promenerade annars mest runt på golvet och såg dum ut. När det var matdags bar man den till matskålen, eftersom den inte hittade dit själv. Men jag gillade den. Den var ball på något konstigt vis.

Som liten lekte jag ibland bil med den, då drog den i huvudet och benen. Det gillade dock inte mina föräldrar (och nog inte sköldpaddan heller).

Ibland gick den i dvala ett tag. Någon månad på vintern kanske? Jag minns ej riktigt tyvärr. En dag tyckte mina föräldrar att den inte rört sig på flera dagar (det var ej tid för dvala) och börjat lukta illa. De körde den till veterinären som konstaterade att den var död.

Jag kan inte påminna mig att den var ute och gick på nätterna. Den försökte aldrig tugga på något som inte var mat. Den sket direkt på golvet, små hårda bitar, typ större råttskit. Oftast sket den när den åt eller sov. Så då la man en tidning under den. När den drack vatten stack den ner hela huvudet i skålen, jag var alltid rädd att den skulle drunkna då den stod så i säkert en minut eller två. Den kunde inte klättra högre än en decimeter. Den hade några korta rätt mjuka klor på fötterna, inte så att de kunde rivas, men man hörde ibland när den gick på parkettgolvet. Den var helt stum och gav nog aldrig ifrån sig några läten. Den saknade som alla kräldjur öron och hörde nog inte så bra tror jag? Vad det nu spelade för roll när den inte förstod vad man sa ändå... Det var en hane, om det spelar någon roll för jag tror inte honorna skiljer sig åt?

Det är nog allt jag minns. Men fråga gärna, det är kanske något mer jag kommer ihåg?
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-06-24 kl. 02:29.
Citera
2018-06-26, 10:53
  #8
Medlem
Äppelkäcks avatar
Rätt skötta landsköldpaddor kan bli mycket gamla, ja. Tyvärr blir de flesta inte alls så gamla eftersom de behöver en lite varmare miljö än den vi kan bjuda dem på om de inte har tillgång till värmelampa mm och får rätt mat. Folk tror ofta att sköldpaddorna kan gå runt på golven och bo i ett hörn eller låda nånstans, men då lever de inte många år. Dragiga golv blir ofta döden för dem, ofta för at de blir kalla underifrån och får lunginflammation och matsmältningsrubbningar (som jämte inälvsparasiter är vanliga dödsorsaker) Har man sköldpaddan ute bör man hålla koll på den hela tiden, den kan gräva sig under staket och stängsel och försvinna förvånansvärt fort. En del gräver ner sig under någon buske eller i en komposthög och somnar där, det är inte säkert att de vaknar igen.

Rätt skötta är landsköldpaddor riktigt trivsamma, dock ser de dåligt kan de bitas MYCKET hårt om de tar fel på t.ex. ett barnfinger och en klöverblomma, jordgubbe eller morotsbit.
Citera
2018-06-26, 15:54
  #9
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Rätt skötta landsköldpaddor kan bli mycket gamla, ja. Tyvärr blir de flesta inte alls så gamla eftersom de behöver en lite varmare miljö än den vi kan bjuda dem på om de inte har tillgång till värmelampa mm och får rätt mat. Folk tror ofta att sköldpaddorna kan gå runt på golven och bo i ett hörn eller låda nånstans, men då lever de inte många år. Dragiga golv blir ofta döden för dem, ofta för at de blir kalla underifrån och får lunginflammation och matsmältningsrubbningar (som jämte inälvsparasiter är vanliga dödsorsaker) Har man sköldpaddan ute bör man hålla koll på den hela tiden, den kan gräva sig under staket och stängsel och försvinna förvånansvärt fort. En del gräver ner sig under någon buske eller i en komposthög och somnar där, det är inte säkert att de vaknar igen.

Rätt skötta är landsköldpaddor riktigt trivsamma, dock ser de dåligt kan de bitas MYCKET hårt om de tar fel på t.ex. ett barnfinger och en klöverblomma, jordgubbe eller morotsbit.

Fungerar det att ordna en sovplats med tygtäckt frigolit i botten under en värmelampa?
Skulle sköldisen öht ha någon vilja att gå dit?
Citera
2018-06-26, 16:16
  #10
Medlem
xfiler76s avatar
här kommer lite länkar... läs på ordentligt innan du bestämmer dig.

uppfödare
http://uppfodning.landskoldpaddor.se/
http://www.landskoldpaddor.se/
http://www.trumpeter.se/Thb.htm
http://www.landskoldpadda.se/

bra sida att handla grejor på samt det finns en del bra info där också
http://www.skoldpaddsgrejer.se/

fanns ett bra forum förr men det är nedlagt nu tyvärr....
har man en grek så bör man dvala dem också varje vinter(detta gäller vuxna)
vilket kan vara lite konstigt i början...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback