Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-23, 17:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Du lägger en värmekabel i vattnet runt båten. PÅ sätt ser du till att vattnet inte fryser till is runt båten.


Kanske inte så populärt i gästhamnen att ha en massa bajskolvar runt båten,, för övrigt har man ofta en strömvirvlare under båten, men jag tror inte det heller fungerar för toa, för övrigt är det förbjudet.

Hamnen stänger ofta bajstömningen på vintern eller också kommer man inte åt den
Citera
2018-06-23, 17:53
  #14
Medlem
Köp en förbränningstoa så är skit problemet löst. Värmepump ger dig värme kanske man kan köra bergvärme med sjökasset dyrt dock.
__________________
Senast redigerad av KebabBorje 2018-06-23 kl. 17:57.
Citera
2018-06-23, 18:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det förutsätter två saker: dels att du har tillgång till (enormt mycket) el, och att båten ligger någorlunda lång söderut. Där jag bor skulle du inte kunna hålla vattnet isfritt en vanlig vinter med mindre än gissningsvis 50KW, dygnet runt. Det är så pass mycket att det helt enkelt inte går att lösa på något annat sätt än med tillgång till vanliga elnätet.


Min gissningen på 50KW för att hålla isfritt runt en båt i vatten bottnar i att med en kupévärmare på 2KW som går 3 timmar innan man sätter sig i bilen för att köra så är kupén fortfarande iskall, om vintern är kall nog.

Att du har tillgång till det vanliga elnätet/landel om du ska bo året runt ser jag som en förutsättning. Hur ska annars kunna bo på båt utan el och värme?

Om åretruntboende på båtar i tex sthlm låter isen frysa till runt båten vet jag ej.Det kanske går, vad vet jag. Borde det inte skapa ganska så stora krafter mot båtskrov? Vi får väl se om någon bor året runt kommer att skriva här, så får vi se och reda ut vad som gäller.
Citera
2018-06-23, 18:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kanske inte så populärt i gästhamnen att ha en massa bajskolvar runt båten,, för övrigt har man ofta en strömvirvlare under båten, men jag tror inte det heller fungerar för toa, för övrigt är det förbjudet.

Hamnen stänger ofta bajstömningen på vintern eller också kommer man inte åt den

En elkabel ska väl tilläggas.

Åretruntbåtar ligger väl inte i vanliga gästhamnar? Bara kolla i sthlm tex.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-23 kl. 18:39.
Citera
2018-06-23, 19:08
  #17
Medlem
Om att ha båten i sjön, även vintertid:

– Tänk också på att hålla båten frostfri inombords, att frostskydda alla vattenfilter, kulventiler, genomföringar, slangar, pumpar, ledningar, färskvattensystemet och andra delar som riskerar att frysa. Sen måste också vattnet runt båten hållas isfritt.

Annars gäller inte försäkringen.

http://www.batliv.se/2015/10/02/article9691/
Citera
2018-06-23, 19:15
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-DYS
Jag har inga större anspråk på livet, bor vid kusten.
Har lite pengar nu som jag vill sätta i en bostad till mig själv, tänkte en båt.
Behöver ju inte vara något märkvärdigt, tänkte typ en motorseglare. Kommer nog mest ligga med den i hamn, och även om jag behöver ta upp den till vintern vill jag fortfarande kunna bo där på ett hyfsat behagligt sätt. Jag har ca: 200k att röra mig med, vad kan jag förvänta mig att få? Såhär års har man hört att man kan göra bra affärer på båtar.
Men det jag egentligen vill ha är tips, trix och bra ideer, någon med erfarenhet av åretruntboende i en båt? Eller någon som kan berätta för mig alla risker med att köpa båt och vad man ska ha koll på extra noga när man köper en.
Eller kanske bara helt enkelt förklara för mig att det inte är någon bra ide, men känner flera som lever på samma/liknande vis.
All info välkomnas.

Det viktigaste för att att bo med en båt året runt och slippa att ta upp den och byta ställe under vintern, är att köpa en plåtbåt. Lycka till och jag gillar din ide men som andra har sagt så är 200k lite lite för att ha det BRA.
Citera
2018-06-23, 21:06
  #19
Medlem
EU-DYSs avatar
Ursäkta om jag inte orkar citera.
Min plan nu är att köpa en så kallad flytande sommarstuga, sen får man väl räkna med vissa bekväma problem, men så är det alltid att leva alternativt. Men jag kommer ha tillgång att tvätta och duscha runt om där jag kommer vara, så det är egentligen inget problem. Fast det hade ju varit gött med en egen dusch såklart...
Man kanske får investera att bo i båten på vintern och hyra en plats i en uppvärmd hall, känns kanske som det mest ekonomiska...
Men jag hittade en båt med mycket utrymme och som ska fungera bra, aningen spartansk, men jag kommer endast spendera halva min budget på den, så då har man pengar till att pilla och fixa. Det är mest interiörgrejers som fattas, och inget avancerat så.
Citera
2018-06-24, 14:45
  #20
Medlem
Leta efter husbåt istället. Då är boendet över vattenytan med allt vad det innebär. Ofta lättare att isolera. Plus mer utrymme.
Dock kanske inte så vacker......
Citera
2018-06-24, 16:00
  #21
Medlem
Köp en husvagnsbåt den modellen som tillverkats här i Sverige på 60-80 talet liknar jänkarnas Seacamper, finns en ute på blocket, just den förlängdes vid tillverkningen och gjordes spetsnos övriga är trubbnosiga. Rejäla båtar byggda i aluminium mer som in husvagn invändigt med generösa mått. Flatbottnad men med 3 st längsgående kölar som är jämnhöjd dvs tröttnar du att ligga i sjön drar du upp den på isen eller stranden och den ligger inte och vippar som vanliga v formade båtar.
__________________
Senast redigerad av nikitalord 2018-06-24 kl. 16:18.
Citera
2018-06-24, 18:17
  #22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Är nog denna badanka som avses i föregående inlägg:
https://www.blocket.se/helsingborg/Bat_79019440.htm
Citera
2018-06-29, 01:51
  #23
Medlem
Bo året runt i sverige känns helfel. Går aäkert i södra Sverige typ skåne och västkusten.

Ta båten till medelhavet istället och lev billigt. Marocko är ju inte helt fel tex och du skulle lätt klara dig med en båt för typ 40 k.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback