Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-23, 05:45
  #1
Medlem
Halloj!

Vi, två pers, har ett nystartat AB.
Utöver aktiekapitalet har vi jobbat och fakturerat ca. 180k senaste månaden. Efter lite investeringar så har vi en kista på ca. 200k kvar. Förväntad omsättning i år är drygt 100000 och vinsten lär ligga nånstans kring minimum 600k (vi planerar att inte göra några uttag)

Vi skulle kunna casha en arbetsbil, men det är inte vettigt någonstans. Alla fördelar med leasing för oss.

Då vi dock är nytt AB lär vi ju inte få leasa, ens wn bättre beg. Bil.

Tror ni det räcker att hålla ut med våran skruttbil till efter årsbokslutet etc. Eller behöver vi hela nästa år med?

Vi behöver verkligen ett nytt fordon, då nuvarande är en privatägd kärra som rullar på ren nåder.
Citera
2018-06-23, 06:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teslanol
Halloj!

Vi, två pers, har ett nystartat AB.
Utöver aktiekapitalet har vi jobbat och fakturerat ca. 180k senaste månaden. Efter lite investeringar så har vi en kista på ca. 200k kvar. Förväntad omsättning i år är drygt 100000 och vinsten lär ligga nånstans kring minimum 600k (vi planerar att inte göra några uttag)

Vi skulle kunna casha en arbetsbil, men det är inte vettigt någonstans. Alla fördelar med leasing för oss.

Då vi dock är nytt AB lär vi ju inte få leasa, ens wn bättre beg. Bil.

Tror ni det räcker att hålla ut med våran skruttbil till efter årsbokslutet etc. Eller behöver vi hela nästa år med?

Vi behöver verkligen ett nytt fordon, då nuvarande är en privatägd kärra som rullar på ren nåder.

Tar ni inte ut någon lön?
Citera
2018-06-23, 07:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Tar ni inte ut någon lön?

Nej, de planerar ju inga uttag står det ju?
Citera
2018-06-23, 07:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Tar ni inte ut någon lön?

Tar inte ut någonting nej.

Vi har ingångna avtal på ca 800k just nu, men något mer kan tillkomma. Vi lär dock invrstera en del i div försäkringar, marknadsföring, lite mer hårdvara och lite sådant. Förväntad onsättning är runt 1 000000 som sagt, men det kan ju slå lite, nått projekt kanske inte blir av trots ingångna avtal.

Men lön behöver vi ej ta ut i år.
Citera
2018-06-23, 08:14
  #5
Medlem
Vilka fördelar ser du med leasing bortsett från att slippa binda kapital?

Du lämnar ju fordonet som säkerhet dvs du äger inte den. Så osäkerheten att bolaget är nystartat går ju att lösa med en större kontantinsats. Det enklaste är ju att ringa runt till bilfirmor och lyssna.
Går ju också att höra med er bank, dom har ju svart på vitt vad ni drar in.

Om jag får vara lite dryg så låter det som ni skulle behöva en revisor.
Citera
2018-06-23, 08:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Vilka fördelar ser du med leasing bortsett från att slippa binda kapital?

Du lämnar ju fordonet som säkerhet dvs du äger inte den. Så osäkerheten att bolaget är nystartat går ju att lösa med en större kontantinsats. Det enklaste är ju att ringa runt till bilfirmor och lyssna.
Går ju också att höra med er bank, dom har ju svart på vitt vad ni drar in.

Om jag får vara lite dryg så låter det som ni skulle behöva en revisor.


Även vid leasing får du lyfta hela momsen, utan att binda kapital. Att binda kapital är inte bra någonstans nu, varesig skattemässigt eller företagsekonomiskt - just enligt vår revisor.

Och vår nuvarande bank gör inga leasing avtal, svaret där är precis som från vår revisor, att det är helt upp till vilka bilfirman har med att göra, och att det kan variera.

Därför frågar jag här efter era erfarenheter, vad ni som leasat transportbil till företaget i början har gjort.
Citera
2018-06-23, 08:58
  #7
Medlem
Visa bilfirman lite papper på affärer som ska ske så är de nog inga problem.

Som nån skrev innan så används ju bilen som säkerhet å de vill ju sälja bilar. Blir nog inga problem.
Citera
2018-06-23, 09:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teslanol
Även vid leasing får du lyfta hela momsen, utan att binda kapital. Att binda kapital är inte bra någonstans nu, varesig skattemässigt eller företagsekonomiskt - just enligt vår revisor.

Och vår nuvarande bank gör inga leasing avtal, svaret där är precis som från vår revisor, att det är helt upp till vilka bilfirman har med att göra, och att det kan variera.

Därför frågar jag här efter era erfarenheter, vad ni som leasat transportbil till företaget i början har gjort.

För flertalet företag får momsen lyftas till hälften vid leasing och inte alls vid kontantköp. Om detta gäller ts' bolag vet vi inte eftersom det ej uppges bransch eller om det rör sig om en lastbil med flak, då blir det annorlunda.
Citera
2018-06-23, 09:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Vilka fördelar ser du med leasing bortsett från att slippa binda kapital?

Du lämnar ju fordonet som säkerhet dvs du äger inte den. Så osäkerheten att bolaget är nystartat går ju att lösa med en större kontantinsats. Det enklaste är ju att ringa runt till bilfirmor och lyssna.
Går ju också att höra med er bank, dom har ju svart på vitt vad ni drar in.

Om jag får vara lite dryg så låter det som ni skulle behöva en revisor.

Största fördelen med leasing lär vara annorlunda momsregler än om bilen köps. Kontantinsats brukar man ha vid avbetalningsköp, vid leasing däremot en första förhöjd hyra.
Ser inget i deras upplägg, av det lilla som framgår, som skulle motivera en revisor, de kommer inte upp till den gräns när sådan krävs heller, revisorskravet för AB är ju borta sedan ett antal år.
Däremot kanske lämpligt med en redovisningskonsult som är tillhjälplig vid bokslut, men det var inte vad tråden handlade om.
Citera
2018-06-23, 09:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teslanol
Även vid leasing får du lyfta hela momsen, utan att binda kapital. Att binda kapital är inte bra någonstans nu, varesig skattemässigt eller företagsekonomiskt - just enligt vår revisor.

Och vår nuvarande bank gör inga leasing avtal, svaret där är precis som från vår revisor, att det är helt upp till vilka bilfirman har med att göra, och att det kan variera.

Därför frågar jag här efter era erfarenheter, vad ni som leasat transportbil till företaget i början har gjort.

När jag startade var det inga problem med leasing men det var lite andra förutsättningar än de ni har.

Men lyssna med bilfirman som har fordonet ni vill ha. Blir det problem kan man ju fråga om ett provisoriskt bokslut med revisor kan hjälpa saken. Annars får ni väl köpa en bättre begagnad tills ni fått bokslut för första osv.

Jag ser egentligen inget problem köpa en begagnad eftersom ni ju enligt dig har pengarna. Köper ni rätt sorts fordon är ju moms avdragbart både från handlare och andra momsregistrerade bolag i Sverige.

Kan ju tycka att det låter lite muppigt av er revisor att snacka om att binda kapital under dessa förutsättningar.

Sedan svara du ju själv på frågan du ställde i ts. Jag vet inte riktigt hur du ska bli hjälpt med att någon annan på okänd ort med okänd bilhandlare och kanske t.o.m okänt år har gjort någon affär med nytt bolag.

Vi kan ju också misstänka att dom kollar er privata ekonomiska status dvs om ni tidigare har haft inkomster och eventuella betalningsanmärkningar.
Har ni dålig historik där kan det bli problem även i ett bolag som kan visa upp siffror. Jag kan ju säga så mycket som att jag anar ugglor i mossen, men jag tar inte upp det och känner att jag inte har mer att tillföra här och önskar er lycka till.
Citera
2018-06-23, 09:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teslanol
Halloj!

Vi, två pers, har ett nystartat AB.
Utöver aktiekapitalet har vi jobbat och fakturerat ca. 180k senaste månaden. Efter lite investeringar så har vi en kista på ca. 200k kvar. Förväntad omsättning i år är drygt 100000 och vinsten lär ligga nånstans kring minimum 600k (vi planerar att inte göra några uttag)

Vi skulle kunna casha en arbetsbil, men det är inte vettigt någonstans. Alla fördelar med leasing för oss.

Då vi dock är nytt AB lär vi ju inte få leasa, ens wn bättre beg. Bil.

Tror ni det räcker att hålla ut med våran skruttbil till efter årsbokslutet etc. Eller behöver vi hela nästa år med?

Vi behöver verkligen ett nytt fordon, då nuvarande är en privatägd kärra som rullar på ren nåder.
Det bör inte vara några problem att leasa, men kan kräva en personlig borgen.
Vad typ av bil är det ni tänker er? Ny eller begagnad? Personbil/lastbil/skåpbil?
Vad är orsaken till att ni inte tar ut vare sig lön eller utdelning? Blir ju bolagsskatt på överskottet, alltså då givetvis även det som borde ha varit lön.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2018-06-23 kl. 09:46.
Citera
2018-06-23, 09:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Visa bilfirman lite papper på affärer som ska ske så är de nog inga problem.

Som nån skrev innan så används ju bilen som säkerhet å de vill ju sälja bilar. Blir nog inga problem.
Det är mycket sällan bilföretaget även är leasinggivare, det är någon samarbetspartner, alltså ett finansbolag, som tillhandahåller den tjänsten, därmed avgör bilfirman inge om vad som krävs för att få ett leasingavtal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback