Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-22, 21:53
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Fast efter 20 minuter är kolen ljummen. Den blir ju inte varmare igen efter en stund.

Jo när den har glött igenom.
Citera
2018-06-22, 22:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo när den har glött igenom.

Inte för mig. Kolen brinner, sen blir den ljummen och fortsätter vara ljummen. Det är det som är problemet. Det verkar som det inte gköder igenom alls.
Citera
2018-06-22, 22:53
  #15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo när den har glött igenom.
Exakt, när kolen börjar bli grå är det dags att börja grilla. Tyvärr är det väl oftast då grillningen avslutas.
Anekdot: En kompis till mig bjöd in till grillning och han började redan på eftermiddagen att elda björkved i ett stort cementrör. När vi kom till grillplatsen så fanns det alltså ett cementrör på ca 1,5 m i diameter med en glödbädd på 40-50 cm djup med kol som höll mellan 800-1000 grader. Jag kan säga att lövbiff inte tog särskilt lång tid att genomsteka.
Citera
2018-06-23, 11:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Förra gången det misslyckades hade jag en hel säck. Denna gången hälften. Mängden verkar inte göra nån större skillnad.

Använd skorstenständare och tidningspapper att tända med, tre hopknycklade sidor är lagom.
Tryck in pappret i botten på skorstenständaren, ställ den på kolgallret och fyll på med kol eller briketter.
Se till att ventilerna i skål och lock är helt öppna.
Tänd på pappret och vänta tills kolen på toppen glöder för fullt.
Använder du skorstenständare skall du inte använda tändvätska!
Om kolen inte skulle tändas får du stoppa in nytt papper och börja om, händer ibland när jag skall grilla på vintern.
Häll ut kolen på sidorna om du skall använda indirekt värme och på ena sidan om du skall grilla med direkt värme så att du kan flytta det som skall grillas in över och bort från värmen efter behov.
Lägg på grillgallret och locket och vänta några minuter så att gallret hinner bli varmt, borsta rent det om det inte redan är rengjort. Lägg på det som skall grillas på grillgallret och lägg på locket så att du får upp värmen i grillen.
Ställ en aluminiumform på kolgallret under köttet så att köttsaft och grillolja inte droppar ner och grisar ner skållen
Skall det grillas under en längre tid och på lägre temperatur får du justera med ventilerna.
När du är klar stänger du ventilerna helt och lägger på locket, då slocknar kolen och det som blir kvar kan du använda nästa gång du grillar.
Har grillat i över tjugo år, året runt, och aldrig någonsin har kolen eller briketterna slocknat under tiden jag grillat med mindre än att kolen brunnit ut, så helt fel kan jag ju inte gjort.
Har använt de flesta märken och typer av bränsle, kol, vanliga briketter och kokosbriketter.
Det har funnits kvalitetsskillnader, men inget märke har varit dåligt.
__________________
Senast redigerad av Karon58 2018-06-23 kl. 11:14.
Citera
2018-06-24, 01:10
  #17
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Vet inte om jag eller kolen som är kass men nu är det andra gången vi ska grilla och vi får göra sista halvan i ugnen. Kolen förlorar värme typ direkt efter det slutar brinna. Man hinner grilla ett paket korv och nån fläskbit, sen är det kolen så ljummen att det går att hålla handen över. Jag tänder som jag alltid gjort förut och det har funkat men nu går det inte alls. Kolen jag har haft är Coops Änglamark och jag har inte hittat något om att den skulle vara särskilt dålig.

Nån som har nån idé?

Du får värma på kolen lite grann i ugnen.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2018-06-24 kl. 01:12.
Citera
2018-06-24, 20:50
  #18
Medlem
beskriv mer i detalj hur du gör och vilken grill du har så kan folk berätta vad du ska ändra på
Citera
2018-06-25, 17:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
beskriv mer i detalj hur du gör och vilken grill du har så kan folk berätta vad du ska ändra på
Använder en Grillvagn från ÖoB.

Börjar med att täcka botten med kol, ungefär en halv säck Änglamark. Sprutar på tändvätska och låter det dra i typ tio minuter. Tänder på och låter det brinna. När det brunnit klart efter typ 15-20 minuter, är kolen jättevarm, men den kallnar fort och det blir inte varmare.
Citera
2018-06-25, 23:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Använder en Grillvagn från ÖoB.

Börjar med att täcka botten med kol, ungefär en halv säck Änglamark. Sprutar på tändvätska och låter det dra i typ tio minuter. Tänder på och låter det brinna. När det brunnit klart efter typ 15-20 minuter, är kolen jättevarm, men den kallnar fort och det blir inte varmare.
Är kolen grå, alltså glött så pass länge att det blivit aska på kolen.
Om du nu nödvändigtvis skall använda tändvätska, prova att lägga kolen i en hög och kara ut den när glöden tagit fart, men överväg skorstenständare så slipper du slabba med tändvätska.
Billigare, miljövänligare, säkrare tändning.
Jag använder också Änglamark grillkol, men utan problem så det är nog inte kolen det beror på.
__________________
Senast redigerad av Karon58 2018-06-26 kl. 00:02.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback