Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 06:31
  #1
Medlem
knullungen33s avatar
Hej,

Fick problem med en kund (ej svensk) som inte kunde betala på annat vis, så nödlösning blev Payoneer. Öppnade ett konto (i mitt namn) och fick ett tillhörande Mastercard debit. Det handlar om en mindre summa om ca. 6000 USD.

Har ej använt kortet i Sverige och kommer inte göra. Vet att utländska kort flaggas i svenska bankomater. Men, jag åker till Spanien på lite semester snart och funderar på hur det fungerar då? Om jag tar ut €5000 i olika bankomater spritt över säg, två veckor. Minskar det risken för att svenska skattmasen kommer efter en? Eller blir de informerade av Spanien att kort med mitt namn på använts? Skatteverket måste väl förvisso gå genom Payoneer och begära ut uppgifter på ett kort som använts i Spanien. Mitt namn är vanligt som fan, ska tilläggas. Kan Skatteverket se att det är en svensk eller loggas bara namnet på kortet i bankomaten? Tanken är att detta är en engångsföreteelse och kontot på Payoneer avslutas efteråt.

Vad tror ni? Hjälp en paranoid man.

Trevlig helg på er!
Citera
2018-06-23, 07:10
  #2
Medlem
Det är inget Skatteverket reagerar på. Däremot är väl uttag begränsat till €1500 per 14-dagars-period och kostar dig 3% i uttagsavgift om du använder deras MC.
Citera
2018-06-23, 08:44
  #3
Medlem
knullungen33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inget Skatteverket reagerar på. Däremot är väl uttag begränsat till €1500 per 14-dagars-period och kostar dig 3% i uttagsavgift om du använder deras MC.
Oj, är det så? Läste bara här att daglig ATM limit var $5000. Är det någonting jag missar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback