Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 01:17
  #1
Medlem
Wix.com är jäkligt bra och smidigt på många sätt. Jag har satt ihop en riktigt snygg hemsida och eftersom jag betalar för premium så har jag även möjlighet att registrera ett eget domännamn gratis.

Nu har jag dock precis upptäckt att Wix är jäkligt giriga. Trots att jag redan har betalat en massa pengar för premium så vill de även att jag ska betala för privat registrering av mitt domännamn. Fördelarna är att min identitet skyddas (namn, e-post, telefon) visas inte i Google-resultatet + att jag slipper domänrelaterad skräppost och är skyddad från domänkapning.

Om jag väljer offentlig registrering som är gratis så får jag inte tillgång till detta. Jag blir lite lack på Wix eftersom de påstår att man får ett gratis domännamn är man registrerar premium, men sen vill de ha betalt för det som de kallar för privat registrering.

Vad skulle ni vilja? Hur vanligt är det med domänkapning osv?
Citera
2018-06-23, 02:04
  #2
Medlem
Du får väl vad du betalar för. Förstår dock inte vad du menar med privat registrering. Ingen kan ju "kapa" ett registrerat domännamn. Antar att du menar att Wix registrerar domänadressen i sitt eget namn, om du inte betalar extra så att dom registrerar det i ditt namn? Isf är det ett stort "no no". Kör på Loopia i stället!
Citera
2018-06-23, 02:28
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Wix är bara bluff och skräp. Dom är kända för att lura in folk och sen står det i de finstilta formulerat så du är låst på olika sätt. Riktigt blufföretag. Jag har aldrig heller sett en snygg sida som har fungerat önskvärt felfritt med Wix. Aldrig!

Håll dig borta från skiten rekommenderar jag. Dom där extragrejerna som du talar om, kan du ange varför du skall ha det och varför du inte klarar dig utan det?

Edit: Givetvis skall du ha domännamnet i ditt namn. Det är en av dom bluffarna som dom är mest kända för.
Citera
2018-06-23, 08:14
  #4
Medlem
Sculleys avatar
Hos namecheap.com ingår Whois Guard när du reggar domän
Citera
2018-06-23, 19:44
  #5
Medlem
Domännamnet står registrerat på mig oavsett om jag väljer "privat" eller "offentlig".

Så här står det efter att jag har fått fylla i alla mina personliga uppgifter:

Privat registrering (rekommenderas) 9.90 € /år

Skydda din identitet
Stoppa domänrelaterad skräppost
Förhindra domänkapning

Offentlig registrering

Följande information visas på nätet:
Namn
E-post
Adress
Telefonnummer
Citera
2018-06-25, 17:41
  #6
Medlem
Någon som har koll? Hur dåligt är det att ens uppgifter visas och hur vanligt är det egentligen med domänkapning?

Rent spontant så känns det ju ändå värt att betala ca 100 SEK för en "privat registrering". Jag blir dock lack på Wix som påstår att jag får ett gratis domän när jag sen är tvungen att betala samma kostnad som det hade kostat att regga ett domän någon annanstans bara för att få mina kontaktuppgifter dolda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback