Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 05:23
  #1
Medlem
Min första tanke som slog mig när jag läste denna nyheten en vecka sedan, undrade jag vad för sorts perverterade människor låter det gå så här långt.

Citat:
Den blodige mannen lämnades ensam i tio timmar på akuten i Lund, naken och utan vatten eller mat. Han avled senare. Nu riktar Ivo hård kritik mot sjukhuset.

Det var i februari 2016 som den äldre mannen kom in till akuten. Mannen hade slagit sig i huvudet och ska ha varit både blodig och nerkyld samt hade feber.

Han led redan av diabetes, kol och högt blodtryck.

Enligt mannen dotter så ska det ha varit en kaosartad situation på avdelningen, med ett stort antal patienter som behövde vård.

På grund av platsbrist så fick pappan stanna på akutmottagningen. Där låg mannen i tio timmar, utan vatten, mat eller kläder på underkroppen. Han ska även ha legat i en korridor en längre tid.

Mannen ska ha fått vända på sig i sängen vid ett enda tillfälle under tiden på akuten.

Han flyttades sedan till sjukhuset i Kristianstad, tio mil bort, där personalen reagerade starkt på hans tillstånd. Mannen avled dagen efter på grund av hjärtstopp.

Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) hård kritik mot akuten i Lund och skriver att personalen på sjukhuset inte visade patienten tillräcklig ”omtanke och respekt”.

Akuten har enligt myndigheten brustit i sin vård av mannen, både gällande omvårdnad och behandling, samt i transporten till sjukhuset i Kristianstad.

– Min far var läkare, ägnade sitt liv åt att verkligen bry sig om sina patienter. Det är smärtsamt att tänka på hur han själv behandlades, skriver dottern i sin anmälan till Ivo.

Referenser:

http://www.skd.se/2018/06/15/lamnade...-i-tio-timmar/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...ter-patientdod

http://www.friatider.se/90-rig-man-l...ler-vatten-dog

Frågeställningar:

- Undermålig vård i ett av världens mest utvecklade länder, frågan lyder, betalar svenskarna för lite i skatt? Kan svenskarna möjligtvis istället tänkas betala 50-60% i skatt för att få adekvat vård, eller skulle dom 10-20% extra försvinna i ett tomt hål och inte göra någon nytta alls?.

- Då det inte är första gången vi ser vanvård som denna, är det inte så att all sjukhus personal på något vis har ansvar för detta, då det obehindrat får fortsätta? Är svenskarna även för fega för att göra något åt det?

- Tycker ni att bilden av sveriges sjukvård stämmer överens med socialminister Annika Strandhäll's?
Citera
2018-06-23, 09:42
  #2
Medlem
Ultrasmisks avatar
Alltså värsta historien någonsin! att han själv var läkare och behandlades så illa av sina kollegor beskriver verkligen att det har gått för långt på alla sätt och vis inom svensk vård.

Blir det ingen presskonferens från regeringens sida där de kan kungöra att vi har "utmaningar" framför oss men att vi fortfarande har världens bästa sjukvård ?
Citera
2018-06-24, 11:29
  #3
Medlem
Politikerna lever på en annan planet om de anser att vi har världens bästa sjukvård, sjukvården i Sverige kan närapå jämföras med valfritt Uland. Folk dör i väntan på att få sjukvård, folk som är i behov av aktusjukvård körs hem utan att få någon vård då läkarna anser att Alvedon är den bästa lösningen.

Vilket europeiskt land har garanterat bättre sjukvård än vad Sverige har. Här är merparten av alla skattepengar avsatta till invandringen och bidrag till andra länder, svensken skall inte få ta del av något.

Men hur många politiker är det som använder sig av den allmänna sjukvården kan man fråga sig, skulle tro att de använder sig av privat sjukvård då de har råd att bekosta sig detta och skulle de någon gång använda sig av den allmänna sjukvården så går de före både dig och mig i kö och får den bästa vården, skulle även tro att det är dina och mina skattepengar som bekostar deras privata sjukvård.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback