Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 01:24
  #1
Medlem
Jag har funderat lite på hur lokala restauranger gör när de vill designa om menyer, skyltar eller flyers? Jag har börjat frilansa lite och undrar om det är värt att ta kontakt med restauranger som verkar vara i behov av lite uppfräschning? Eller vänder de sig oftast till reklambyråer?
Citera
2018-06-23, 01:59
  #2
Medlem
Dom allra flesta använder sig av någon av de befintliga mallarna i Word och är nog dessvärre inte villiga att betala ett öre för att få "snyggare menyer" skulle jag tro.
Citera
2018-06-23, 02:28
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Jag är något av en Grammar Nazi så jag drar mig inte för att påpeka i alla fall felaktigheter i menyer och skyltar och brukar erbjuda mig att lösa problemen för en måltid. Det är föga förvånande få som nappar. "Vad då särskrivet?" och liknande saker är vad jag får till svar. Jag personligen hade tyckt .det vet vore sjukt pinsamt om jag var krögare och mötes av en skylt med "Lunch erbjudande" eller liknande utanför. Men Kitchen Nightmares och Kniven mot Strupen har lärt mig att många krögare inte fattar att såna detaljer är viktiga.
Citera
2018-06-23, 03:39
  #4
Medlem
De flesta som jag känner till anlitar en reklambyrå. Det kan handla om allt från att skapa och designa det utåtriktade konceptet, till att ge menyerna en grafisk form.
Citera
2018-06-30, 09:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är något av en Grammar Nazi så jag drar mig inte för att påpeka i alla fall felaktigheter i menyer och skyltar och brukar erbjuda mig att lösa problemen för en måltid. Det är föga förvånande få som nappar. "Vad då särskrivet?" och liknande saker är vad jag får till svar. Jag personligen hade tyckt .det vet vore sjukt pinsamt om jag var krögare och mötes av en skylt med "Lunch erbjudande" eller liknande utanför. Men Kitchen Nightmares och Kniven mot Strupen har lärt mig att många krögare inte fattar att såna detaljer är viktiga.
Jag förstår att de tvekar - din meningsbyggnad lämnar en del övrigt att önska...

Gissningsvis använder de sig av någon "förmåga" inom den närmsta kretsen. Deras verksamhet står och faller inte med designenen på menyn. Däremot skulle jag tro att det spelar större roll när man kommer upp i klass. Man förväntar sig en bättre designad meny om den ska presenteras på linneduk.
Citera
2018-10-01, 21:41
  #6
Medlem
De använder någon vän eller så som är hyfsat ok på det grafiska. Kusinens barn som fått photoshop i skolan eller nått.

De seriösare restaurangerna använder en reklambyrå eller kanske en bekant som arbetar som formgivare.

Jag vet, jag har gjort material till olika nivåer av restauranger.
Citera
2018-11-08, 23:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är något av en Grammar Nazi så jag drar mig inte för att påpeka i alla fall felaktigheter i menyer och skyltar och brukar erbjuda mig att lösa problemen för en måltid. Det är föga förvånande få som nappar. "Vad då särskrivet?" och liknande saker är vad jag får till svar. Jag personligen hade tyckt .det vet vore sjukt pinsamt om jag var krögare och mötes av en skylt med "Lunch erbjudande" eller liknande utanför. Men Kitchen Nightmares och Kniven mot Strupen har lärt mig att många krögare inte fattar att såna detaljer är viktiga.
Håller med dig. Men problemet är bredare. Vad kräver du av folk som missat sin skoltid? Just därför att de allra flesta har missat skoltiden (jag menar inte närvaron, utan det verkliga pluggandet), som alla är vana vid särskrivningar och många andra fel. För att matcha dem använder sig till och med reklambyråerna av sådana fel. För att bli ett med folk, så att säga. Förresten, bara en sån sak: märker du inte att om en arbetskamrat skriver ett mail som är helt grammatiskt korrekt, uppfattas han som en snobb och har tendensen att bli utfryst?
Citera
2018-11-08, 23:44
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelproffs
Håller med dig. Men problemet är bredare. Vad kräver du av folk som missat sin skoltid? Just därför att de allra flesta har missat skoltiden (jag menar inte närvaron, utan det verkliga pluggandet), som alla är vana vid särskrivningar och många andra fel. För att matcha dem använder sig till och med reklambyråerna av sådana fel. För att bli ett med folk, så att säga. Förresten, bara en sån sak: märker du inte att om en arbetskamrat skriver ett mail som är helt grammatiskt korrekt, uppfattas han som en snobb och har tendensen att bli utfryst?
Det är något jag aldrig har varit med om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback