Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 18:27
  #1
Medlem
H4C35G36s avatar
Driver ett aktiebolag som går bra. För sju år sedan råkade jag använda upp hela aktiekapital och återställde det inte inom åtta månader så har sedan dess drivit aktiebolaget med personligt betalningsansvar.

Min fråga är nu, försvinner detta någon gång eller måste jag lägga ned det här bolaget och starta ett nytt?
Citera
2018-06-23, 19:04
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Driver ett aktiebolag som går bra. För sju år sedan råkade jag använda upp hela aktiekapital och återställde det inte inom åtta månader så har sedan dess drivit aktiebolaget med personligt betalningsansvar.

Min fråga är nu, försvinner detta någon gång eller måste jag lägga ned det här bolaget och starta ett nytt?

I Sverige är det så att ditt personliga betalningsansvar upphör för dig som person i det ögonblick när du dör, ditt betalningsansvar övertas då av ditt dödsbo.
Det är givetvis inte populärt i vissa läger att upplysa om detta: bankjuden och hans fränder i staten skall ha sitt i första hand sån är Sveriges lag.
Citera
2018-06-23, 19:10
  #3
Medlem
constants avatar
Hittade följande:
Citat:
Hur avslutar man en ansvarsperiod?
Om personligt ansvar har uppstått för styrelsen behöver detta inte vara för evigt. Genom att ta fram en ny kontrollbalansräkning som revideras (om bolaget har revisor) och behandlas på bolagstämma så kan ansvarsperioden upphöra, förutsatt att bolagets eget kapital i kontrollbalansräkningen uppgår till 100 % av aktiekapitalet. Detta innebär dock inte att det personliga ansvaret försvinner för skulder som uppstått under ansvarsperioden, utan endast att nya förpliktelser inte är förenade med personligt ansvar.
https://www.revideco.se/sa-slipper-d...ar-skulder-ab/
Citera
2018-06-24, 20:08
  #4
Medlem
Sonnenwendes avatar
Går det inte att göra en inkråmsförsäljning till ett nytt AB och sedan likvidera det gamla?
Citera
2018-06-25, 08:12
  #5
Medlem
Som constant skrev ovan upphör det personliga betalningsansvaret för nya skulder om du visar att hela aktiekapitalet är återställt genom ny kontrollbalansräkning och bolagsstämma. Det gäller dock endast skulder tagna efter stämman. Skulder som uppstått innan dess blir du inte av med.
Citera
2018-06-25, 08:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Går det inte att göra en inkråmsförsäljning till ett nytt AB och sedan likvidera det gamla?

Nej, han är fortfarande personligt ansvarig även om bolaget likvidera.
Citera
2018-06-25, 08:18
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, han är fortfarande personligt ansvarig även om bolaget likvidera.

Vilket inte torde vara några bekymmer om det finns medel att lösa skulderna. Finns det medel att lösa skulderna, så lös skulderna, och likvidera AB/lägg ner AB och starta nytt AB. (Eller fortsätt med AB:t, och gör som tidigare föreslagit, om AB:t har gott renommé och inarbetat namn).
Citera
2018-06-25, 10:54
  #8
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, han är fortfarande personligt ansvarig även om bolaget likvidera.
Även för det nya bolagets åtaganden?
Citera
2018-06-25, 11:37
  #9
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, han är fortfarande personligt ansvarig även om bolaget likvidera.
När skulderna är betalda finns det ingenting kvar att vara personligt ansvarig för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback