Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-24, 19:50
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Struntprat. Japan har en stigande BNP per capita. (Capita minskar och BNP ökar om än långsamt.) Sverige har haft en fallande BNP per capita sedan 2007 (från 53000 Dollar till 51000 dollar.)

Bättre att vara färre när rikedomar ska delas.

Om man ser det så selektivt. De flesta länder har dock haft en haltande BNP/capita tillväxt sedan finanskrisen. Sverige har inte gått sämre än de flesta andra västländer. Då kan jag ju också passa på tillägga att dina siffror är för 2016. Ser man det för 2015 så var Japans BNP/capita lägre än den var 2007. Och markant lägre än det var 1995. Medan Sverige sedan 1995 haft cirka 50% högre BNP/capita.

Rätt lustigt tänka sig att Japan 1995 hade en BNP/capita som var cirka 50% högre än vad Sverige hade då. Jag tror den var högst i världen just då.

Med det sagt kanske Japan kan förbättra sin välfärd utan massinvandring men jag tror det blir svårt - de behöver åtminstone tillfälliga arbetare. T.o.m. Island har tagit in ganska många polacker. Och Japan har brist på arbetskraft.
Citera
2018-06-24, 21:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om man ser det så selektivt. De flesta länder har dock haft en haltande BNP/capita tillväxt sedan finanskrisen. Sverige har inte gått sämre än de flesta andra västländer. Då kan jag ju också passa på tillägga att dina siffror är för 2016. Ser man det för 2015 så var Japans BNP/capita lägre än den var 2007. Och markant lägre än det var 1995. Medan Sverige sedan 1995 haft cirka 50% högre BNP/capita.

Rätt lustigt tänka sig att Japan 1995 hade en BNP/capita som var cirka 50% högre än vad Sverige hade då. Jag tror den var högst i världen just då.

Med det sagt kanske Japan kan förbättra sin välfärd utan massinvandring men jag tror det blir svårt - de behöver åtminstone tillfälliga arbetare. T.o.m. Island har tagit in ganska många polacker. Och Japan har brist på arbetskraft.

Japanerna jobbar ju mycket med automatisering vilket andra utvecklade länder också gör.

Innan man bestämmer sig för en liberalare arbetskraftsinvandring kan man börja med att fråga sig vem som vinner på den. Brist på arbetskraft kan gynna både arbetskraften och teknikutvecklingen.

Hur nödvändig var jobbinvandringen till Sverige fram till oljekrisen? Industrins rationalisering kom ändå och folk blev arbetslösa.

DN verkar köra med ett narrativ att befolkning och arbetskraft måste öka i volym. Varför då?
Citera
2018-06-28, 16:13
  #39
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om man ser det så selektivt. De flesta länder har dock haft en haltande BNP/capita tillväxt sedan finanskrisen. Sverige har inte gått sämre än de flesta andra västländer. Då kan jag ju också passa på tillägga att dina siffror är för 2016. Ser man det för 2015 så var Japans BNP/capita lägre än den var 2007. Och markant lägre än det var 1995. Medan Sverige sedan 1995 haft cirka 50% högre BNP/capita.

Rätt lustigt tänka sig att Japan 1995 hade en BNP/capita som var cirka 50% högre än vad Sverige hade då. Jag tror den var högst i världen just då.

Med det sagt kanske Japan kan förbättra sin välfärd utan massinvandring men jag tror det blir svårt - de behöver åtminstone tillfälliga arbetare. T.o.m. Island har tagit in ganska många polacker. Och Japan har brist på arbetskraft.

Alla fucking länder har brist på kompetent arbetskraft.

Idiot.
Citera
2018-06-28, 16:14
  #40
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Japanerna jobbar ju mycket med automatisering vilket andra utvecklade länder också gör.

Innan man bestämmer sig för en liberalare arbetskraftsinvandring kan man börja med att fråga sig vem som vinner på den. Brist på arbetskraft kan gynna både arbetskraften och teknikutvecklingen.

Hur nödvändig var jobbinvandringen till Sverige fram till oljekrisen? Industrins rationalisering kom ändå och folk blev arbetslösa.

DN verkar köra med ett narrativ att befolkning och arbetskraft måste öka i volym. Varför då?

Därför att Wollo får pröjs för det.
Citera
2018-06-28, 17:45
  #41
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Sverige har inte gått sämre än de flesta andra västländer.

Hur vet du det? Jag accepterar själv inga tillväxtsiffror där inflationen beräknats med KPI. Då ser det bra ut utan att vara bra. Då är det bara ogrundad propaganda.
Citera
2018-06-29, 18:31
  #42
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Kallas Kodokushi eller Lonely Death, tyvärr ett ganska vanligt fenomen i Japan med ca. 2000 rapporteringar per år.
Vi borde ha fler än 2000per år i sverige. Senast i våras hörde jag om en ytlig bekant som låg död tills hon började lukta. Är knappast någon ovanlig historia i Sverige.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback