Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-06-24, 19:00
  #97
Medlem
Jo arbetsförmedlingen borde också kunna hjälpa till med att slussa in arbetslösa i såna kortare yrkesutbildningar och till lärlingsplatser o.s.v. Det är värdefullt för en del att få en ny chans och långsiktigt möjlighet till egen försörjning.

Men samtidigt vill jag minnas att det bara var några år sedan arbetslösa truckförare skolades om till butiksbiträden i stor skala. Tvärt om alltså. Väldigt stora lokala variationer är det. De många tidigare industrinedläggningarna i bruksorterna har resulterat i att en del truckförare blir arbetslösa och på andra håll är det stor tillväxt inom logistikbranschen. Inte alltid så lätt varken för den lille individen eller samhället att veta vilken häst (=utbildning) man ska satsa på.

Enstaka AGV:er försökte köra över mig/oss redan under 1980-talet. Men de blir väl troligen ännu vanligare i framtiden då de blir smartare. Och kanske blir AGV:erna även billigare, även små företag kan skaffa sånt. Truckförarna blir väl samtidigt AGV-operatörer och nån stackars jävel ska installera och underhålla alla givare, servon och datornätverk och annat skrot som nu tillkommer. Misstänker att en del av tekniken som vi dagligen läser om att det experimenteras med i självkörande bilar även implementeras i dessa lagersystem/truckar. Jobben försvinner inte helt och hållet alltså även om det effektiviseras en del.
Citera
2018-06-24, 19:09
  #98
Medlem
Och undersköterskor som också nämndes i trådstart är det väl alltid brist på överallt.
Citera
2018-06-24, 19:22
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
DEt här börjar bli smått komiskt...

1. I Sverige finns det runt 50 000 inaktiva legitimerade lärare som vägrar gå tillbaka till skolan om inte det görs väldigt omfattande ändringar i skolpolitiken. Då menar vi inte "kasta ut invandrare från klassrummet" utan seriöst felaktig förvaltningsjuridik och arbetsbörda.

2. Ingångslönen hos de enskilda är runt 30 000, du kan få lite mer. Snittlönen för lärare i allmänhet är definitivt inte 40 000. Sedan har SCB sedan flera år tillbaka rapporterat lönerna fel, då de tar med lärarlönelyft och förstelärarlön i löneberäkningen. Det är som att ta med provisionslön för säljare.

3. 40 000 och uppåt hittar du nästan bara på gymnasiet och sedan några enstaka gamla rävar i grundskolan som har jobbat i 20 år och har både förstelärare, lärarlönelyft och arvode för speciallärartjänst etc.

1. Ja

2. Stämde för ett par år sedan. Nu är det 30-38 som gäller beroende på var du jobbar.

3. Nej. Förvånansvärt många rävar som sitter på de lönerna även i grundskolan i knäckebrödhult.

Oavsett är det trams att hävda att problemet i skolan är lönerna. Att jobba på HM är attraktivt även om man tjänar 20k i månaden. Det handlar inte om lönen.
Citera
2018-06-24, 19:28
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Om SCB har räknat på det sättet får du länka. Citera gärna så jag slipper kolla själv. Tack

"En totalundersökning görs genom att vi samlar in svar från alla personer eller företag i den grupp som statistiken ska gälla."

Man väljer alltså INTE ut bara de med vissa kvalifikationer utan ALLA i yrket.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...-vi-statistik/

"I Lönesök hittar du månadslöner före skatt och uppräknade till heltid"

Dvs man räknar upp lågavlönade deltidare vilket drar ner snittet. Detta gäller nästan all lönestatistik i alla sektorer. Det finns många branscher där Scb ligger 20-30% under normen för heltid.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...ch/?lon=lärare

Jag har redan via länk presenterat att minst 33% av alla lärare är obehöriga och därmed har lägre lön.
__________________
Senast redigerad av flanders 2018-06-24 kl. 19:32.
Citera
2018-06-24, 19:38
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo arbetsförmedlingen borde också kunna hjälpa till med att slussa in arbetslösa i såna kortare yrkesutbildningar och till lärlingsplatser o.s.v. Det är värdefullt för en del att få en ny chans och långsiktigt möjlighet till egen försörjning.

Men samtidigt vill jag minnas att det bara var några år sedan arbetslösa truckförare skolades om till butiksbiträden i stor skala. Tvärt om alltså. Väldigt stora lokala variationer är det. De många tidigare industrinedläggningarna i bruksorterna har resulterat i att en del truckförare blir arbetslösa och på andra håll är det stor tillväxt inom logistikbranschen. Inte alltid så lätt varken för den lille individen eller samhället att veta vilken häst (=utbildning) man ska satsa på.

Enstaka AGV:er försökte köra över mig/oss redan under 1980-talet. Men de blir väl troligen ännu vanligare i framtiden då de blir smartare. Och kanske blir AGV:erna även billigare, även små företag kan skaffa sånt. Truckförarna blir väl samtidigt AGV-operatörer och nån stackars jävel ska installera och underhålla alla givare, servon och datornätverk och annat skrot som nu tillkommer. Misstänker att en del av tekniken som vi dagligen läser om att det experimenteras med i självkörande bilar även implementeras i dessa lagersystem/truckar. Jobben försvinner inte helt och hållet alltså även om det effektiviseras en del.

Hur fan kan man skola om någon till butiksbiträde? Jag satt i kassan på ICA genom hela min gymnasietid och delar av när jag pluggade på universitetet. Det är ett "icke-kvalificerat" arbete. Det kan bara arbetsförmedlingen som hitta på att du måste ha någon som helst utbildning för det. Det tillkommer alltid nya jobb - så är det. Jag tror inte det primära problemet är automatiseringen men outsourcing till tredje världen och överskott på arbetskraft genom invandring. Det finns en rätt bra bok av ekonomen Ian Fletcher där han diskuterar den här typen av problem. Den har en provocerande titel och är kanske inte mainstream men den är bra till som komplement till mer etablerad litteratur.

Citat:
This very readable book is aimed at both ordinary concerned citizens and people with a bit of sophistication about economics. It is a systematic examination of why free trade is slowly bleeding America's economy to death and what can be done about it. It explains in detail why the standard economic arguments free traders use all the time are false, and what kind of economic ideas - well within the grasp of the average American - justify protectionism instead. It examines the history and politics of free trade and explains how America came to adopt its present disastrous free trade policy. It looks at the breakdown of specific industries and how we can rebuild them and bring millions of high-paying jobs back to this country. It examines what's wrong with NAFTA, CAFTA, the WTO, and the proposed Trans-Pacific Partnership. It is sharply critical of the current establishment, but from a bipartisan point of view, so it should satisfy progressives, conservatives, and everyone in between. Unlike many past critiques of free trade, it is economically-literate; it also explains New Trade Theory, the hot new area of economics that critiques free trade.

https://www.amazon.com/Free-Trade-Do.../dp/0578079674

I tredje världen kostar arbetskraft nästan ingenting. Det är därför företagen har skeppat över jobb till bland annat Kina. I västvärlden där emot är arbetskraften dyr. Människor vill inte gärna bo i kåkstäder. Problemet är att på grund av det enorma befolkningsöverskottet finns det inte speciellt stor mening för företagen att sluta exportera jobb till utlandet. Däremot, om vi hindrade företag från att skeppa ut industrier skulle företagen tvingas att automatisera. Det skulle förvisso leda till färre jobb än under 1950-talets post-industrialism men vi skulle ha fler jobb än idag och det skulle vara bättre betalda jobb. Jag är inte en total motståndare till fri handel och outsourcing men han ger rätt många trovärdiga argument baserade på traditionell data. Han har en rätt bra föreläsning på Hillsdale College som är värd att titta på;

https://www.youtube.com/watch?v=g_XYaEtlLx4

Du kan applicera det han säger på Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Och undersköterskor som också nämndes i trådstart är det väl alltid brist på överallt.

Ja, det är det faktiskt. Är det så konstigt? Låga löner, dålig arbetsmiljö och efter ett yrkesliv har du en trasig kropp och knappt någon pension. Det är verkligen ett framtidsyrke. Trots det behöver vi undersköterskor. Det finns få yrkesgrupper som är illa behandlade som dem. Där har du en riktig kvinnofälla.


Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Redan nu håller t.ex. DB Schenker på att testa deras projekt med förarlösa dragbilar, men även det företaget har inte höga förhoppningar om att dessa dragbilar kommer att ta över Schenkers huvudsakliga uppgift att leverera gods. Dragbilarna kommer att köra inrikes mellan Schenkers olika terminaler, aldrig träffa kunder eller lasta/lossa.

Kan säga så här, du kommer aldrig att sätta en AGV på att lasta en lastbil! Hur skall AGVn kunna lastsäkra godset?

https://www.dbschenker.com/se-sv/om-...er-och-einride

Jag vet faktiskt inte. Jag har ingen koll. Automatiseringen kommer dock att ske allt eftersom. Din laptop hemma är en produkt som i princip dödat mängder av sekreterartjänster. Statistikprogrammen så som Matlab, Excel och SPSS har dödat mängder av tjänster för statistiker. Jag är dum som en dörrmatta och jag kan använda mig av de här programmen och producera statistiska beräkningar.
Citera
2018-06-24, 20:16
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Hur fan kan man skola om någon till butiksbiträde?

Bra fråga. Det handlade väl om att handeln för några år sedan sågs som det enda egentliga ljuset för de s.k. utsatta grupperna på arbetsmarknaden när regementen och industrier lades ner. Utbildning blir det inte i egentlig mening i sådana fall utan det är mer arbetsträning/praktik. Naturligtvis ibland risk att blondinen som tagit sabbatsår mellan gymnasium och universitet är mer lämpad butiksjobbet än den gamle industriarbetaren som slavar åt AF dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, det är det faktiskt. Är det så konstigt? Låga löner, dålig arbetsmiljö och efter ett yrkesliv har du en trasig kropp och knappt någon pension. Det är verkligen ett framtidsyrke. Trots det behöver vi undersköterskor. Det finns få yrkesgrupper som är illa behandlade som dem. Där har du en riktig kvinnofälla.


Jo usk:a är nog ganska tufft. Eftersom det är krävande att jobba med människor på det viset, tror jag. Men om schemaläggningen funkar och det görs tillräckliga investeringar på arbetsplatsen m.m. så borde det inte vara ett helt värdelöst jobb trots allt om man har talangen för det.

I övrigt så håller jag med om delar av det övriga i inlägget ovan som jag nu inte citerat. Men det där med fri handel eller ej får hårklyvas i annan tråd.

Om det är temporär brist på grävmaskinister p.g.a. att det byggs mycket just nu så är det ju även lämpligt att statistikerna skriver om det i dagstidningen så vi vet vad vi ska utbilda oss till.
Citera
2018-06-24, 23:34
  #103
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De flesta lager. Eller tror du att det går att per automatik lasta/lossa en lastbil? Hur ska AGV:n veta vilka varor du skall plocka?

AGV kan bara flytta pallar från A till B, inget annat.

Ja på Amazons huvudlager så fungerar det redan nu så varför skulle inte andra klara det inom en snar framtid?

AGV'n får givetvis en beställning skickad till sig och så vet den vad som skall plockas. Då åker den till rätt hylla och där laster en robot på AGV'n (om den inte lastar själv). Sen åker AGV'n till lastbilen och lastar av den. Sen tar en lastbilslastare över och lastar lastbilen på smartast sätt.

Busenkelt.
Citera
2018-06-25, 06:40
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Bra fråga. Det handlade väl om att handeln för några år sedan sågs som det enda egentliga ljuset för de s.k. utsatta grupperna på arbetsmarknaden när regementen och industrier lades ner. Utbildning blir det inte i egentlig mening i sådana fall utan det är mer arbetsträning/praktik. Naturligtvis ibland risk att blondinen som tagit sabbatsår mellan gymnasium och universitet är mer lämpad butiksjobbet än den gamle industriarbetaren som slavar åt AF dock.



Jo usk:a är nog ganska tufft. Eftersom det är krävande att jobba med människor på det viset, tror jag. Men om schemaläggningen funkar och det görs tillräckliga investeringar på arbetsplatsen m.m. så borde det inte vara ett helt värdelöst jobb trots allt om man har talangen för det.

I övrigt så håller jag med om delar av det övriga i inlägget ovan som jag nu inte citerat. Men det där med fri handel eller ej får hårklyvas i annan tråd.

Om det är temporär brist på grävmaskinister p.g.a. att det byggs mycket just nu så är det ju även lämpligt att statistikerna skriver om det i dagstidningen så vi vet vad vi ska utbilda oss till.

RUT-jobben skulle faktiskt kunna fylla många av de "utsattas" arbetslöshet. Men sossarna föraktar ju sådana jobb och har hellre folk på bidrag.
Citera
2018-06-25, 19:44
  #105
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det skulle nog passa men det är väl inget yrke direkt?

Faktiskt en väldigt rolig kommentar.
Citera
2020-01-20, 04:42
  #106
Medlem
Generalanderssons avatar
Hade gillat att se Magdalena i en truck där hon lastar en lastbil eller hantera en 8 tons grävmaskin..
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback