Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-23, 01:20
  #1
Medlem
Läser precis en artikel i en tysk tidning där man intervjuat 10-15 flyktingar.
Dom är ifrån Sri Lanka, Pakistan, Afghanistan och Marocko, Iran

Vissa av dom uppger att dom "vandrat" ifrån Iran exempelvis i 7-8 månader, hur fan kan dom ha råd med det?

Man måste ju betala transport,mat,telefoni (dom verkar sova på smartphones) e.t.c.?

Lyxflyktingarna har ju cash men dessa exempelvis gatubarn dom påbörjar resan med 0 spänn, klarar man sig verkligen på donationer i ett halvår genom halva europa?
Brottslighet på vägen?

Hur kan man vara på flykt 6 månader till 2 år genom hela Europa med 0 kronor på sig?
Vet att dom i princip får mat och kläder gratis men någon kostnad måste ju uppnå längs vägen och några bidrag eller pengar får dom inte.
Citera
2018-06-23, 01:25
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Läser precis en artikel i en tysk tidning där man intervjuat 10-15 flyktingar.
Dom är ifrån Sri Lanka, Pakistan, Afghanistan och Marocko, Iran

Vissa av dom uppger att dom "vandrat" ifrån Iran exempelvis i 7-8 månader, hur fan kan dom ha råd med det?

Man måste ju betala transport,mat,telefoni (dom verkar sova på smartphones) e.t.c.?

Lyxflyktingarna har ju cash men dessa exempelvis gatubarn dom påbörjar resan med 0 spänn, klarar man sig verkligen på donationer i ett halvår genom halva europa?
Brottslighet på vägen?

Hur kan man vara på flykt 6 månader till 2 år genom hela Europa med 0 kronor på sig?
Vet att dom i princip får mat och kläder gratis men någon kostnad måste ju uppnå längs vägen och några bidrag eller pengar får dom inte.

Om det nu tar 8 månader så är det väl för att dom går? Och måste dom ha telefoni? Mat kan man stjäla.

Med det sagt, dom som lyckas ta sig hit är oftast dom som har det lite bättre ställt. Dom som som mest behöver hjälp sitter fast i kriget och misären.
Citera
2018-06-23, 01:26
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vet ju inte hur flyktingarna gör men när jag var hemlös så stal jag mat varje dag utan problem. Jag är å andra sidan vit och ser inte konstig ut någonstans i västvärlden.
Citera
2018-06-23, 01:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag vet ju inte hur flyktingarna gör men när jag var hemlös så stal jag mat varje dag utan problem. Jag är å andra sidan vit och ser inte konstig ut någonstans i västvärlden.

Hur länge var du hemlös?
Skillnad på 2 veckor och 2 år...Dessutom i länder där poliser är bra mycket tuffare än i Sverige...
Citera
2018-06-23, 01:50
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur länge var du hemlös?
Skillnad på 2 veckor och 2 år...Dessutom i länder där poliser är bra mycket tuffare än i Sverige...
I betydligt mer än sex månader.
Citera
2018-06-23, 02:01
  #6
Medlem
Med tanke på att dom betalar över 100 000 kr till båtsmugglare så tror jag inte att någon migrant kommer med 0 kr på fickan.
Citera
2018-06-23, 02:02
  #7
Medlem
Många sponsras av NATO och NGO
Citera
2018-06-23, 02:10
  #8
Medlem
Dofternas avatar
Helt ärligt så tror jag att brunan får sig en törn under en så lång resa utan pengar.
Citera
2018-06-23, 03:55
  #9
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Läser precis en artikel i en tysk tidning där man intervjuat 10-15 flyktingar.
Dom är ifrån Sri Lanka, Pakistan, Afghanistan och Marocko, Iran

Vissa av dom uppger att dom "vandrat" ifrån Iran exempelvis i 7-8 månader, hur fan kan dom ha råd med det?

By doing things they'd NEVER talk about...



Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Lyxflyktingarna har ju cash men dessa exempelvis gatubarn dom påbörjar resan med 0 spänn, klarar man sig verkligen på donationer i ett halvår genom halva europa?

Nope. I 90% av fallen så säljer man sin stjärt.


Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur kan man vara på flykt 6 månader till 2 år genom hela Europa med 0 kronor på sig?

SÄnd ut dina barn på en lika lång resa, och de kommer vid ankomst inte att berätta mer än vad Du Vet NU. Ge det ett par år, och deras historia om flykten blir mer innehållsrik.
Citera
2018-06-23, 07:22
  #10
Medlem
Ja, vart tror TS att man får byggmateriel till sina små kojor? Tror TS att det inköps i det lokala varuhuset eller att man bara tar det man vill ha utan att betala?
Dessutom så går man inte genom Europa utan man blir transporterad med buss eller åker tåg stora delar av sträckan till Sverige.
Självklart åker man gratis eftersom man inte förstår att allt kostar pengar. I sina hemländer är allt sådant gratis.

Det börjar redan vid Libyens kust där man möts av stora fartyg som hämtar upp dem ur småbåtarna för vidare transport in i Europa.
Allt betalas med skattepengar och bidrag från frivilligorganisationer.
Citera
2018-06-23, 07:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vissa av dom uppger att dom "vandrat" ifrån Iran exempelvis i 7-8 månader, hur fan kan dom ha råd med det? Man måste ju betala transport,mat,telefoni (dom verkar sova på smartphones) e.t.c.? Lyxflyktingarna har ju cash men dessa exempelvis gatubarn dom påbörjar resan med 0 spänn, klarar man sig verkligen på donationer i ett halvår genom halva europa?
Brottslighet på vägen?.

Ja, den frågan ställer jag mig också.
Antagligen har de sålt allt de äger och det blir " respengarna " på vägen till paradiset.
Men många får mat och vatten av andra ( läs ortsbefolkningen ) på väg genom länderna.
Citera
2018-06-23, 07:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, vart tror TS att man får byggmateriel till sina små kojor? Tror TS att det inköps i det lokala varuhuset eller att man bara tar det man vill ha utan att betala?
Dessutom så går man inte genom Europa utan man blir transporterad med buss eller åker tåg stora delar av sträckan till Sverige.
Självklart åker man gratis eftersom man inte förstår att allt kostar pengar. I sina hemländer är allt sådant gratis.

Det börjar redan vid Libyens kust där man möts av stora fartyg som hämtar upp dem ur småbåtarna för vidare transport in i Europa.
Allt betalas med skattepengar och bidrag från frivilligorganisationer.

Nix, människosmugglarna är mycket intresserad av deras pengar. Dyrt ska det vara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback