Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 00:07
  #1
Medlem
slamdunks avatar
Okey såhär.

På jobbet har jag diverse lösenord uppskrivna till jobb-relaterade inlogg.
Dessa lösenord börjar med samma lösenord som jag har till mina privata konton, jag har bara lagt till 123 och 1234 och dom sitter på dator skärmen (dumt jag vet)

Idag försökte någon ta sig in på mitt konto men Google blockerade åtkomsten fick jag meddelande om.

När jag söker på ip-adressen är två av fyra utslag en liten by/stad 40 mil härifrån.
I just denna stad firar en kollega Midsommar.
Den ger också utslag på två av våra största städer (varav en jag bor i)

Min teori är att han lagt märke till lösenordet och sedan på fyllan försökt ta sig in för att snoka.
Sannolikten att den ger utslag på denna lilla ort där han aldrig befinner sig i vanliga fall tycker jag talar för sig själv.

Vad säger ni?
Citera
2018-06-23, 00:18
  #2
Medlem
slamdunks avatar
Tillägg, hur kan Ip-adressen ge utslag på 3 olika städer?

Hur hade ni agerat?
Citera
2018-06-23, 00:22
  #3
Medlem
Trixtons avatar
Jag säger att det där med geografisk placering baserad på IP-adresser fungerar sådär. Har du aldrig fått riktade porrannonser på skärmen av typen "Gerda, 22 år i Tranås är sugen på dig". Dessa försöker att ange en ort nära där man befinner sig, för att det skall vara mer lockande. Jag skulle säga att det funkar sådär.

Körde en https://www.whatismybrowser.com/dete...dress-location nyss. Den gissar fel på cirka 20 mil för mig i skrivande stund.
Citera
2018-06-23, 00:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag säger att det där med geografisk placering baserad på IP-adresser fungerar sådär. Har du aldrig fått riktade porrannonser på skärmen av typen "Gerda, 22 år i Tranås är sugen på dig". Dessa försöker att ange en ort nära där man befinner sig, för att det skall vara mer lockande. Jag skulle säga att det funkar sådär.

Körde en https://www.whatismybrowser.com/dete...dress-location nyss. Den gissar fel på cirka 20 mil för mig i skrivande stund.
Samma här. Också ca 20 mil fel.
Citera
2018-06-23, 00:52
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag säger att det där med geografisk placering baserad på IP-adresser fungerar sådär. Har du aldrig fått riktade porrannonser på skärmen av typen "Gerda, 22 år i Tranås är sugen på dig". Dessa försöker att ange en ort nära där man befinner sig, för att det skall vara mer lockande. Jag skulle säga att det funkar sådär.

Körde en https://www.whatismybrowser.com/dete...dress-location nyss. Den gissar fel på cirka 20 mil för mig i skrivande stund.

Ja den va inge bra. För mig så ger den mer än 60 mil fel. Hahaha... Vet att andra tjänster i alla fall ger rätt stad även om det normalt är fel på några km.
Citera
2018-06-23, 01:06
  #6
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja den va inge bra. För mig så ger den mer än 60 mil fel. Hahaha... Vet att andra tjänster i alla fall ger rätt stad även om det normalt är fel på några km.


Men av alla städer i hela Sverige/världen så ger den två utslag på denna lilla skithåla 40 mil bort där han råkar befinna sig.
Vad är oddsen lixom?.

Samma söktjänst ger rätt stad för mitt IP.
Citera
2018-06-23, 19:49
  #7
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Men av alla städer i hela Sverige/världen så ger den två utslag på denna lilla skithåla 40 mil bort där han råkar befinna sig.
Vad är oddsen lixom?.

Samma söktjänst ger rätt stad för mitt IP.

Klart att det kan ligga något i det, men man bör ändå ta geografiska positionsangivelser baserade på IP-adresser med en nypa salt.

Vad du skall göra åt det eventuella problemet vet jag inte, mer än att byta lösenord och låta bli att skriva det på en lapp. Har man för vana att skriva sina lösenord på lappar, så är det ju nästan så att man har bett om det när någon nyfiken person försöker logga in på ens konto...

Jag tror inte att mina kollegor är värst nyfikna av sig, men jag förutsätter ändå att så skulle kunna vara fallet, så jag är rätt noga med att inte skylta med mina lösenord. Jag har heller inga lösenord på jobbet som liknar mina privata.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback